czwartek, 31 maja 2018

Motel czy hotel?

Motel czy hotel?


Autor: Robert Wąsik


Motel jest obiektem noclegowym, który prawnie jest zdefiniowany nieco inaczej, niż sugeruje to potoczna definicja. W dość powszechnej opinii motel jest bliższy raczej hostelowi - miałby to być obiekt o niskim lub średnim standardzie, przeznaczony raczej dla gości zmotoryzowanych.


Ustawowa definicja, owszem, akcentuje związek z motoryzacją, gdyż zgodnie z definicją prawną motel musi być położony przy szlaku komunikacyjnym, a także dysponować parkingiem i zapewniać dostęp do usług motoryzacyjnych. Konia z rzędem temu, kto powie, czym są „usługi motoryzacyjne”, bo jeśli jest to na przykład opcja skorzystania z myjni samochodowej, to bardzo duża część hoteli będzie pasowała do definicji motelu, a jeśli usługą motoryzacyjną będzie skorzystanie z kabli rozruchowych, to nie-moteli zostanie w sumie dość niewiele.

Skupmy się jednak na typowych motelach, które położone są przy głównych szlakach komunikacyjnych i są raczej niewielkimi obiektami. Jak wygląda ich wyposażenie? Co do zasady, wcale się tak bardzo od hotelowego nie różni, bo wszak zgodnie z prawem motel jest tylko typem hotelu, natomiast z pełnionej funkcji wynikają pewne właściwości wyposażenia. Przede wszystkim większość moteli ma charakter tranzytowy, a więc miejsca wynajmowane są najwyżej na kilka dni, a zwykle tylko na jedną noc. To implikuje konieczność zakupu ekonomicznego, ale funkcjonalnego wyposażenia, które jednak zapewni gościom określony poziom komfortu. Bardzo często najważniejszym elementem wyposażenia motelu są łóżka hotelowe albo materace - są to miejsca przeznaczone przede wszystkim do odpoczynku, choć oczywiście rozrywka też ma spore znaczenie, więc i hotelowe telewizory często prezentują najwyższy poziom.

W hotelach przeznaczonych dla pobytu dłuższego lub stałego ciężar przenosi się na nieco inne elementy wyposażenia, w tym przede wszystkim meble hotelowe, których funkcjonalność jest widoczna dopiero przy nieco dłuższym pobycie. Rozgraniczenie między hotelem i motelem w praktyce jest arbitralne, i to właściciel obiektu decyduje, którą nazwą się posługiwać, bo za tym idzie pewna określona grupa strategii marketingowych, których elementem jest też oddanie do dyspozycji użytkowników takiego lub innego wyposażenia.


Meble hotelowe mogą być różne, ale najlepsze znajdziesz dzięki Zwiadowcy!

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Definicja hotelu

Definicja hotelu


Autor: Robert Wąsik


Aby w ogóle możliwe było mówienie o wyposażaniu hoteli, należy najpierw określić, czym „hotel” jest. Okazuje się, że zdefiniowanie znaczenia tego słowa jest zdecydowanie trudniejsze.


Intuicyjnie każdy może podać jakąś definicję, natomiast ze względów praktycznych i formalnych potrzebne są definicje ścisłe i jednoznaczne.

W Polsce stosuje się powszechnie jedynie jedną definicję, która w dodatku jest bardzo nieprecyzyjna, mówi bowiem o tym, że w hotelu musi być przynajmniej 10 pokoi, przy czym większość miejsc noclegowych ma znajdować się w pokojach jedno- i dwuosobowych. Pojęcie „szerokiego zakresu usług”, które pojawia się w tej definicji jest tak abstrakcyjne, że do aktów prawnych trafiło chyba tylko przypadkiem.

Co wynika z takiego zdefiniowania hotelu? Problem polega na tym, że właśnie niezbyt wiele. Ponieważ tego rodzaju definicja nie pozwala na precyzyjne opisanie przeciętnego hotelu, nie można na jej podstawie wnioskować także na temat wyposażenia hotelu, które jest - choć nie wprost - jednym z elementów definicji stworzonej zgodnie ze standardami Międzynarodowego Zrzeszenia Hoteli i Restauracji. Organizacja ta wymaga, aby przy jakiejkolwiek próbie definiowania hotelu jednak wychodzić od posiadanego wyposażenia, które ma zapewniać możliwość realizacji określonych usług. W Polsce przepisy dotyczące wyposażenia hoteli są rozrzucone po różnych aktach prawnych i dotyczą przede wszystkim mebli hotelowych, w tym szaf i szuflad, natomiast brakuje zdecydowanie jakiejkolwiek uporządkowanej formy tych przepisów.

Chaos definicyjny prowadzi do tego, że przedmioty należące do zbiorczej kategorii wyposażenia hoteli mogą być bardzo różnorodne, w zależności od charakteru hotelu. Zgodnie z polskim prawem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby jako hotel zaklasyfikować rozproszone domki letniskowe lub wagony sypialne. Meble hotelowe, które w takich hotelach będą się pojawiały, będą różniły się nie tylko estetyką, ale także funkcjonalnością.

Oczywiście definicja jako taka nie jest wymagana dla funkcjonowania hotelu, natomiast stworzenie takiej jednorodnej i jednoznacznej wykładni pozwoliłoby ściślej prowadzić podziały obiektów hotelowych na typy, a w konsekwencji dałoby możliwość standaryzowania wyposażenia.


dowiedz się więcej o wyposażeniu hoteli

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Klasyfikacja hoteli

Klasyfikacja hoteli


Autor: Robert Wąsik


Wybór wyposażenia hotelu jest w dużej mierze uzależniony od przeznaczenia danego obiektu. Oczywiście wszelkie podziały mają charakter czysto arbitralny, a większość hoteli może pełnić różne funkcje, natomiast wskazanie tej, która jest najważniejsza, będzie zawsze pomocne przy doborze odpowiedniego wyposażenia hotelu.


Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest cel pobytu gości w hotelu. Tutaj można wskazać oczywiście bardzo różnorodne cele, ale w ujęciu globalnym największe znaczenie będą miały cele handlowe, lecznicze i zdrowotne, wypoczynkowe. Dla każdej z tych funkcji wymagane jest odmienne przygotowanie obiektu hotelowego, co najłatwiej wskazać na przykładzie hotelu wypoczynkowego, w którym bardzo ważne będą na przykład telewizory hotelowe. Równocześnie w hotelach obsługujących przede wszystkim gości biznesowych ważne będą funkcjonalne meble hotelowe, ale także wyposażenie hotelu umożliwiające organizację konferencji albo spotkań biznesowych.

Kolejne ważne kryterium klasyfikacji to czas pobytu. Oczywiście wiele zależy od linii marketingowej danego obiektu, natomiast zwykle jest tak, że wyposażenie wyższej jakości przeznaczone jest dla hoteli obsługujących gości długoterminowych, natomiast w przypadku krótkoterminowych najważniejsza jest funkcjonalność, za którą można zapłacić spartańską estetyką. Wraz z wydłużającym się pobytem gości, zmienia się klasa hotelu: od obiektów typu tranzytowego, przez hotele pobytowe, po hotele rezydencyjne.

Bardzo ważnym kryterium, które pozwala na wprowadzenie podziału hoteli na typy, jest oczywiście standard usług. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że zupełnie inne szafki hotelowe, telewizory czy stoliki do pokoju hotelowego znajdą się w hotelach pięciu i czterogwiazdkowych, a więc o wysokim standardzie, a inne meble hotelowe trafią do hoteli o średnim i niskim standardzie. Jest to tym bardziej oczywiste, że przecież standard jest w sposób bezpośredni związany z cenami świadczonych usług.

Jednym z najpoważniejszych problemów hotelarstwa w Polsce jest fakt, że właściciele wielu obiektów nawet nie starają się zaklasyfikować ich do konkretnego typu, starając się raczej przekształcić je w obiekty wielofunkcyjne. To może bardzo utrudnić wybór właściwego zestawu wyposażenia, co z kolei na pewno odbije się na opiniach klientów.


Inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Hotele trzygwiazdkowe

Hotele trzygwiazdkowe


Autor: christoforos


Gwiazdki przy nazwach hoteli kojarzą się przede wszystkim z jakością, aczkolwiek nie każdy wie, co one dokładnie oznaczają. W Polsce jest całkiem sporo hoteli trzygwiazdkowych, warto więc być świadomym, jakiego standardu oczekiwać.


Osobą odpowiedzialną za przyznawanie gwiazdek hotelom w naszym kraju jest Marszałek Województwa, na terenie którego położony jest hotel. Maksymalna liczba gwiazdek wynosi pięć, zaś w przypadku kempingów – cztery. Co kilka lat następuje weryfikacja, czy hotel nadal spełnia wymagane standardy.
A jakie one są?
Zacznijmy od tego, co to jest hotel. Aby obiekt mógł być określany tym mianem, musi mieć minimum 10 pokoi, z czego większość powinna być jedno- i dwuosobowa, a do tego oferować obszerny zakres usług dla gości w nim przebywających.

Co w hotelu?
Obiekt musi mieć dwa osobne wejścia: jedno do holu, w którym znajduje się recepcja, a drugie do holu prowadzącego do części gastronomicznej. Dodatkowe, oddzielne wejście powinno być przeznaczone dla różnego rodzaju dostawców. Hotel musi mieć też parking strzeżony dla gości, na nim zaś wydzielone miejsca do parkowania dla osób niepełnosprawnych oraz miejsce dla autokarów. Nie dalej niż 100 metrów powinien znajdować się postój taksówek – to kryterium jednak nie jest jednak niezbędne z uwagi na to, że wiele hoteli umożliwia bezpłatne zamówienie taksówki, a część hoteli znajduje się w miejscach, gdzie taksówek po prostu nie ma.
Jeśli w budynku jest więcej niż trzy piętra, powinien być on wyposażony w windę. Każdy gość powinien mieć możliwość skorzystania z telefonu w recepcji oraz zapłacenia za pobyt kartą płatniczą.

Co w pokojach?
Pierwsze kryteria dotyczą powierzchni pokojów. Minimalny rozmiar pokoju trzyosobowego to 16 m², dwuosobowego – 14 m², a jednoosobowego – 10 m². W każdym z pokojów musi być łazienka z ciepłą i zimną wodą dostępną przez całą dobę. Na łóżku trzeba się wyspać – musi być więc odpowiedniej wielkości, czyli 90x200 cm, jeśli są jednoosobowe i 140x200 cm w przypadku łóżek dwuosobowych. Oprócz łóżek w każdym pokoju powinny być też takie meble jak: stół, ewentualnie biurko, nocna szafka, wieszak naścienny.
Z urządzeń elektrycznych standard trzygwiazdkowych obejmuje telewizor, przynajmniej dwie lampy na suficie, nocną lampkę. W pokoju powinien być też dostęp do internetu.

Usługi dla gości
By hotel mógł umieścić trzy gwiazdki przy swojej nazwie, musi również oferować pewną minimalną liczbę usług dla swoich gości. Obsługa pokojów ma być dostępna do godz. 22.00. Ponadto w ośrodku obowiązkowo powinna być zatrudniona obsługa bagażowa, a goście powinni mieć możliwość skorzystania z przechowalni bagażu.


Hotel-Elbrus.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Sale weselne i konferencyjne coraz popularniejsze!

Sale weselne i konferencyjne coraz popularniejsze!


Autor: Truman


Kiedyś wesela przygotowywało się w domu panny młodej, a wszystkie narady i sympozja miały miejsce w siedzibach firm czy na uczelniach. Teraz jednak coraz większym powodzeniem cieszy się wynajem sal weselnych i konferencyjnych w hotelach i w związku z tym możliwość uzyskania kompleksowej obsługi w tym zakresie.


Eventy takie jak wesela, imprezy integracyjne, konferencje, szkolenia czy też studniówki i urodziny coraz częściej realizowane są właśnie w nich i to w naprawdę zachęcających cenach!

Kompleksowa organizacja konferencji i szkoleń

Business center w hotelu to najlepsze miejsce do przygotowania wszelkiego rodzaju imprez firmowych, począwszy od narad i konferencji, poprzez szkolenia i warsztaty, a skończywszy na bankietach. Dobrze przygotowane hotele są w stanie zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę, dostarczając nie tylko właściwą przestrzeń, ale również urządzenia i catering, a także noclegi, gdy impreza jest zaplanowana na kilka dni.

Można zażyczyć sobie określonego ustawienia stołów w sali konferencyjnej, dostarczenia cateringu w postaci napojów, kanapek czy nawet pełnych zestawów obiadowych. W salach dostępne są również takie sprzęty jak flipcharty, telewizory, DVD, komputery, rzutniki, można też skorzystać ze sprzętu do tłumaczeń, głosowania, nagłośnieniowego. Standardem jest już darmowy internet Wi-fi. Koszty wynajmu sal zależą głównie od ich powierzchni i wyposażenia. Za małą salę na około 10 osób zapłaci się średnio 30-40 złotych za godzinę, za cały dzień szkoleniowy, czyli 8 godzin zegarowych, około 150-200 złotych. Dodatkowo płaci się za catering. Aktualne ceny można sprawdzić na stronach internetowych hoteli prowadzących wynajem sal konferencyjnych.

Wesele najwygodniej!

Uroczystości weselne to dużo planowania, między innymi związanego z wyborem odpowiedniej sali, w której przyjęcie ma mieć miejsce. Dlatego też jedną z pierwszych czynności po szacunkowym określeniu daty ślubu jest rozpoczęcie poszukiwania odpowiedniej sali weselnej. Zapraszają hotele, które są w stanie zapewnić fachową i pełną obsługę w wyznaczonym zakresie. Duży wybór dań do wyboru, menu prawie z każdego zakątka świata, pięknie przystrojona sala, brak konieczności zamartwiania się sprzątaniem po zabawie i miejsca noclegowe dla gości z daleka – plusów jest naprawdę wiele.

Koszty zorganizowania wesela jednodniowego w sali weselnej to około 150 złotych za jedną osobę, ale można też natknąć się na tańsze oferty. Warto szukać minimum rok przed datą zaślubin, ponieważ na ostatni moment nie zawsze da się znaleźć coś w sam raz. Po co zatem męczyć się z organizacją szeroko zakrojonych eventów samodzielnie? W profesjonalnie przygotowanym hotelu można uzyskać zawsze kompleksową obsługę niezależnie od rodzaju imprezy i to w dodatku w naprawdę atrakcyjnych cenach!


Po więcej informacji zapraszam na stronę: http://osrodek.irss.pl/

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.