niedziela, 30 października 2016

Przewozy wysokiego ryzyka

Przewozy wysokiego ryzyka


Autor: Maurycy Szuran


W każdej branży znajdą się czarne owce. W przypadku transportu autobusowego są nimi przewoźnicy, którzy dla zwiększenia zysków ryzykują życiem pasażerów. Jeśli dojdzie do tragedii, wina nie leży jednak wyłącznie po ich stronie.


W połowie listopada policja przeprowadziła wyrywkową kontrolę busów pasażerskich, kursujących po łódzkich drogach. Przez pół dnia sprawdzono 12 pojazdów. Aż 10 z nich miało zaniżoną wagę w dowodzie rejestracyjnym, dzięki czemu pojazd o określonym udźwigu teoretycznie mógł przewozić większą liczbę pasażerów. W rzeczywistości przewoźnicy ryzykowali życiem swoich klientów, szukając łatwego zarobku.

Stałe praktyki

Pogarda dla przepisów bezpieczeństwa to cecha charakterystyczna dla wielu małych firm przewozowych, a zaniżanie wagi pojazdu jest jednym z popularniejszych sposobów obchodzenia przepisów. Na czym to polega?

Maksymalny udźwig busa jest ograniczony, zaś na każdą osobę na pokładzie musi przypadać 71 "wolnych" kilogramów. Zakupiony pojazd zostaje więc zważony bez wyposażenia wnętrza, a także z pustym zbiornikiem na paliwo. Uzyskany wynik wpisywany jest do dowodu rejestracyjnego, dzięki czemu oficjalnie w pojeździe znajduje się miejsce nawet dla pięciu czy sześciu dodatkowych osób. Zamontowanie foteli i innych elementów wyposażenia, np. bagażnika, sprawia jednak, że pojazd zabierający komplet pasażerów jest poważnie przeciążony.

Przekroczenie dopuszczalnego udźwigu wiąże się z niebezpieczeństwem zarówno dla pasażerów busa, jak i z zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Kierowca ma mniejszą kontrolę nad przeciążonym pojazdem, którego droga hamowania znacznie się wydłuża. Konstrukcja busa zostaje osłabiona, natomiast opony szybko niszczą się, grożąc eksplozją.

Jeszcze groźniejszy od oszustw jest dla podróżnych prozaiczny brak wyobraźni. 12 października 2010 roku, w pobliżu Nowego Miasta nad Pilicą, Volkswagen transporter czołowo zderzył się z ciężarówką. Bus był przepełniony - jechało w nim 18 osób, choć powinno tylko sześć. Wszyscy zginęli. Sprawcą wypadku był kierowca busa, który wyprzedzał cysternę we mgle, nadmiernie obciążonym pojazdem, z prędkością ok. 90 km/h.

Nie tylko przewoźnicy

Ryzyko wpisane jest w każdą podróż dowolnym środkiem transportu, ale można je ograniczyć w prosty sposób. Wystarczy trzymać się przepisów. Zasada ta dotyczy nie tylko właścicieli firm transportowych i kierowców.

Przewoźnicy autobusowi nie byliby w stanie fałszować dokumentów bez niczyjej pomocy. Wpisanie sfałszowanej wagi do dowodu rejestracyjnego jest przecież możliwe tylko po zważeniu pojazdu na stacji kontrolnej. Jej obsługa powinna zdawać sobie sprawę, że bus poddawany kontroli bez jakiegokolwiek ekwipunku zostanie zapewne doposażony - zwłaszcza jeśli jego właścicielem jest firma zajmująca się przewozem osób. Odrobina dobrej woli ze strony właścicieli punktów ważenia mogłaby zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych.

Dopóki jednak firmy transportowe nie zapewnią bezpieczeństwa swoim klientom, podróżni powinni zadbać o nie sami. Przede wszystkim unikając podróży pojazdem ewidentnie przepełnionym, a także do takim, który nie jest przystosowany do przewozu osób. Przed wejściem do busa warto zwrócić uwagę na to, czy posiada oznaczenia firmy transportowej, do której należy, a także sprawdzić, czy przewoźnik ma licencję na transport osobowy. Jeśli nie mamy co do tego pewności, dla własnego bezpieczeństwa najlepiej korzystać z większych, lepiej znanych firm, zwłaszcza podczas podróży zagranicznych. Przy dłuższych przejazdach, np. na drugi koniec kontynentu, warto wybrać tradycyjne autokary, zaprojektowane z myślą o wielogodzinnych przejazdach. W ten sposób zwiększamy nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort podróży.

W żadnym przypadku nie powinniśmy pozostawać bierni. Jeśli dostrzegamy zagrożenie, np. widząc, że kierowca łamie przepisy lub wykonuje ryzykowne manewry - powinniśmy zwrócić mu uwagę. Wykonując kilkadziesiąt kursów tygodniowo na jednej trasie, łatwo popaść w rutynę i zapomnieć, że ponosi się odpowiedzialność za grupę pasażerów.

Dość wymówek

Trudno przymknąć oczy na fakt, że gdyby busy zabierały tylko tylu pasażerów, ilu powinny, podróżni odczuliby pewne niedogodności. Osoba korzystająca z przepełnionego pojazdu robi to dlatego, że nie ma innego wyboru, więc zmniejszenie pojemności busów wiązałoby się dla niej z koniecznością dłuższego czekania na przystankach. Rynek jednak powinien sam uzupełnić tę lukę. Jeśli nie każdy chętny znajdowałby miejsce w pojeździe, wkrótce pojawiliby się nowi przewoźnicy, a już istniejący rozbudowaliby swoją flotę.

Nie usprawiedliwiajmy więc przewoźników łamiących prawo, choćby tłumaczyli, że robią to dla naszej wygody. Życie jest od niej o wiele ważniejsze. Pamiętajmy też, aby nie usprawiedliwiać samych siebie, kiedy świadomie wybieramy ryzykowną podróż. Choć trudno zdać sobie z tego sprawę, tragedie nie zawsze dotykają innych ludzi.


Artykuł przygotowany przez redakcję www.BiletyAutokarowe.pl - portalu oferującego tanie bilety autokarowe do całej Europy.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Biuro podróży

Biuro podróży


Autor: Anna Rzetecka


Coraz trudniej znaleźć biuro podróży do którego udamy się bez obaw, iż zbankrutuje a my zostaniemy bez pieniędzy lub co gorsza sami, bez pieniędzy i to w obcym kraju.


Najlepiej wybierać duże, znane biura podróży, o sprawdzonej renomie. Warto również pozyskać informacje od naszych znajomych z jakich biur korzystali w ostatnim czasie.

Niestety w ostatnich latach, w dobie kryzysu gospodarczego upada wiele firm a w tym i biura podróży, tracą płynność finansową i w konsekwencji ogłaszają upadłość. Unikanie odpowiedzialności za opóźnienie samolotu czy zmianę hotelu, utrudnianie klientom składania reklamacji, zmiana ceny wycieczki - to tylko niektóre nieprawidłowości na jakie można natknąć się w niektórych biurach podróży.

Dlatego podczas wyboru biura podróży należy zwrócić uwagę czy wybrane przez nas biuro ma pozwolenie na prowadzenie działalności, albo koncesję. Ważne jest ubezpieczenie biura podróży, które w razie niewypłacalności lub kłopotów finansowych pokryje zobowiązania wobec klienta. Wiarygodność biura można sprawdzić w Centralnym Rejestrze Zezwoleń Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

Podczas wyjazdu i pobytu w hotelu, kiedy spotka nas przykra sytuacja należy szybko interweniować u rezydenta lub pilota wycieczki. Powinien on szybko zaradzić na nasz problem a dodatkowo po takim zgłoszeniu łatwiej będzie po powrocie odzyskać rekompensatę u organizatora.

Istotne jest aby przed zawarciem współpracy z biurem podróży uważnie przeczytać umowę, pozwoli to na unikniecie późniejszych rozczarować i nieodmówień.

Gdy zdecydujemy się na korzystanie z usług biura podróży, zwróćmy uwagę na opinie innych, poczytajmy fora internetowe oraz portale gospodarcze, aby dowiedzieć się czegoś więcej na temat sytuacji danego biura podróży. Przez czytanie takich wpisów dowiemy się jak funkcjonuje dane biuro, w jaki sposób dba o klienta, jakie wyżywienie serwuje dany hotel oraz wiele innych bardzo przydanych turyście informacji.

Jako ciekawą informację należy dodać, iż obecnie modnym i tanim sposobem wyjazdów są wyjazdy grupowe, które wykupić można korzystając z grupowych zakupów dostępnych w sieci. Hotele i biura podróży, które organizują takie turnusy mają bardzo promocyjne ceny, a przy okazji grupowych zakupów dają poznać się dużej grupie klientów, którzy jeśli będą zadowoleni, wrócą i wykupią usługę w normalnej, niepromocyjnej cenie.

Należy jednak dodać, iż również dobrym wyjściem jest po prostu samodzielne zorganizowanie podróży. Podróż można odbyć między innymi pociągiem, samolotem, samochodem czy też autokarem. Samodzielnie wykupujemy ubezpieczenie i mamy pewność, iż w trudnym momencie możemy liczyć na pomoc ubezpieczyciela. W internecie znajdziemy wiele stron z ofertami kwater zarówno w kraju jak i za granicą, również wolny czas możemy zorganizować samodzielnie planując wycieczki samochodowe wypożyczonym autem, korzystając z atrakcji w okolicy naszego pobytu, zwiedzając zabytki, czy po prostu odpoczywając. Taka podróż jest bardzo przyjemna, gdyż nikt na nas nie czeka, my nie czekamy na nikogo, tylko we własnym tempie spędzamy wakacje.

Oczywiście aby samodzielnie zorganizować wyjazd potrzeba dużo czasu, znajomości języka oraz rynku turystycznego, dlatego wybór biura podróży jest prostszym sposobem na zorganizowanie wakacyjnego wyjazdu.


biuro podróży Poznań

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zachowania animatora czasu wolnego w sytuacjach awaryjnych i trudnych

Zachowania animatora czasu wolnego w sytuacjach awaryjnych i trudnych


Autor: Katarzyna W


Animacja – to kierowanie ludźmi w czasie wolnym poprzez włączanie ich bezpośrednio do określonej aktywności. Celem tak rozumianej animacji jest wzbogacanie czasu wolnego wartościami, które dają szansę zaspokojenia potrzeba człowieka (T.Wolańska „Encyklopedia zarządzania”)


Animacja czasu wolnego to dział współczesnej turystyki oraz hotelarstwa, zajmujący się organizacją czasu wolnego ludzi, przebywających w ośrodkach wczasowych i turystycznych.

Animator czasu wolnego skupia w sobie działania: inicjowanie, zachęcanie, pobudzanie doradzenie, promowanie, instruowanie i organizowanie. Jest to pogodny duch, którego cechuje gotowość do nawiązywania kontaktów, naturalna sympatia do ludzi, przyjazny stosunek do otoczenia, wykazywanie entuzjazmu w działaniu, inicjatywy oraz elastyczności w stosowaniu różnych rozwiązań. Te cechy szczególnie są sprawdzane podczas sytuacji awaryjnych i trudnych.

Przygotowując imprezę animator zawsze musi brać pod uwagę zagrożenia, jakie mogą pojawić się na danym terenie. Powinien on zapoznać się z przepisami dotyczącymi organizacji imprez i bezpieczeństwa, a także z działaniem urządzeń technicznych oraz ukształtowaniem terenu..

Zbyt mała liczba opiekunów stosunku do liczby uczestników, nadmierna wielkość grupy, złe warunki pogodowe, a także nieuwaga, pochopne podejmowanie decyzji mogą przyczynić się do stworzenia sytuacji zagrażających zdrowie i bezpieczeństwo uczestników.

Nieszczęśliwe wypadki najczęściej zdarzają się w związku z nieprzestrzeganiem podstawowych zasad bezpieczeństwa i braku znajomości podstawowych przepisów. Jak więc zapobiegać wypadkom? Potrzebne są do tego:

-Właściwa wiedza merytoryczna i doświadczenie,
-Ukończone odpowiednie kursy (animatora, wychowawcy, pilota),
-Znajomość zasad i przepisów dotyczących organizacji wycieczek,
-Umiejętnie dobrane trasy, programy do wieku i liczebności grupy.

Zawsze też warto dwa razy przemyśleć i przeanalizować, jaki program przygotowujemy, dla jakiej grupy wiekowej oraz poznać miejsce, w który dana impreza będzie się odbywać.

Na wyjazdach, które są połączone z uprawianiem turystyki kwalifikowanej tj: pływanie, narciarstwo, wspinaczka itp., należy zadbać o opiekę osób z odpowiednimi uprawnieniami np. ratownik wodny lub instruktor narciarstwa. Opiekun powinien zwrócić uwagę na bezpieczeństwo w trakcie realizacji zajęć fizycznych i na sprawną organizację zajęć. Kadra powinna przejść odpowiednie przeszkolenie, aby w razie wypadku dobrze zorganizować pierwszą pomoc, sprawnie i energicznie podejmować odpowiednie działania, kontrolować przed wyjazdem i w trakcie sprzęt, uczyć uczestników uprawiania mądrej i bezpiecznej turystyki, bez podejmowania ryzyka.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Wybór ubezpieczenia turystycznego

Wybór ubezpieczenia turystycznego


Autor: Tomaszek


Nikt już nie pamięta długiego weekendu majowego czy czerwcowego, dlaczego? To proste, sezon wakacyjny ( czyt. Urlopowy ) można uznać za rozpoczęty w pełnym tego słowa znaczeniu.


Bezpieczne wczasyWszyscy wiedzą, że wakacje to olbrzymia i wyczekiwana przyjemność. Jednak znajda się też tacy ( z pewnością mają rację ), że wczasy, czy urlop to także pasmo zagrożeń i nieprzewidzianych wydarzeń. Nie dziwi więc fakt, że na rynku pojawia się co raz to więcej firm oferujących ubezpieczenia podróżne, zarówno na zwykłe wyjazdy wypoczynkowe a także dla osób aktywnie spędzających letni urlop. Wielu z nas zapomina, że również podczas upragnionych wczasów może spotkać nas nieprzyjemny incydent, lub też sami nieoczekiwanie spowodujemy uszkodzenie ciała innych osób.

Wybór odpowiedniej polisy, to przede wszystkim dokonanie analizy własnych potrzeb ubezpieczeniowych w tym zakresie. Należy zastanowić się czy planujemy wyjazd wypoczynkowy za granicę czy w Polsce, aktywny wypoczynek sportowy, czy też dzikie odkrywanie nieodkrytego. Po pierwsze nasze zdrowie, po drugie inne dobra narażone na uszkodzenie czy kradzież. Jedne z nich są policzalne, ponieważ są to składniki finansowe, co natomiast z tymi niepoliczalnymi jak nasze życie i zdrowie?

Na rynku ubezpieczeń turystycznych istnieje duże zróżnicowanie ofert, począwszy od ubezpieczenia od podstawowych zagrożeń, po rozszerzone z dodatkowymi opcjami, gdzie klient dostaje możliwość wyboru wariantów poszczególnych ryzyk jakie mogą się pojawić. Bardzo często oferty dla wypoczywających osób przyjmują formę pakietową oznacza to, że różne ubezpieczenia powiązane z wyjazdem wypoczynkowym zamieszczane są w ramach jednej kompleksowej umowy ubezpieczenia tzw. pakiecie ubezpieczeń podróżnych.

Wybierając ubezpieczenie na okres podróży, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Po pierwsze umowa powinna być dla nas zrozumiała, a w momencie pojawienia się z naszej strony jakiś wątpliwości należy je wyjaśnić z agentem. Po drugie należy wgłębić się w zasady jakimi rządzi się ubezpieczenie. Trzeba zaznaczyć, że różne agencje w inny sposób określają prawo do ubiegania się o odszkodowanie, dlatego należy zapoznać się w których sytuacjach odszkodowanie takie nam przysługuje, jaka jest jego wysokość, a dokładnie do jakiej kwoty odpowiedzialność ponosi ubezpieczyciel. Najistotniejszą rzeczą natomiast jest długi spis wykluczeń, znajdujący się zazwyczaj na końcu umowy. Wykluczenia, to wszystkie te sytuacje w których ubezpieczyciel mimo ubezpieczenia nie ponosi za nas odpowiedzialności.

Pakiet podstawowego ubezpieczenia podróżnego obejmuje zazwyczaj ubezpieczenie NNW, KLZ czyli koszt leczenia za granicą, asistance, koszt akcji ratowniczej oraz OC czyli odpowiedzialność cywilną. Wiele firm w podstawowej polisie oferuje również ubezpieczenie bagażu i sprzętu oraz co potrzebne w wyniku wydarzeń ostatnich kilku lat, ubezpieczenia kosztów rezygnacji i wcześniejszego powrotu z wyjazdu.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Oszustwa biur podróży

Oszustwa biur podróży


Autor: Monika Ł.


W biurze podróży już wykupiona wycieczka na Malediwy, walizki spakowane, dzieci oddelegowane do dziadków, za 2 dni wyjazd na upragniony urlop, a tu jeden telefon od organizatora psuje wszystko. Okazuje się, że waluta na Wyspach znacznie zdrożała, a my chcąc wyjechać musimy dopłacić...


Podejrzewam, że tego typu sytuacje niejednokrotnie się wydarzyły. Biura podróży, korzystając z naszej niewiedzy, podnoszą ceny, zmieniają umowy albo nawet splajtują z dnia na dzień i sprawiają, że wymarzona wycieczka staje się koszmarem...

Niniejszy artykuł będzie o grzechach głównych biur organizujących wycieczki.

1. Niedozwolone podnoszenie cen

Biura podróży, podnoszą ceny wycieczek, powołując się na np. zmieniające się kursy walut. Uwaga! Możliwość wzrostu opłat możliwa jest tylko w wypadku, jeśli jest ona uwzględniona w umowie zawartej między biurem a klientem, a i tak jest ona możliwa tylko w wypadku, kiedy:

- koszty transportu wzrosły

- kursy walut zwiększyły się

- opłaty urzędowe, podatki, wydatki na usługi lotniskowe, załadunkowe bądź przeładunkowe również zwiększyły się

Wszystko jednak powinno być udokumentowane przez organizatora, a klient musi mieć prawo wglądu, o ile będzie miał taką potrzebę.

Jeśli jednak biuro zażądało od klienta nieuzasadnionej dopłaty, klient ma prawo zrezygnować z usług organizatora i otrzymać zwrot świadczeń, bez obowiązku zapłacenia jakiejkolwiek kary.

2. Bankructwo biura podróży

Turystów, którzy obawiają się, że biuro zgłosi upadłość przed albo w trakcie ich wyjazdu, informuję, wpłacone dla organizatora pieniądze są chronione przez prawo. Przed podpisaniem umowy z biurem, należy się upewnić, czy biuro ma gwarancję bankową bądź ubezpieczeniową, aby w razie wypadku zapewnić pokrycie kosztów powrotu turystów do kraju, a za niezrealizowane zamówienia, dokonać zwrotu pieniędzy.

3. Zakazane zapisy w umowie

Organizatorzy wycieczek często umieszczają w umowie zakazane zapisy.

Oto niektóre z nich:

W przypadku zakupu imprez po cenach promocyjnych, np. last minute, specjalnych itp., nie podlegają one reklamacji.
— W wyjątkowych przypadkach biuro rezerwuje sobie możliwość i prawo do zmiany programu lub zakwaterowania w innych obiektach o tym samym standardzie.
— W przypadku niewykonania lub wadliwego wykonania umowy Klient ma prawo zgłosić reklamację w terminie 7 dni od zakończenia imprezy. Opóźnienie spowoduje nieważność reklamacji. (Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego, termin ten powinien wynosić miesiąc)
— Organizator ma prawo odwołać imprezę w przypadku niewystarczającej liczby uczestników nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem planowanej imprezy lub z przyczyn od niego niezależnych.

4. Nieinformowanie klientów o szczegółach dotyczących wycieczki

Zanim klienci podpiszą umowę, muszą oni zostać poinformowani o:

- cenie wyjazdu z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych opłat

- środku transportu, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania

- atrakcjach turystycznych

- terminie regulacji całości opłat

- programie zwiedzania

Biura podróży coraz częściej oszukują swoich klientów. Wykorzystując naiwność turystów i ich nieznajomość prawa zmieniają zapisy umowy, nie informują o szczegółach, bądź zgłaszają upadłość, w momencie, kiedy niczego nieświadomi klienci wypoczywają np. w Meksyku. W tym roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów restrykcyjnie analizuje umowy biur podróży. Pierwsze wyniki zostały już opublikowane i niestety nie są one dobre...


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.