poniedziałek, 19 marca 2012

Przewodnik po Singapurze

Przewodnik po Singapurze.

Autorem artykułu jest Mirosław Nikolin



Singapur to państwo powierzchni 683 km2, położone na wyspach w Azji Południowo-Wschodniej u brzegów Półwyspu Malajskiego. Do jego terytorium należy również ponad 50 wysp rozciągniętych nieopodal Półwyspu Malajskiego, tuż ponad równikiem.

Najważniejsze z nich to: Jurong Island, Pulau Tekong, Pulau Ubin i Sentosa. Singapur otaczają ciepłe wody cieśnin Malakka i Singapurskiej, które łączą Morze Andamańskie z Morzem Południowochińskim, oraz cieśniny Johor, która wąskim pasem oddziela kraj od Półwyspu Malajskiego. Stolicą kraju jest miasto o tej samej nazwie - Singapur.

Singapur jest jednym z najgęściej zaludnionych krajów świata. Główną grupą etniczną są tutaj Chińczycy, ponadto kraj zamieszkują Malajowie, Hindusi i Tamilowie oraz Europejczycy, wśród których przeważają Anglicy. Wyznawane religie to: buddyzm, muzułmanizm, taoizm, hinduizm i chrześcijanizm.

Językami urzędowymi są: angielski, chiński, malajski i tamilski, a obowiązującą walutą – dolar singapurski (SGD). 1 dolar singapurski(S$) = 100 centów.

Kultura i obyczaje

Przez niemal dwa wieki swojego istnienia Singapur przyswoił wiele obcych kultur. I choć jego ludność tworzy unikalną mieszankę narodowościową, to naród ten jest niesamowicie zdyscyplinowany i pracowity. Całkowicie podporządkowany rządowi, który ustala reguły i zasady łącznie z tymi, które dotyczą codziennego życia. Za posiadanie broni bez zezwolenia, morderstwo, gwałt, rozboje i przemyt znacznej ilości narkotyków grozi kara śmierci. Taka sama kara obowiązuje wśród urzędników administracji państwowej za jakikolwiek przejaw korupcji. Za wszelkie chuligańskie zachowania stosowana jest kara chłosty ratanowymi rózgami. Bardzo rygorystycznie przestrzega się także utrzymywania czystości w środkach komunikacji miejskiej oraz na terenie całego kraju. Niestosowanie się do tych zaleceń wiąże się z poniesieniem wysokiej kary finansowej.

Turystyka

Singapur kryje w sobie wiele zabytków z czasów kolonialnych. Do nich należy m.in. odlana z brązu statua Tomasa Stamforda Rafflesa, neogotycka katedra św. Andrzeja i budynek ratusza. W mieście powstało też wiele świątyń buddyjskich, taoistycznych, hinduistycznych i meczetów. Liczne muzea zawierają interesujące zbiory sztuki azjatyckiej i europejskiej (Muzeum Narodowe, Muzeum Sztuki i Muzeum Azjatyckie).

Osoby planujące spędzić wczasy w Singapurze mogą znaleźć wiele uroczych miejsc do wypoczynku. Jednym z nich jest wyspa Sentosa, gdzie znajduje się wspaniały park rozrywki z olbrzymim oceanarium, w którym można m.in. odbyć spacer przeszklonym korytarzem umieszczonym pod jednym z akwariów. Zrelaksować się można także w wodnym parku rozrywki lub ogrodzie botanicznym. Warto ponadto wybrać się do muzeum motyli, w którym znajduje się około 60 gatunków żywych okazów, lub do krokodylarium, w którym żyje ponad 1800 krokodyli pochodzących z Azji, Afryki i Stanów Zjednoczonych.

Podróż

Nie ma bezpośrednich połączeń z Polski do Singapuru. Korzystne ceny często oferują Turkish Airlines (z przesiadką w Stambule), KLM (z przesiadką w Amsterdamie), Finnair (z przesiadką w Helsinkach) czy British Airways i Singapur Airlines (z przesiadką w Londynie). Korzystając z usług polskiego przewoźnika PLL LOT trzeba liczyć się z przesiadką w Amsterdamie lub Frankfurcie nad Menem. Ponadto z Paryża do Singapuru można dolecieć liniami Air France, a z Zurychu SWISS.

Z Malezji i Tajlandii dotrzeć można także pociągiem i promem.

Kuchnia

Kuchnia singapurska jest bardzo zbliżona do malezyjskiej. Charakteryzują ją: wszechobecne mleczko kokosowe, curry, indyjskie masło ghee, makarony i przepyszne pulpeciki rybne, dodawane do sosów i zup. Bardzo popularne są kremowe sosy kokosowe, zarówno z chili, jak i z curry, dodawane są do pikantnych krewetek, wcześniej marynowanych w chili i soku z tamaryndy. Inne, godne uwagi przyprawy to palczatka cytrynowa, dziki kardamon oraz mięta. Singapurczycy czerpią też pomysły kulinarne z potraw chińskich, choć dodanie pasty tamaryndowej do żeberek wieprzowych, czy schab duszony w mleczku kokosowym z pastą z krewetek, nadaje tym daniom singapurski charakter. Głównym składnikiem potraw jest ryż, który mieszkańcy, podobnie jak Chińczycy, jadają pałeczkami.

Zwiedzanie

Singapur – stolica kraju: ogromny ogród zoologiczny (bez klatek dla zwierząt), Jurong Bird Park, w którym żyje ponad 800 tys. tropikalnych ptaków, liczne ogrody (Chiński, Japoński, Botaniczny, Storczyków), parki, fontanny i ukwiecone brzegi Singapore River.

Rezerwat Bukit Timah - jedyny większy dziewiczy las deszczowy na świecie.

Miasteczko Dynastii Tang – ogromny park tematyczny wybudowany na przedmieściach Jurang, gdzie starano się odtworzyć stolicę chińskiej dynastii Tang z VII w.

Wyspa Kusu (Pulau Tembakul) – zobaczyć tu można chińską świątynię i Sanktuarium Żółwi.

Merlion Park - znajduje się tu rzeźba przedstawiająca postać będącą w połowie lwem, a w połowie rybą. Owa dziwaczna figura jest symbolem Singapuru.

Fort Canning – twierdza wzniesiona dawniej na brzegu morza, w celach obronnych. Obecnie pełni rolę parku, w którym znajduje się wiele pomników uwieczniających historię Singapuru.

Zdrowie

Osoby planujące wycieczki do Singapuru nie muszą posiadać żadnych świadectw szczepień. Zaleca się szczepienia zabezpieczających przed błonicą, tężcem, wirusowym zapaleniem wątroby typu A i B oraz tyfusem. W związku ze znaczącym wzrostem liczby zakażeń wirusem dengi, wywołanych ukąszeniem komarów, zaleca się szczególną ostrożność. Singapur ma bardzo dobrze rozwiniętą służbę zdrowia, lecz koszt opieki medycznej jest bardzo wysoki. Warto przed podróżą zaopatrzyć się w odpowiednią polisę ubezpieczenia zdrowotnego.

Ambasada

Ambasada RP w Singapurze

435 Orchard Road #17-02/03, Wisma Atria, Singapore 238877

tel. (65) 6235 9478 (ext. 102), (65) 6734 0466, fax. (65) 6235 9479

e-mail: ambassador@pacific.net.sg

www: http://singapore.polemb.pl

---

Najlepsze wycieczki egzotyczne - www.CentralTravel.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Przewodnik po Senegalu

Przewodnik po Senegalu.

Autorem artykułu jest Mirosław Nikolin



Senegal to państwo o powierzchni 196 190 km², położone w zachodniej Afryce nad Oceanem Atlantyckim. Graniczy z Mauretanią, Mali, Gwineą, Gwineą Bissau i Gambią. Stolicą kraju jest Dakar, miasto leżące na wulkanicznym Półwyspie Zielonego Przylądka.

Terytorium Senegalu tworzą przeważnie przestrzenne niziny pokryte piaskiem Sahary lub suchą sawanną Sahelu. Sieć rzeczna jest słabo rozwinięta, największe rzeki to Senegal, Gambia i Casamance. Pierwsza z nich uznawana jest za swoistą granicę między prawdziwą, tzw. ”Czarną Afryką” a Afryką Północną.

Największą grupą etniczną kraju jest plemię Wolofów, którzy mieszkają głównie w środkowej część kraju oraz wzdłuż wybrzeży. Środkową część kraju zamieszkują także Sererowie a na północy i wschodzie osiedlili się Fulan. Ponad 90% społeczeństwa to mahometanie.

Językiem urzędowym jest francuski a obowiązującą walutą – frank zachodnioafrykański.

Kultura i obyczaje

Senegal to kraj ten jest bezpieczny, mieszkańcy są bardzo przyjaźnie nastawieni do przyjezdnych. Mimo sporych wpływów kultury francuskiej, obejmującej wiele dziedzin, mieszkańcy Senegalu dzielą się na kilka grup etnicznych i pielęgnują swoje zwyczaje. Są zawsze radośni, uśmiechnięci i z gestem witają swoich gości.

Turystyka

Senegal to egzotyczny kraj w pełnym tego słowa znaczeniu. Znajdują się tu bezkresne, piaszczyste, oceaniczne plaże otoczone palmami, uważane za jedne z najpiękniejszych w całej Afryce. Ponadto busz z majestatycznymi baobabami, bajeczna pustynia, sawanna, parki narodowe z niezliczoną ilością dzikich zwierząt i przeróżnych roślin. Nieco bardziej wymagający turyści mogą wypoczywać we wspaniałych hotelach z basenami lub prywatnymi plażami oraz zwiedzać zabytki klasy UNESCO. Stolica - Dakar, kojarzona zapewnie głównie z najsłynniejszym rajdem na świecie: Paryż – Dakar, jest bardzo tłoczna i ekscytująca. Jest o wiele chętniej i częściej odwiedzana przez podróżnych niż inne większe miasta Afryki.

Podróż

Polska nie ma bezpośrednich połączeń Senegalem. Do Dakaru można polecieć z przesiadką w Paryżu lub Brukseli albo z dwoma przesiadkami: w Monachium albo Frankfurcie i Lizbonie lub w Paryżu i Algierze. Lot z Europy trwa ok. 7 godzin. Międzynarodowe lotnisko znajduje się 17 km od Dakaru. Z Gambii dojechać też można autobusem i mini-busem.

Kuchnia

Kuchnia senegalska jest rozmaita i bardzo smaczna. Znajduje się pod wielkim wpływem kuchni francuskiej, o czym świadczą podawane do posiłków bagietki. Specjalnością kraju jest kurczak yassa przyrządzany z cytryną. Innym daniem narodowym jest tiebu jen, czyli ryż z gęstym sosem, warzywami i rybą. Oczywiście często można spotkać stosowane w kuchni owoce morza.

W Senegalu produkowane jest wyśmienite piwo o nazwie: ”La Gazele”. Koniecznie należy skosztować różnorodnych soków z owoców tropikalnych.

Zwiedzanie

Dakar – stolica kraju. Warto zobaczyć Wielki Meczet (Grande Mosquée), plac Independence, dzielnicę Plateau, w której lokują się urzędy, banki, luksusowe sklepy; Medinę, ciekawą dzielnicę o szachownicowym układzie ulic oraz miasteczko uniwersyteckie – Fann.

Narodowy rezerwat ptaków w Djoudj – park położony w delcie rzeki Senegal, tworzący rezerwat dla półtora miliona ptaków, takich jak pelikany białe, czaple purpurowe, czaple nadobne, warzęchy afrykańskie i kormorany.

Parc National de la Langue de Barbarie – park z uroczymi różowymi flamingami.

Kamienne kręgi Senegambii - wspólna nazwa kilku stanowisk archeologicznych w Senegalu i Gambii, które to stanowiska obejmują łącznie około 1000 kamiennych pomników ułożonych w kręgi. Przypuszcza się, że były to groby władców.

Wyspa Gorée – największy ośrodek handlu niewolnikami w Afryce od XV do XIX w. Jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Park Narodowy Niokolo-Kioba - jeden z największych parków narodowych w Afryce Zachodniej, w którym żyje około 350 gatunków ptaków i ponad 80 gatunków ssaków.

Yoff – wieś rybacka na północnych krańcach Dakaru, gdzie rybacy wyładowują późnymi popołudniami z kolorowych łodzi świeży połów, który następnie ich kobiety sprzedają przyjezdnym kupcom.

Zdrowie

Osoby planujące spędzić wczasy w Senegalu powinny koniecznie zapoznać się z aktualną sytuacją epidemiologiczną panującą w danym czasie w tym kraju, ponadto znać miejsca występowania ognisk chorobowych i oczywiście przedsięwziąć wszelkie działania prewencyjne polegające na ścisłym przestrzeganiu zasad higieny. Należy unikać picia nie przegotowanej wody i jedzenia owoców ze skórką, często myć ręce itp. Nie zaleca się kąpieli w stałych zbiornikach wodnych z powodu znacznego ryzyka zachorowania na bilharcjozę.

Obowiązkowe jest szczepienie przeciw żółtej febrze. Warto także zaszczepić się przeciw cholerze oraz żółtaczce typu A i B. Przez cały rok istnieje zagrożenie malarią, szczególnie nasila się ona pod koniec pory deszczowej i po jej zakończeniu (sierpień-grudzień). Wystrzegać się też należy dzikich zwierzą i bezpańskich psów, gdyż przenoszoną one wściekliznę. W kraju działa wiele szpitali prywatnych i państwowych, służba zdrowia jest dość dobrze zorganizowana. Zaleca się wykupienie odpowiednich polis ubezpieczeniowych.

Ambasada

Ambasada RP w Dakarze

Avenue des Ambassadeurs, Fann Residence

Dakar BP 343, Senegal

tel. (0-0221) 825 24 03, 824 23 54, fax. (0-0221) 824 95 26

e-mail: ambpolgn@cyg.sn

---

Najlepsze wycieczki egzotyczne - www.CentralTravel.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Concorde - wzloty i upadek

Concorde - wzloty i upadek

Autorem artykułu jest Mirosław Nikolin



Wielki sukces, a jednocześnie bolesna porażka światowego lotnictwa. Stalowa maszyna, która jest w stanie w godzinę pokonać ponad 2000 kilometrów. Jedyny jak dotąd pasażerski samolot ponaddźwiękowy. Oto Concorde.

Powstanie concorde'a było wynikiem wspólnego projektu rządów Wielkiej Brytanii i Francji, który zakładał skonstruowanie pierwszego pasażerskiego samolotu ponaddźwiękowego. Umowę między krajami została zawarta w 1956 roku. Efekt współpracy przedsiębiorstw lotniczych: brytyjskiego British Aircraft oraz francuskiego Aerospatiale, został zademonstrowany 11 lat później w Tuluzie. Prototyp wzbił się w powietrze po raz pierwszy w 1969, a w 1974 roku odbył pierwsze loty z pasażerami.

Concorde'y były wykorzystywane głównie na dalekich trasach transatlantyckich, by maksymalnie skrócić czas lotu, a przez to poprawić komfort podróży. Średnia prędkość samolotu osiągana podczas lotu była dwa razy większa niż prędkość dźwięku! Podróż z Europy do USA i z powrotem można było odbyć w jeden dzień, a lot przez Atlantyk trwał tylko 3,5 godziny (rekord wynosi niecałe 3 godziny). Oczywiście za szybkość i komfort lotu trzeba było słono płacić - 7–10 tysięcy dolarów kosztował bilet w obie strony, a zatem nie było to tanie latanie. Jednak wysoka cena nie odstraszała zamożnych klientów – najczęściej biznesmenów, którzy byli gotowi płacić za możliwość odbywania błyskawicznych podróży za Atlantyk. Wakacje w najodleglejszych miejscach Ziemi stały się kwestią kilkugodzinnej podróży. Każdego roku na pokładach concorde’ów było przewożonych średnio 100 tysięcy pasażerów, z których najsławniejszymi byli m.in.: książę Filip, Paul McCartney, Phil Collins, Margaret Thatcher czy Elton John.

Pomimo niezaprzeczalnych zalet i ogromnego sukcesu technicznego, który odniosła maszyna, eksploatacja samolotu przynosiła coraz więcej problemów. W Stanach Zjednoczonych nowy cud techniki został ostro oprotestowany. Ekolodzy zarzucali mu zużywanie bardzo dużych ilości paliwa, generowanie zbyt dużego hałasu, destrukcyjny wpływ na warstwę ozonową, a nawet ryzykowanie zdrowia pasażerów, którzy mieli być wystawieni na promieniowanie kosmiczne. Spośród wymienionych zarzutów tylko powodowanie hałasu oraz znaczne zużycie paliwa były autentyczne. W związku z hałasem zabroniono lotów concordów do Australii.

Okazało się, że koszty produkcji niezwykłych samolotów są większe niż pierwotnie się zakładało. Nie pokrywała ich sprzedaż biletów, gdyż samolot mógł zabrać na swój pokład o wiele mniejsza liczbę pasażerów niż np. boeing. To wszystko sprawiło, iż linie samolotowe rezygnowały z zakupu superszybkich maszyn. Concorde’y stały się częścią floty jedynie dwóch firm: Air France i British Airways, i były raczej luksusową ciekawostką. Jednak ostatecznym ciosem, który pogrążył nowy wynalazek, była katastrofa, do której doszło w Paryżu. Dwie minuty po starcie maszyna nagle zaczęła spadać, ostatecznie się roztrzaskując. Ogółem ofiar katastrofy było 113 - nikt z pasażerów ani obsługi samolotu nie przeżył. Po tej tragedii zdecydowano o wycofaniu concorde’ów z użycia, i mimo że wykazano, iż nie zawiniła sama maszyna, to nie wznowiono już produkcji ze względów ekonomicznych.

Concord był niezaprzeczalnie ogromnym krokiem w rozwoju lotnictwa pasażerskiego. Jednak w czasach wszechobecnego Internetu i komunikacji wirtualnej, szybkie przemieszczanie się przestaje być palącym problemem. Przecież za kliknięciem myszki komputerowej możemy znaleźć się po drugiej stronie kuli ziemskiej, nie wychodząc nawet z domu.

---

Tanie bilety lotnicze - www.ProBiz.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Rozwój turystyki w Polsce i na świecie

Rozwój turystyki w Polsce i na świecie

Autorem artykułu jest Jacek Biernacki



W dzisiejszych czasach turystyka to znaczące źródło dochodów dla krajów odwiedzanych przez turystów. Przeczytaj jak kształtowały się początki turystyki w starożytności oraz na przestrzeni wieków. Jak rozwijała się turystyka w Polsce.

Pierwsze podróże turystyczne miały charakter religijny i wypoczynkowy. Starożytni Egipcjanie i Grecy odwiedzali swoje miejsca kultu w czasie obchodu świąt religijnych. Natomiast Rzymianie podróżowali głównie w celach leczniczych i wypoczynkowych, co ciekawe, kwestie bezpieczeństwa podróżnych regulowały odpowiednie przepisy prawne. W średniowieczu nastąpił zastój w podróżach, najczęściej podróżowali chrześcijanie do Rzymu i ziemi świętej. XVII i XVIII wiek to powrót do podróży w celach wypoczynkowych i poznawczych. W tym czasie Anglicy zaczęli docierać w Alpy dając początek alpinizmowi. Jedna taka podróż mogła trwać od kilku miesięcy do kilku lat.

Przełom w turystyce nastąpił w wieku XIX, wraz zw wzrostem zamożności społeczeństw i rozwojem środków transportu podróżowanie rozpoczęło przybierać charakter masowy. W 1841 roku powstało pierwsze biuro podróży, którego założycielem był Anglik Tomas Cock, a w 1883 na trasie Paryż-Konstantynopol rozpoczął kursować słynny Orient Express. Po drugiej wojnie światowej nastąpił wzrost wyjazdów o charakterze turystycznym szczególnie w bogatszych krajach Ameryki Północnej i Europy Zachodniej. Głównym celem podróży były kraje w basenie morza śródziemnego.

Turystyka w Polsce rozpoczęła się na wiek XI tak samo jak na świecie miały charakter religijny i czasem dyplomatyczny. W średniowieczu polska młodzież rozpoczęła podróżować na zachodnie uniwersytety. Pod koniec XIX wieku zaczęła rozwijać się w Polsce turystyka górska. Na początku XX wieku powstało pierwsze schronisko górskie w Beskidach a w 1936 roku wybudowano kolejkę linową na Kasprowy Wierch.

Ze względu na charakter turystkę możemy podzielić na kategorie

- poznawcza,
- wypoczynkowa,
- kwalifikowana,
- zdrowotna,
- biznesowa,
- religijna.

Najchętniej odwiedzane kraje to Francja, Hiszpania, Stany Zjednoczone i Chiny te kraje osiągają też największy przychód z odwiedzin ich przez turystów. Natomiast najwięcej na podróże turystyczne wydają Niemcy, Stany Zjednoczone, Wieka Brytania i Francja.

Masowa turystyka wpływa zarówno na społeczeństwa i gospodarkę krajów odwiedzanych jak i środowisko naturalne. Korzyści wynikające z rozwoju turystyki to przede wszystkim rozwój regionów turystycznych zarówno pod względem finansowym, a także kwalifikacji - poznanie języków obcych, zarządzania i rachunkowości. Do negatywnych aspektów turystyki należą, rodzenie się kompleksu niższości mieszkańców odwiedzanych krajów przez bogatszych turystów, oraz zanieczyszczenie środowiska w wyniku odwiedzin coraz większej liczby osób.

Ostatnimi czasy rośnie też zagrożenie terrorystyczne związane z odwiedzinami krajów bliskiego wschodu oraz afrykańskich. Ataki na turystów są sposobem zwrócenia uwagi na problemy danego kraju. Terroryści wykorzystują też porwania turystów do prowadzenia negocjacji z rządami innych krajów. Zjawisko to przybiera na sile co powoduje, że takie kraje tracą dużą cześć zysków osiąganych dzięki turystyce.

---

Szukasz noclegu w górach - Schroniska górskie


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Ryanair - poszukiwania oszczędności

Ryanair - poszukiwania oszczędności.

Autorem artykułu jest Dam Kat



O oryginalności tanich linii lotniczych Ryanair nie trzeba nikogo przekonywać. Ekscentryczny i jednocześnie bardzo sprytny prezes spółki ogłasza co jakiś czas nowe, czasem pozornie mało poważne pomysły na zwiększenie dochodu Ryanair.

Jako jeden z pierwszych tanich przewoźników Ryanair wprowadził odpłatny bagaż rejestrowany jako dodatkową opcję podczas rezerwacji biletu lotniczego. Początkowo pasażerowie wykazywali swój sprzeciw, jednakże zamysł był z korzyścią dla klienta. Ryanair wprowadzając odpłatny bagaż główny miał na celu obniżenie cen biletów dla klientów podróżujących tylko z torbą podręczną. Tym samym przewoźnik zaczął przyzwyczajać swoich klientów by podróżowali tylko z bagażem podręcznym. Obecnie prawie wszystkie tanie linie lotnicze oferują płatny bagaż rejestrowany.

Kolejny pomysł przewoźnika by tanie bilety lotnicze były jeszcze tańsze to wprowadzenie obowiązkowej odprawy online. Obecnie przed odlotem każdy pasażer musi zalogować się na swoją rezerwacje przez stronę internetową www.ryanair.com by wydrukować kartę pokładową. Innowacyjny pomysł ma również za zadanie by tanie bilety lotnicze były jeszcze tańsze, przez ograniczenie liczby personelu Ryanair na lotniskach.

Docelowo tanie linie lotnicze ryanair planują zlikwidowanie punktów odpraw, bagaż rejestrowany trzeba będzie samodzielnie zdać do specjalnie przygotowanych do tego miejsc.

Ryanair wprowadza coraz częściej jakieś nowe płatne opcje; dla pasażerów którzy chcą z nich korzystać bilety lotnicze zrobią się dość drogie.

Prezes spółki najchętniej widziałby pasażera, który będzie miał ze sobą co najwyżej płaszcz; ewentualnie samodzielnie przyniesie bagaż aż do luku a wszystkie możliwe formalności zrobi w domu.

W dobie kryzysu oraz ostrej konkurencji nie tylko na polskim niebie, tanie linie lotnicze muszą chwytać się różnych sposobów na obniżanie cen biletów lotniczych. Dobrze jednak, gdy jest to robione w granicach ludzkiego rozsądku. Z drugiej jednak strony, tanie bilety lotnicze już za przysłowiową złotówkę, powinny dać nam do myślenia, że wiele od przewoźnika nie otrzymamy. Ryanair przyjął za cel transportowanie ludzi po jak najniższym koszcie bez zbędnych gratisów czy wygód.

---

Yannkes Polska


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl