czwartek, 1 października 2015

Strona www w działalności turystycznej

Strona www w działalności turystycznej


Autor: Nemunas


Prawie każde biuro podróży ma swoją wizytówkę internetową. Posiadanie strony www jest koniecznością, ale warto pomyśleć nad takim jej projektowaniem, aby była przyjazna dla czytelnika. W tym artykule znajdzie się kilka porad dotyczących stron internetowych dla biur podróży.


W poprzednim artykule, który można znaleźć tu pisałem ogólnie o promocji usług turystycznych. Czas rozwinąć myśl - w tym artykule zajmę się problematyką stron www w działalności turystycznej.

Pierwsza, podstawowa zasada: strona internetowa musi być przygotowywana z myślą o odwiedzających, musi być schludna i czytelna, a nawigacja na stronie musi być zrozumiała dla mniej wprawnego użytkownika. Aby to osiągnąć warto od początku przemyśleć szkielet strony www, ustawić hierarchię ważności produktów turystycznych i umiejętnie powiązać wszystkie elementy strony ze sobą (nawigowanie pionowe i poziome). Promocja usług turystycznych biura podróży zaczyna się od etapu projektowania strony - wymogiem jest nie tylko takie jej przygotowanie, aby była "seo friendly", ale również by była atrakcyjna merytorycznie. Kilka lat pracy w biurze podróży dało mi możliwość gruntownego przejrzenia wielu stron internetowych i przeprowadzenia analizy dotyczącej zawartości merytorycznej i graficznej. Mogę zatem śmiało powiedzieć, że najczęstszym grzechem stron turystycznych jest: 1) zbyt duża ilość elementów dynamicznych (bannery typu gif lub flash, migające napisy), 2) zbyt duży natłok wiadomości (np. przeładowanie strony głównej ofertami, tak że staje się nieczytelna), 3) nieczytelna nawigacja, 4) upiorna grafika stron (albo jaskrawe kolory, albo smutne odcienie szarości) czy wreszcie 5) nieaktualność treści.

Strony firm turystycznych nie są przygotowane również do interakcji z klientem: brakuje firmowych blogów, for internetowych, galerii zdjęciowych i innych elementów spajających klienta z firmą, które w sumie stanowić mogą ważny czynnik przy ustalaniu strategii marketingowej. Biura podróży często korzystają z usług pilotów wycieczek, przewodników, współpracują z ośrodkami wypoczynkowymi czy placówkami kulturalnymi - tu również brakuje interakcji, chociażby w postaci wyświetlania wiadomości z kanałów RSS.

Wydaje się zatem, że obecne minimum to: dobra strona internetowa, wraz z galerią zdjęć oraz blogiem (można wykorzystać tutaj często polecany potężny system blogowy Wordpress), na którym w sposób swobodniejszy można wchodzić w interakcje z klientami, dając im również możliwość komentowania imprez, w których wzięli udział, czy sondowania ich przyszłych planów turystycznych.


Autor prowadzi kilka stron turystycznych oraz bloga o Ukrainie i Rosji . Zawodowo związany z usługami internetowymi w turystyce oraz pilotażem grup zorganizowanych po krajach Europy Wschodniej, szczególnie do Rosji. Zajmuje się również promocją turystyki zorganizowanej singli, w tym oferuje tanie imprezy sylwestrowe dla singli i osób samotnych.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Promowanie usług turystycznych

Promowanie usług turystycznych


Autor: Nemunas


Usługi turystyczne w naszym kraju przeszły przez ostatnie kilkanaście lat znaczną metamorfozę: od agencji turystycznej wyposażonej w proste biurko i użyczany do wglądu katalog do możliwości zabukowania przez internet dowolnej oferty wypoczynkowej dowolnego touroperatora. Jak obecnie promować usługi turystyczne?


Nie jest łatwo odpowiedzieć na pytanie, jak promować usługi turystyczne. Dotychczasowe działania, takie jak: druk katalogów, wywieszenie ofert w witrynach, czy ogłoszenia w prasie nie zdają egzaminu w czasie, gdy możemy kupić dowolną imprezę turystyczną a podróże po Europie i innych kontynentach stają się prostszymi dzięki setkom witryn internetowych z poradami dla indywidualnych turystów, przewodnikom, planom czy mapom. A zatem jakie działania mogłyby przynieść biurom podróży zadowalające efekty? Otóż wg mnie rozwiązaniem może być skuteczny marketing usług turystycznych , dobrze przygotowany i perfekcyjnie wdrożony. Aby jednak podjęte w ramach promocji touroperatora środki dały rezultat należy przygotować odpowiednie podłoże: w tym wypadku winna to być atrakcyjna cenowo oferta turystyczna wraz z dobrym opisem i zaciekawiającymi fotografiami, a jeszcze lepiej z opiniami statystycznych Kowalskich, Nowaków, itp. Warto również pamiętać, że mniejsze biura, które nie mogą pozwolić sobie na hurtowy zakup miejsc w popularnych ośrodkach wypoczynkowych mogą skupić się na tzw. niszach rynkowych - łatwiej poradzą sobie z klientem szukającym "oferty innej niż wszystkie".

Jak wspomniałem wcześniej o atrakcyjności nie stanowi tylko cena (Polacy pamiętają upadki biur podróży oferujących wycieczki poniżej kosztów) ale przede wszystkim opakowanie, zatem dla skuteczności marketingu internetowego witryna www touroperatora winna być przejrzysta, atrakcyjna wizualnie i pozwalająca z łatwością serfować. Od tych dwóch rzeczy: atrakcyjnej oferty oraz atrakcyjnej witryny internetowej należy wyjść w kierunku dalszych działań promocyjnych, na które winny składać się: przemyślane pozycjonowanie strony na najciekawsze frazy (i nie tylko te, które w Google dają miliony wyników, ale również i pozostałe), stały ale dyskretny mailing do dotychczasowych klientów, reklama na tematycznych forach czy dobrych stronach internetowych, wreszcie marketing szeptany - niedoceniane dotychczas źródło nowych możliwości. O wszystkich tych działaniach napiszę wkrótce osobne artykuły, które opublikowane zostaną w serwisie Artelis.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zalety podróżowania

Zalety podróżowania


Autor: Anna Ajas


W Azji, Afryce czy w Ameryce Południowej nie znajdziemy, tak jak w Europie, przykładów sztuki romańskiej, gotyckiej, czy barokowej. Podróżowanie jest fantastycznym sposobem by zaznajomić się z tak odmienną architekturą innych kontynentów, a przede wszystkim poznać odrębne kręgi kulturowe.


Warto zamiast do modnych kurortów wybrać się w miejsca nieznane, a wygodne hotelowe łóżko zamienić na namiot i karimatę – przygody gwarantowane! Nie wiemy gdzie będziemy spali, co zjemy, kogo spotkamy. Jedyne co trzeba zrobić przed wyjazdem, to poznać prawo obowiązujące w danym państwie i jeżeli to konieczne zabrać ze sobą wizy, aby nas nie zawrócono przed samą granicą wybranego przez nas kraju.

języki obce i tłumaczenia w Krakowie

Po co podróżować? Ja ze swojego punktu widzenia widzę jedynie zalety, o których można się przekonać samemu tylko w jeden sposób - zacząć podróżować. Zanim wyruszymy warto zapamiętać kilka podstawowych rad:

1. Pogoda. Sprawdzajmy najpierw jaka aura panuje w kraju, do którego chcemy się udać. To, że mamy wakacje nie oznacza, że w Azji, Ameryce Południowej czy Afryce jest równie przyjemnie. gdy u nas jest lato w Azji hula monsun, a ulewne deszcze nawiedzają Amerykę Centralną. Oczywiście możemy pojechać do tych krajów w każdym terminie, no ale lepiej chyba zwiedzać np. Kraków w maju niż w listopadzie.

2. Bagaż. Naaajlżejszy... Maszerując cały dzień nagle odczuwa się, że zamiast 10 kg niesiemy 25 kg. Co do niego spakować? Zależy jaki klimat panuje w państwie do którego się udaliśmy. Nawet jak wybieramy się w tropiki warto zabrać ze sobą polar, bo przyda się częściej niż nam się wydaje. Wszystkie maści i ostre przedmioty najlepiej schować do osobnych pojemników.

3. Zdrowie. Gdzieś na drugiej półkuli, gdzie akurat się wybieramy wszystko jest inne, a przede wszystkim flora bakteryjna - dlatego przed wyjazdem trzeba przeczytać co nam grozi i zaszczepić się, by uniknąć wirusów.

4. Kultura. W niektórych krajach nie wolno np. całować kobiet w rękę, albo podawać coś lewą ręką. Inne zasady są też w krajach muzułmańskich, dlatego i tę kwestię trzeba poznać, by nie narobić sobie problemów.

5. Kobiety. Jeżeli droga kobieto nie boisz się pojechać sama w góry, albo na drugi kraniec Polski, albo do Berlina na Festiwal piwa, to nie powinnaś obawiać się i dłuższego wyjazdu. Zasada jest jedna: nie prowokować.

Czasami nawet zwykłe gesty, za granicą mają całkiem inne znaczenie. Nie znając kultury i zachowań tubylców możemy narobić sobie jedynie problemów. Drugą przeszkodą utrudniającą nam spokojne zwiedzanie jest najczęściej język. Podróżując po Europie i Ameryce Północnej znając angielski możemy porozumiewać się prawie ze wszystkimi. Problem pojawia sie kiedy wyruszamy do krajów egzotycznych. Po części możemy się porozumieć używając gestykulacji, ale w wielu przypadkach potrzebujemy dobrego tłumaczenia.

Kraków jak i wiele dużych miast w Polsce współpracuje z różnymi uczelniami na świecie, dzięki czemu wymiany między państwami studentów, czy pracowników naukowych służą poznawaniu żywego języka i całokształtu dorobku ludzkości. Nic nowego nie odkryję, gdy powiem, że... podróże kształcą. Zatem w drogę!


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Inne przewodniki po Polsce

Inne przewodniki po Polsce


Autor: Paweł Pierożek


Co może zobaczyć cudzoziemiec, który odwiedza Polskę? Wawel może zobaczyć, Zakopane, ewentualnie sztuczne stare miasto w Warszawie. To punkty, które proponują przewodniki po Polsce.


Gdyby turysta zagraniczny podążał za tym, co sugerują mu przewodniki po Polsce, musiałby spędzić z tydzień w Krakowie popijając codziennie piwo w innej knajpie, co oznaczałoby że w jego pamięci nie zostałby żaden ślad z tej wyprawy, a i portfel byłby mocno odchudzony, jeśli nie - pusty. Mógłby ewentualnie turysta zagraniczny pojechać na prowincje, sprawdzić jak wygląda Puszcza w okolicach Białegostoku lub Bieszczady uchodzące niesłusznie za góry dzikie. Zjadłby kilka kiełbasek w przydrożnym barze po drodze, powdychał świeżego powietrza, o ile jakiś samochód akurat nie przejeżdżałby obok, rozejrzał się po lesie lub górach.

Więcej zobaczyć by nie zdołał.

Przewodniki po Polsce są bowiem niezwykle schematyczne i oczywiste. Turysta, który z nich korzysta może zobaczyć tylko te miejsca, które mu pokazać chcemy. Jeśli więc nawet znajdzie siew nich wizyta w Nowej Hucie, to przede wszystkim w jej uporządkowanej części, a nie tam gdzie można dostać po twarzy.

Być może tak właśnie powinno to wyglądać. Być może przewodniki po Polsce muszą być sztampowe i w gruncie rzecz nudne jak mecz reprezentacji Włoch. W końcu ich celem jest pokazać pewne najważniejsze punkty i zwrócić na nie uwagę turysty. A jednak zawsze jest jakiś niedosyt. Zawsze jednak czegoś brakuje.

Wyobraźmy sobie dla przykładu, że jesteśmy w Niemczech. Wiemy, że jak Niemcy to piwo, kiełbasa i bawarskie gacie. A jednak spędzając czas wolny w Lubece jakoś nam to wszystko nie pasuje. Chcielibyśmy poznać trochę miasto, ale jedyne co dostajemy z przewodnika, to garść faktów historycznych i stereotypów kulturowych. Próbujemy więc sami, bo nam zależy. Ale nie idzie - bo język, bo nie wiadomo gdzie jechać, o co pytań, na co patrzeć.

Trzymając się przewodników zobaczymy to co wszyscy, tak jak wszyscy.

Czy jest więc szansa na przewodniki po Polsce, które pokażą nasz kraj od ciekawszej strony? Szansa jest, ale nawet jeśli powstaną, to i tak wkrótce dołączą do grupy tych sztampowych. Zostaną wciągnięte przez mainstream, jak to zwykle się dzieje z przejawami kultury niezależnej.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Wypożyczalnia samochodów. Co warto wiedzieć?

Wypożyczalnia samochodów. Co warto wiedzieć


Autor: Daniel Litwiński


Jednym z coraz popularniejszych sposobów na uatrakcyjnienie sobie urlopu, jest ostatnimi czasy oferta, którą mają dla nas wypożyczalnie samochodów. Ta usługa, do niedawna mało popularna, przeżywa ostatnio swój boom


Wynajem samochodu kojarzył nam się do niedawna z drogą i skomplikowaną usługą. To odległe czasy. W chwili obecnej, aby wypożyczyć samochód wystarczy karta kredytowa i prawo jazdy. Poniżej kilka porad dla wynajmujących po raz pierwszy w jednej z międzynarodowych wypożyczalni samochodów, które z pewnością się przydadzą.

Rezerwacja samochodu

Aby zagwarantować sobie samochód i uniknąć rozczarowań związanych z brakiem dostępnych pojazdów, warto wcześniej dokonać rezerwacji telefonicznej lub za pośrednictwem stron internetowych wypożyczalni. W odpowiedzi powinniśmy otrzymać potwierdzenie rezerwacji wraz z jej numerem oraz warunkami wynajmu. Taka forma gwarantuje także cenę wynajmowanego pojazdu.

Płatność

Karta kredytowa jest jedynym możliwym środkiem płatności, gotówka nie jest akceptowana. Przy wynajmie samochodów z wyższej półki możemy nawet spotkać się z koniecznością przedłożenia drugiej karty kredytowej, jako gwarancji płatności. Oczywiście na karcie powinniśmy dysponować środkami wystarczającymi do zapłaty za wynajem, a nawet nieco wyższymi. Warto także sprawdzić czy okres ważności karty kredytowej nie upływa przez zakończeniem trwania wynajmu.

Prawo jazdy

Tutaj sprawa wydaje się być prosta. Większość wypożyczalni akceptuje prawa jazdy wydane w kraju pochodzenia osoby wynajmującej. Niemniej jednak warto dowiedzieć się, czy na terenie kraju, do którego się udajemy, wymogiem nie jest posiadanie międzynarodowego prawa jazdy.

Ubezpieczenie

Wynajmowane pojazdy objęte są zazwyczaj podstawowym ubezpieczeniem. Obejmuje ono szkody powstałe w trakcie użytkowania, nie znosząc jednak odpowiedzialności klienta do zera. Jeśli chcemy uniknąć jakiejkolwiek finansowej odpowiedzialności za szkody lub nawet kradzież samochodu, warto dokupić dodatkowe opcje ubezpieczeń zwykle oferowane przez wypożyczalnię już w chwili wynajmu.

Wypożyczalnia samochodów zapewnia każdorazowo samochód czysty, w pełni sprawny oraz zatankowany. Chcąc uniknąć niemiłej niespodzianki w postaci dodatkowego obciążenia za dotankowanie pojazdu (koszt paliwa + koszty operacyjne) radzę zrobić to we własnym zakresie przez zwrotem samochodu. Dobrze także jest przyjrzeć się ewentualnym istniejącym drobnym uszkodzeniom lakieru i zgłosić je w biurze wypożyczalni zanim opuścimy parking.

Wypożyczalnie samochodów oferują zwykle wynajem bez obłożenia limitem kilometrów. Także klient decyduje, w zależności od potrzeb, jak długo trwa wynajem samochodu. Ponadto, w każdej chwili istnieje możliwość zamiany samochodu (w miarę dostępności) na inny model oraz, w zależności od potrzeb, skrócenie lub wydłużenie czasu trwania wynajmu samochodu.

Życzę wszystkim udanego urlopu!


Daniel Litwiński

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.