wtorek, 17 listopada 2015

Zwiedzanie Krakowa było niegdyś bardziej komfortowe

Zwiedzanie Krakowa było niegdyś bardziej komfortowe


Autor: Miłosz Rożański


Na komfort wycieczek po Krakowie składa się wiele czynników takich jak ceny, możliwości, atrakcje, otoczenie oraz forma zwiedzania. Nawet najpiękniejsza wycieczka do pięknych miejsc może być zepsuta przez bandę miejscowych, biorąc pod uwagę wszystkie te aspekty opisują Kraków.


Wycieczki do Krakowa są drogie

Tak, obecnie na świecie szaleje kryzys, który rzeczywiście nie jest do końca widoczny w Polsce, na porównuję doświadczenia z Paryża gdzie sytuacja jest zgoła odmienna. U nas w Krakowie mamy całe stada żuli, którzy nie kiedy potrafią być bezczelni, lecz nasi miejscowi żule zawsze mają pieniądze na wino, papierosy. Podczas gdy w Paryżu niektórzy żule nie mają nawet butów! Podczas gdy u nas zażenowanie budzą żebracy naciągający ludzi na papierosa we Francji ludzie pracujący w przedziale wiekowym 20/30 lat do współy z bezdomnymi będą wypytywać cię o pieniądze bądź drobne średnio co 2-3 minuty! Kraków jest drogi nie tylko dla turystów, lecz również dla mieszkających jednak nie ma co narzekać w obecnej sytuacji gospodarczej świata, dla zwiedzających Kraków wciąż wypadamy dość korzystnie na tle innych turystycznych stolic Europy. Środki zwiedzania Krakowa takie jak melexy i dorożki są obecnie droższe niż były jeszcze dziesięć lat temu, wycieczki po Krakowie są więc kosztowniejsze dla ludzi lubiących zwiedzać miasto w sposób mobilny. Drogie jest również jedzenie, w ścisłym centrum nie znajdziesz niemal nic do jedzenia, czym mógłbyś się najeść i nie kosztowało więcej niż 30 złotych. Wyjątkiem są budki z kebabami, MC Donald i gospoda Koko na ulicy gołębiej, cena za nocleg również jest wygórowana. Popyt jednak jest, Krakowskie hostele niemal cały czas są zapełniony przez turystów zza granicy.


Bezpieczeństwo w Krakowie

Kraków był zazwyczaj gościnnym miastem dla zwiedzających, również ludzie uprzejmie traktują turystów zdając sobie sprawę z tego jak wielki dochód oni przynoszą. Dodatkowo pojawia się kompleks Polaka, który chcąc nie chcąc dotyka sporą część naszego społeczeństwa, dlatego wielu ludzi traktuje gości zza granicy uprzejmiej niż rodaków starając się udowodnić, że nie jesteśmy bandą chamów. Jako mieszkaniec Krakowa widzę również spadek przestępczości, przynajmniej przypadków, jakie możemy zaobserwować na ulicach w centrum. Niegdyś popularna dziesiona dzisiaj rzadko, kiedy znajduje swoich amatorów, a ludność, która znalazła się w niewłaściwym miejscu przez system komunistyczny została poddana bardzo subtelnej selekcji naturalnej, która jest objawem urynkowienia gospodarki. Rzadko kiedy ludzie walczą za barwy klubowe, co najwyżej spotykają się na ustawkach z nadzieją, że nie wpadnie w odwiedziny policja, a totalna chamówa jaką było chodzenie i pytanie się przypadkowych ludzi o barwy niemal całkowicie odeszła w niebyt. Co mi, jako wolnościowcowi nie specjalnie się podoba zainstalowano również więcej kamer, całe szczęście, że spora ich część jest własnością prywatną, nie państwową. Dzielnice Podgórze spotyka obecnie dokładnie ten sam los, który spotkał ponad trzy dekady temu Krakowski Kazimierz. Dzielnica z czarnej dziury gdzie strach wejść by nie stracić zdrowia i kosztowności zmienia się powoli w jedno z mniejszych centr kulturowych Krakowa, co prawda wycieczki po Krakowie rzadko w swojej ofercie mają Podgórze, lecz może kiedyś?

Zbyt wielu ludzi

Nie chodzi o to, że zbyt wielu ludzi udaje się na zwiedzanie Krakowa. Kraków po prostu sam z siebie jest przeludniony. Mieszkań w centrum jest nie wiele, kolejne lokale są przerabiane na sklepy komercyjne oferujące konkretny towar, dodatkowo zmowa cenowa producentów materiałów budowlanych uniemożliwia odpowiedni rozrost miasta. Tłok na ulicach i ciągły harmider skutecznie psują zabawę, jaką daje zwiedzanie miasta. Przekłada się to oczywiście na zakorkowanie ulic, co w połączeniu z zagmatwanym systemem nakazów i zakazów na krakowskich ulicach uniemożliwia swobodne i instynktowne poruszanie się samochodem po mieście. Narzekać mogę również na zbyt dużą ilość sygnalizacji świetlnej, która skutecznie sabotuje najlepsze starania kierowców tamując przepływ ruchu.

Komunikacja miejska

Jestem całkowitym przeciwnikiem komunikacji miejskiej jednak wiem, że rozbudowana sieć tramwajowo-autobusową bardzo często przypada do gustu obcokrajowcom, co prawda wycieczki po Krakowie w tramwaju raczej nie mają miejsca jednak skutecznie mogą ułatwić to przyjemne zajęcie.

Kiedyś było inaczej

Kiedyś ceny były bardziej ludzkie, a samych ludzi było mniej, co pozwalało na cieszenie się pięknem zabytków. Obecnie jedynym sposobem na ominięcie tłoku jest konieczność udania się na zwiedzanie Krakowa późną nocą po drugiej w nocy, wtedy to tłok zanika, a spotkać możemy niekiedy pojedynczych niedobitków wracających spokojnie z imprezy. Turystyka przeżywa kryzys, tak jak i wiele innych branży, z tą różnicą, iż sektor turystyczny jest niemal w całości uzależniony od sytuacji za granicą, która naprawdę nie przedstawia się kolorowo.



Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Bunkry i schrony - Trasa Turystyczna Bunkier w Konewce

Bunkry i schrony - Trasa Turystyczna Bunkier w Konewce


Autor: Rafał Bednarz


Możliwość zwiedzania:
- schronu kolejowego
- schronów technicznych
- podziemnych kanałów
- ekspozycji militariów
- wystaw czasowych


Dogodne położenie Spały i mieszczące się tam dowództwo Oberost miały, prawdopodobnie, zasadniczy wpływ na decyzję Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych (OKH) o utworzeniu tu przez stanowiska dowodzenia dla sztabu grupy armii Środek (Mitte) w przewidywanej wojnie na wschodzie. Miało się ono składać z dwóch bliźniaczych kompleksów schronów: jednego w pobliskiej Konewce, drugiego w Jeleniu (7km na południe od Spały) i służyć zabezpieczeniu przed atakiem lotniczym pociągów specjalnych, pełniących funkcje ruchomych ośrodków dowodzenia oraz ich personelu. Obiektom tym nadano "ogólny kryptonim" Gefechtstand "Anlage Mitte" (Stanowisko dowodzenia "Obszar wschód") w inwestycję prowadziła wyspecjalizowana w budowach obiektów wojskowych firma Askania. Budowę rozpoczęto wiosną wiosną 1940r. Początkowo zatrudnionych tu było ok. 1300 osób, głównie Niemców i Austriaków (Polacy pracowali jedynie przy robotach pomocniczych i transporcie). Później liczba zatrudnionych wzrosła do 3000 ludzi, a wśród pracujących pojawili się Włosi.

Główny obiekt kompleksu w Konewce - żelbetowy bunkier - schron, ma długość 380m oraz przekrój ostrołuku mającego przy podstawie szerokość 15m i wysokość 9m, w którym między betonowymi peronami biegnie tor umożliwiający wjazd całego składu pociągu. Wzdłuż głównego tunelu biegnie korytarz boczny, podzielony drzwiami gazoszczelnymi na ciąg niewielkich pomieszczeń. Obok schronu kolejowego zbudowano zespół schronów technicznych mieszczących kotłownię, urządzenia wentylacyjne i siłownię elektryczną. Obiekty te łączyły ze schronem kolejowym trzy podziemne kanały techniczne. W skład kompleksu wchodziły również schrony mieszczące: stację pomp i uzdatniania wody, zbiornik i chłodnicę wody technologicznej. Ukończone obiekty zamaskowano przed możliwością wykrycia z powietrza, montując na stropach drewniane, kryte papą dachy, a na schronie kolejowym umocowano siatki maskujące i atrapy drzew. Teren wokół otoczono dwoma rzędami płotu z siatki i drutu kolczastego i prawdopodobnie polami minowymi.

Schrony jednak nigdy nie zostały wykorzystane zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Atakiem na Związek Radziecki 22 czerwca 1941r. Pod koniec 1943r. Na polecenie Ministra Gospodarki Rzeszy Alberta Speera, ważne dla produkcji wojskowej zakłady zaczęto przenosić w miejsca zapewniające ochronę przed atakiem alianckiego lotnictwa. Wg niemieckiego plany dyslokacji obiektów przemysłowych figurują tam: obiekty w Jeleniu jako Reichbahntunnel Tomaczew kryptonim "Goldamsel" oraz w Konewce Tunnel Tomaczew-Konewka kryptonim "Huhn". Wówczas pojawiają się pierwsze informacje o wjeżdżających do schronów pociągach towarowych liczących ponad 30 wagonów. Jednak wykorzystanie schronów do celów przemysłowych dotyczy dopiero 1944r., gdy w Jeleniu i Konewce utworzono filię tomaszowskich zakładów Daimler-Benz. Mieściły się tam magazyny i warsztaty gdzie demontowano uszkodzone silniki przywożone z frontu, odzyskiwano z nich części i remontowano podzespoły. Prace wykonywali robotnicy przymusowi z okolic Tomaszowa oraz jeńcy rosyjscy. W okolicy krążyły opowieści o produkcji w schronach i ich podziemiach (do dziś poszukiwanych choć wątpliwe czy w ogóle istnieją) tajnych broni, rakiet, amunicji, benzyny syntetycznej. W październiku 1944r. Całe wyposażenie zdemontowano i wywieziono w nieznanym kierunku wraz z częścią załogi. Po wojnie obiekty do celów magazynowych używane były przez wojsko i firmy państwowe (Centrala Rybna - Jeleń). Kilka krotne próby penetracji obiektów mające na celu ustalenie, czy istnieją podziemne kondygnacje pod schronami i pomieszczenia w zabetonowanej części bocznego korytarza w Jeleniu nie doprowadziły dotąd do ich odnalezienia.

Obydwa obiekty są godne uwagi ze względu na ich historię jak i rozmiary. Serdecznie zapraszamy do schronów w Konewce gdzie będziecie Państwo mogli zapoznać się bliżej z ich historią i podziwiać ich ogrom.


zapraszamy na nasz Fanpage na Facebooku

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Samolot, autobus czy łódź? Biuro turystyczne - gdy brak pomysłu na wakacje.

Samolot, autobus czy łódź? Biuro turystyczne - gdy brak pomysłu na wakacje


Autor: Katarzyna Sowa


Często przed sezonem wakacyjnym nie mamy skonkretyzowanych planów odnośnie tego jak chcemy spędzić urlop. Część osób przeszukuje Internet w poszukiwaniu inspiracji, część pyta znajomych, niektórzy jadą w ciemno w nieznane... A jeszcze innej grupie na pomoc przychodzi biuro turystyczne.


Często przed sezonem wakacyjnym nie mamy skonkretyzowanych planów odnośnie tego jak chcemy spędzić urlop. Część osób przeszukuje Internet w poszukiwaniu inspiracji, część pyta znajomych, niektórzy jadą w ciemno w nieznane... A jeszcze innej grupie na pomoc przychodzi biuro turystyczne.


Biuro turystyczne - doradztwo dla niezdecydowanych


Pracownicy biura turystycznego to często ostatnia deska ratunku dla niezdecydowanych osób. Wystarczy określić swoje preferencje (aktywny/bierny sposób spędzania wolnego czasu, ciepło/zimnolubny, itd) i budżet, aby otrzymać kilka interesujących ofert do wyboru. Część biur turystycznych w swojej ofercie posiada wycieczki od wielu różnych tour operatorów, co pozwala osiągnąć prawie nieograniczony wachlarz możliwości odnośnie wyboru miejsca wyjazdu.
Wybieramy podróż samolotem - co biuro turystyczne ma do zaoferowania? W przypadku podróży samolotowych, miejscem docelowym może być prawie każde miejsce na ziemi. Podróże samolotem są szybkie (w porównaniu do innych środków transportu), dodatkowo biura turystyczne często negocjują niższe ceny biletów z liniami lotniczymi (efekt skali). Ten rodzaj transportu najczęściej wybierany jest przy wycieczkach zagranicznych, w tym roku popularnymi kierunkami są przede wszystkim Grecja, Hiszpania, Tunezja i Egipt.


Autobus - wciąż popularny

Ciągle bardzo dużą popularnością w Polsce cieszą się wycieczki autobusowe. Ten rodzaj transportu wybierany jest zwykle przy okazji wycieczek krajowych, lub zagranicznych wycieczek objazdowych. Cechą tego rodzaju wyjazdów jest przede wszystkim niska cena, oraz szereg ułatwień wynikających z posiadania własnego transportu w miejscu docelowym. Największym minusem tego rozwiązania jest czas podróży, wynoszący często kilkanaście do kilkudziesięciu godzin. Z tego też powodu wycieczki autobusowe w przypadku wyjazdów zagranicznych, organizowane są zwykle do najbliższych Polsce krajów europejskich.


A może łódź? Biura turystyczne mają w swojej ofercie również mniej szablonowe oferty

Spływ kajakiem? Wynajęcie łodzi, albo jachtu? Rejs katamaranem? Jeśli chcesz spędzić wakacje na wodzie, to biuro turystyczne może pomóc również w tym przypadku. Wynajęcie jachtu w śródziemnomorskim kraju, spędzenie całego urlopu na Mazurach, wakacje na statku pasażerskim, to tylko niektóre ze sposobów spędzania wolnego czasu na wodzie wybierane przez Polaków.


Biuro turystyczne Łódź oferuje wyjazdy last minute, podróże dla dwojga, wyjazdy objazdowe i wiele innych.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Wycieczka do Malezji

Wycieczka do Malezji


Autor: Tomaszek


Malezja działa na wszystkie nasze zmysły bogactwem smaków i kolorów. To kraj ze wspaniałymi plażami, górami i parkami narodowymi. Posiada lasy deszczowe, zachowane bez ingerencji człowieka przez około 130 milionów lat.


Malezja

Malezja składa się z dwóch odrębnych regionów. Część lądowa na Półwyspie Malajskim rozciąga się od granicy z Tajlandią aż do cieśniny Johor. Malezja Wschodnia natomiast położona jest na wyspie Borneo i obejmuje stany Sabah i Sarawak. Zwiedzanie najlepiej zacząć od Kuala Lumpur, czyli stolicy Malezji. Nowoczesne wieżowce kontrastują tu z niską zabudową świątyń i targów. Miasto zachowało jednak własny charakter. Znajdują się tu jedne z najwyższych budowli świata, czyli Petronas Twin Towers, bliźniacze wieże w o wysokości 452 metrów. Na pewno warto zobaczyć także jeden z największych meczetów w Azji Meczet Narodowy, może on jednocześnie pomieścić do 8000 wiernych.

Kuala Kangsar to kolejne miasto i siedziba sułtana Peruka. W tym królewskim mieście najwspanialszym zabytkiem jest przepiękny meczet Masjid Ubudiah. Dużą wartość historyczną przedstawia również Pałac Iskanda-riah.

Malakka jest natomiast najstarszym miastem Malezji, i świadkiem walk rywalizujących ze sobą kolonistów o jej posiadanie. To właśnie historycznej roli Malakki zawdzięczać można istnienie w tym mieście wielu zabytków i pamiątek. Do najważniejszych należy Bukit China, czyli miejsce ostatniego spoczynku chińskiej społeczności. Na zboczach wzgórza znajduje się groby, pochodzące nawet z XVII wieku.

Turystów przyciągają także malownicze wybrzeża z wielokilometrowymi piaszczystymi plażami, bujne lasy równikowe, łańcuchy górskie oraz wszelkie przejawy bogatej materialnej i duchowej kultury ludowej. Takim miejscem jest Taman Negara, czyli rozległy park narodowy, stworzony w dziewiczej dżungli liczącej ponad 130 milionów lat. Miłośnicy przyrody i amatorzy aktywnego wypoczynku mogą wybrać się na wyprawę przez najgęstszy i najciemniejszy las tropikalny.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Pływający hotel – rejsy wycieczkowe statkiem

Pływający hotel – rejsy wycieczkowe statkiem


Autor: Marcela


Statek wycieczkowy to „ pływający hotel”, dzięki czemu można w krótkim czasie zwiedzić wiele fascynujących miejsc świata. Dla turystów, którzy chcą lepiej poznać dany zakątek świata przygotowane są całodniowe wycieczki, w czasie, których można posmakować kuchni regionalnej.


Rejsy wycieczkowe to zwiedzanie świata na pokładach luksusowych statków wycieczkowych a przede wszystkim wspaniałe wakacje oraz wyjazdy szkoleniowe – incentive. Ta forma wypoczynku jest niewątpliwie najwygodniejszą oraz najmodniejszą Dla polskiego Turysty zostało stworzony specjalny pakiet z polskim pilotem, dzięki czemu rejsy te stają się coraz bardziej komfortowe. Pilot towarzyszy turysta w czasie ich podróży i służy pomocą przy zaokrętowaniu, tłumaczy lokalnych przewodników podczas wycieczek fakultatywnych, oraz udziela wszystkich niezbędnych informacji.

Kabiny

Podczas rejsu pasażerowie zakwaterowani są w kabinach, które są klimatyzowane, posiadają łazienkę oraz wyposażone są w radio pokładowe i telefon do użytku wewnętrznego. Większość kabin posiada także telewizor, mini bar, sejf i suszarkę. Dla bardziej wymagających Turystów przygotowano także luksusowo wyposażone apartamenty składające się z kilku pomieszczeń. Kabiny są najczęściej dwuosobowe z oddzielnymi łóżkami. Na potrzebę turysty łóżka można połączyć w jedno podwójna lub w niektórych kategoriach dostępne są również łóżka małżeńskie.

Kuchnia

Na pokładach statku turysta ma możliwość zasmakowania kuchni z każdego zakątku świata. Restauracje na statkach wycieczkowych proponują turystą kuchnie śródziemną morska, azjatycką oraz wiele innych. Dla prawdziwych smakoszy linie rejsowe przygotowały także specjalne restauracje tematyczne. Każdy turysta ma zapewnione trzy posiłki dziennie, przekąski w ciągu dnia i bufet lub przekąski o północy.

Atrakcje na statku

Atrakcje jakie można doświadczyć na statkach wycieczkowych to nie tylko, baseny, jacuzzi, siłownia, fitness czy bieżnia do joggingu. Z myślą o podróżujących linie oferują także spektakle w teatrze, dyskotekę, kasyno, sklepy bezcłowe, imprezy z grupami animacyjnymi, luksusowe Spa, salon fryzjerskie. Dla Turystów, którzy lubią aktywnie spędzać czas przygotowany jest mini golf, ściana wspinaczkowa, boisko do koszykówki. Rodziny z dziećmi, które wybrały za wspólne wakacje rejs statkiem wycieczkowym mogą skorzystać z klubu dziecięcego z profesjonalna obsługą. Dzięki tak wielkiemu wyborowi podróżujący maja gwarancje dobrej zabawy oraz odpoczynku.

Statek wycieczkowy to „ pływający hotel”, dzięki czemu można w krótkim czasie zwiedzić wiele fascynujących miejsc świata. Turysta ma możliwość zwiedzania danego miejsca indywidualnie, może wykupić sobie jedynie transfer z portu do miasta lub skorzystać z wycieczki fakultatywnej. Linie oferują w każdym porcie kilka propozycji wycieczek fakultatywnych. Skorzystać można z wycieczki City Tour, a także z wycieczki ze zwiedzaniem zabytków.

Dla turystów, którzy chcą lepiej poznać dany zakątek świata przygotowane są całodniowe wycieczki, w czasie, których można posmakować kuchni regionalnej. Podczas wycieczki fakultatywnej turysta ma możliwość skorzystania z usług pilota, który opiekuje się grupą i tłumaczy lokalnego przewodnika. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom turystów linie przygotowały także pakiety All inclusive. Taki pakiet daje możliwość degustacji alkoholi wszelkiego rodzaju jak również wielu napojów bezalkoholowych. Linie dają także możliwość wykupienia innych pakietów takich jak pakiet Spa.

Najczęściej wybierane zakątki świata

Rejs statkiem wypoczynkowym można odbyć w każdy zakątek świata. Najczęściej oferowane rejsy to wyspy grackie oraz fiordy. Często wybierany przez turystów jest rejs po morzu śródziemnym. W zachodniej części morza śródziemnego oferowane są rejsy o niezwykłych nazwach takich jak słoneczne krajobrazy, śródziemnomorskie pejzaże, słoneczne morze śródziemne, Barcelona i zachodnie morze śródziemne, mauretańska przygoda, basen morza śródziemnego, morze śródziemne i teneryfa, zachodnie morze śródziemne.

Turyści, którzy wolą wakacje spędzać we wschodniej części morza śródziemnego, mogą skorzystać z wielu ciekawych rejsów takich jak: Wenecja i wyspy grackie, Wenecja i perły Adriatyku, od Wenecji do Stambułu, Adriatyk i morze egejskie, półwysep pelopoński i wyspy jońskie, wybrzeże Adriatyku i Sycylia, kanał koryncki i wyspy grackie oraz rejs śladami starożytnej cywilizacji.

Linie oferują także zwiedzanie europy północnej i do takich rejsów można zaliczyć: fiordy – norweskie perły, bałtyckie stolice, fiordy południowej Norwegii. Dla turystów lubiących spędzać wakacje w nietypowych miejscach przygotowano rejs po Alasce gdzie można zobaczyć lodowce alaski.


Biuro podróży i portal turystyczny TravelHoliday.pl oferuje wczasy online, wycieczki last minute, bilety lotnicze, hotele w Polsce i na świecie. Rezerwacja wczasów w serwisie www.travel7.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.