czwartek, 31 maja 2018

Standaryzacja hoteli

Standaryzacja hoteli


Autor: Robert Wąsik


W biznesie siłą jest różnorodność, natomiast hotele często wyglądają podobnie. Na czym polega standaryzacja i jakie daje możliwości? Poznaj zagadnienie standaryzacji hoteli.


Dziś najbardziej znane na świecie hotele należą do łańcuchów hotelowych. Niewiele jest znanych obiektów, które nie działają w obrębie jakiejś sieci. Oczywiście hotele pod tym samym szyldem są zwykle zorganizowane w podobny sposób. Nie zawsze jednak tak to wyglądało, bo jeszcze krótko po II wojnie światowej hotele były nastawione przede wszystkim na obsługę klientów elitarnych, nieprzeciętnych, a więc także pod względem zakresu usług oraz wyposażenia były one wyjątkowe, oryginalne.

Zawsze śpisz w takim samym hotelu

Standaryzacja w hotelarstwie ma i wady, i zalety. Z punktu widzenia klientów ważne jest, aby w obrębie danej sieci hoteli zachowane były podobne standardy. Oczywiście meble hotelowe mogą być nieco inne, a łóżka mogą mieć minimalnie różne materace, natomiast to, co jest ważne, to wyrównany standard, jeśli chodzi o klasę całego wyposażenia. Wiele łańcuchów hotelowych nie pozwala sobie nawet na takie niewielkie odstępstwa i podejmując decyzję o zakupie mebli hotelowych właściciele ich decydują się na utrzymanie wcześniej przyjętych norm w sposób ścisły i pełny. Jak w każdym przypadku, również jeśli chodzi o obiekty noclegowe, unifikacja powoduje, że rozbudowa sieci jest tańsza, a utrzymanie obiektów również będzie tańsze.

Unifikacja dotyczy nie tylko wyposażenia pokoi hotelowych, ale także architektury, zakresu usług czy nawet struktury organizacyjnej, dzięki czemu goście hotelowi, którzy wybierają regularnie hotele należące do tego samego łańcucha, nie kierują się już nawet bezpośrednio standardem pokoju, ale po prostu marką, która kojarzy im się dobrze.

Standaryzacja utrudnia rozwój?

Głównym problemem, który wynika z unifikacji hoteli, jest fakt, że zmniejsza się elastyczność łańcucha. W praktyce chodzi po prostu o to, że łańcuch hotelowy składający się z hoteli tranzytowych nie może zostać w prosty sposób przekształcony czy rozbudowany tak, aby obejmował również hotele pobytowe i rezydencyjne. Dlaczego? To bardzo proste - zunifikowane wyposażenie przeciętnego hotelu tranzytowego jest nieodpowiednie dla hoteli pobytowych, ponieważ w obu przypadkach od wyposażenia hotelu oczekuje się innej charakterystyki.

Większość standaryzowanych hoteli to obiekty klasy ekonomicznej, na przykład Ibis czy Red Hood Inn, ale także niektóre łańcuchy hoteli o wyższym standardzie korzystają z dobrodziejstw unifikacji, między innymi dotyczy to sieci Marriott i Novotel.

Standardy tylko częściowe

Unifikacja hotelu nie musi być pełna, w zależności od przyjętej strategii marketingowej. Możliwa jest przecież sytuacja, w której wszystkie pokoje hotelowe łańcucha będą dysponowały identycznymi łóżkami hotelowymi, jednocześnie różniąc się na przykład meblami. Dlatego też mówienie o standaryzacji nie zawsze jest proste, natomiast dla właścicieli hoteli często bywa problematyczne, ponieważ ustalenie tego wyjściowego standardu, który następnie stanie się wzorem dla wszystkich nowych i istniejących hoteli łańcucha jest wyzwaniem bardzo skomplikowanym.


o wyposażeniu hoteli wiemy najwięcej

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Motel czy hotel?

Motel czy hotel?


Autor: Robert Wąsik


Motel jest obiektem noclegowym, który prawnie jest zdefiniowany nieco inaczej, niż sugeruje to potoczna definicja. W dość powszechnej opinii motel jest bliższy raczej hostelowi - miałby to być obiekt o niskim lub średnim standardzie, przeznaczony raczej dla gości zmotoryzowanych.


Ustawowa definicja, owszem, akcentuje związek z motoryzacją, gdyż zgodnie z definicją prawną motel musi być położony przy szlaku komunikacyjnym, a także dysponować parkingiem i zapewniać dostęp do usług motoryzacyjnych. Konia z rzędem temu, kto powie, czym są „usługi motoryzacyjne”, bo jeśli jest to na przykład opcja skorzystania z myjni samochodowej, to bardzo duża część hoteli będzie pasowała do definicji motelu, a jeśli usługą motoryzacyjną będzie skorzystanie z kabli rozruchowych, to nie-moteli zostanie w sumie dość niewiele.

Skupmy się jednak na typowych motelach, które położone są przy głównych szlakach komunikacyjnych i są raczej niewielkimi obiektami. Jak wygląda ich wyposażenie? Co do zasady, wcale się tak bardzo od hotelowego nie różni, bo wszak zgodnie z prawem motel jest tylko typem hotelu, natomiast z pełnionej funkcji wynikają pewne właściwości wyposażenia. Przede wszystkim większość moteli ma charakter tranzytowy, a więc miejsca wynajmowane są najwyżej na kilka dni, a zwykle tylko na jedną noc. To implikuje konieczność zakupu ekonomicznego, ale funkcjonalnego wyposażenia, które jednak zapewni gościom określony poziom komfortu. Bardzo często najważniejszym elementem wyposażenia motelu są łóżka hotelowe albo materace - są to miejsca przeznaczone przede wszystkim do odpoczynku, choć oczywiście rozrywka też ma spore znaczenie, więc i hotelowe telewizory często prezentują najwyższy poziom.

W hotelach przeznaczonych dla pobytu dłuższego lub stałego ciężar przenosi się na nieco inne elementy wyposażenia, w tym przede wszystkim meble hotelowe, których funkcjonalność jest widoczna dopiero przy nieco dłuższym pobycie. Rozgraniczenie między hotelem i motelem w praktyce jest arbitralne, i to właściciel obiektu decyduje, którą nazwą się posługiwać, bo za tym idzie pewna określona grupa strategii marketingowych, których elementem jest też oddanie do dyspozycji użytkowników takiego lub innego wyposażenia.


Meble hotelowe mogą być różne, ale najlepsze znajdziesz dzięki Zwiadowcy!

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Definicja hotelu

Definicja hotelu


Autor: Robert Wąsik


Aby w ogóle możliwe było mówienie o wyposażaniu hoteli, należy najpierw określić, czym „hotel” jest. Okazuje się, że zdefiniowanie znaczenia tego słowa jest zdecydowanie trudniejsze.


Intuicyjnie każdy może podać jakąś definicję, natomiast ze względów praktycznych i formalnych potrzebne są definicje ścisłe i jednoznaczne.

W Polsce stosuje się powszechnie jedynie jedną definicję, która w dodatku jest bardzo nieprecyzyjna, mówi bowiem o tym, że w hotelu musi być przynajmniej 10 pokoi, przy czym większość miejsc noclegowych ma znajdować się w pokojach jedno- i dwuosobowych. Pojęcie „szerokiego zakresu usług”, które pojawia się w tej definicji jest tak abstrakcyjne, że do aktów prawnych trafiło chyba tylko przypadkiem.

Co wynika z takiego zdefiniowania hotelu? Problem polega na tym, że właśnie niezbyt wiele. Ponieważ tego rodzaju definicja nie pozwala na precyzyjne opisanie przeciętnego hotelu, nie można na jej podstawie wnioskować także na temat wyposażenia hotelu, które jest - choć nie wprost - jednym z elementów definicji stworzonej zgodnie ze standardami Międzynarodowego Zrzeszenia Hoteli i Restauracji. Organizacja ta wymaga, aby przy jakiejkolwiek próbie definiowania hotelu jednak wychodzić od posiadanego wyposażenia, które ma zapewniać możliwość realizacji określonych usług. W Polsce przepisy dotyczące wyposażenia hoteli są rozrzucone po różnych aktach prawnych i dotyczą przede wszystkim mebli hotelowych, w tym szaf i szuflad, natomiast brakuje zdecydowanie jakiejkolwiek uporządkowanej formy tych przepisów.

Chaos definicyjny prowadzi do tego, że przedmioty należące do zbiorczej kategorii wyposażenia hoteli mogą być bardzo różnorodne, w zależności od charakteru hotelu. Zgodnie z polskim prawem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby jako hotel zaklasyfikować rozproszone domki letniskowe lub wagony sypialne. Meble hotelowe, które w takich hotelach będą się pojawiały, będą różniły się nie tylko estetyką, ale także funkcjonalnością.

Oczywiście definicja jako taka nie jest wymagana dla funkcjonowania hotelu, natomiast stworzenie takiej jednorodnej i jednoznacznej wykładni pozwoliłoby ściślej prowadzić podziały obiektów hotelowych na typy, a w konsekwencji dałoby możliwość standaryzowania wyposażenia.


dowiedz się więcej o wyposażeniu hoteli

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Klasyfikacja hoteli

Klasyfikacja hoteli


Autor: Robert Wąsik


Wybór wyposażenia hotelu jest w dużej mierze uzależniony od przeznaczenia danego obiektu. Oczywiście wszelkie podziały mają charakter czysto arbitralny, a większość hoteli może pełnić różne funkcje, natomiast wskazanie tej, która jest najważniejsza, będzie zawsze pomocne przy doborze odpowiedniego wyposażenia hotelu.


Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest cel pobytu gości w hotelu. Tutaj można wskazać oczywiście bardzo różnorodne cele, ale w ujęciu globalnym największe znaczenie będą miały cele handlowe, lecznicze i zdrowotne, wypoczynkowe. Dla każdej z tych funkcji wymagane jest odmienne przygotowanie obiektu hotelowego, co najłatwiej wskazać na przykładzie hotelu wypoczynkowego, w którym bardzo ważne będą na przykład telewizory hotelowe. Równocześnie w hotelach obsługujących przede wszystkim gości biznesowych ważne będą funkcjonalne meble hotelowe, ale także wyposażenie hotelu umożliwiające organizację konferencji albo spotkań biznesowych.

Kolejne ważne kryterium klasyfikacji to czas pobytu. Oczywiście wiele zależy od linii marketingowej danego obiektu, natomiast zwykle jest tak, że wyposażenie wyższej jakości przeznaczone jest dla hoteli obsługujących gości długoterminowych, natomiast w przypadku krótkoterminowych najważniejsza jest funkcjonalność, za którą można zapłacić spartańską estetyką. Wraz z wydłużającym się pobytem gości, zmienia się klasa hotelu: od obiektów typu tranzytowego, przez hotele pobytowe, po hotele rezydencyjne.

Bardzo ważnym kryterium, które pozwala na wprowadzenie podziału hoteli na typy, jest oczywiście standard usług. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że zupełnie inne szafki hotelowe, telewizory czy stoliki do pokoju hotelowego znajdą się w hotelach pięciu i czterogwiazdkowych, a więc o wysokim standardzie, a inne meble hotelowe trafią do hoteli o średnim i niskim standardzie. Jest to tym bardziej oczywiste, że przecież standard jest w sposób bezpośredni związany z cenami świadczonych usług.

Jednym z najpoważniejszych problemów hotelarstwa w Polsce jest fakt, że właściciele wielu obiektów nawet nie starają się zaklasyfikować ich do konkretnego typu, starając się raczej przekształcić je w obiekty wielofunkcyjne. To może bardzo utrudnić wybór właściwego zestawu wyposażenia, co z kolei na pewno odbije się na opiniach klientów.


Inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Hotele trzygwiazdkowe

Hotele trzygwiazdkowe


Autor: christoforos


Gwiazdki przy nazwach hoteli kojarzą się przede wszystkim z jakością, aczkolwiek nie każdy wie, co one dokładnie oznaczają. W Polsce jest całkiem sporo hoteli trzygwiazdkowych, warto więc być świadomym, jakiego standardu oczekiwać.


Osobą odpowiedzialną za przyznawanie gwiazdek hotelom w naszym kraju jest Marszałek Województwa, na terenie którego położony jest hotel. Maksymalna liczba gwiazdek wynosi pięć, zaś w przypadku kempingów – cztery. Co kilka lat następuje weryfikacja, czy hotel nadal spełnia wymagane standardy.
A jakie one są?
Zacznijmy od tego, co to jest hotel. Aby obiekt mógł być określany tym mianem, musi mieć minimum 10 pokoi, z czego większość powinna być jedno- i dwuosobowa, a do tego oferować obszerny zakres usług dla gości w nim przebywających.

Co w hotelu?
Obiekt musi mieć dwa osobne wejścia: jedno do holu, w którym znajduje się recepcja, a drugie do holu prowadzącego do części gastronomicznej. Dodatkowe, oddzielne wejście powinno być przeznaczone dla różnego rodzaju dostawców. Hotel musi mieć też parking strzeżony dla gości, na nim zaś wydzielone miejsca do parkowania dla osób niepełnosprawnych oraz miejsce dla autokarów. Nie dalej niż 100 metrów powinien znajdować się postój taksówek – to kryterium jednak nie jest jednak niezbędne z uwagi na to, że wiele hoteli umożliwia bezpłatne zamówienie taksówki, a część hoteli znajduje się w miejscach, gdzie taksówek po prostu nie ma.
Jeśli w budynku jest więcej niż trzy piętra, powinien być on wyposażony w windę. Każdy gość powinien mieć możliwość skorzystania z telefonu w recepcji oraz zapłacenia za pobyt kartą płatniczą.

Co w pokojach?
Pierwsze kryteria dotyczą powierzchni pokojów. Minimalny rozmiar pokoju trzyosobowego to 16 m², dwuosobowego – 14 m², a jednoosobowego – 10 m². W każdym z pokojów musi być łazienka z ciepłą i zimną wodą dostępną przez całą dobę. Na łóżku trzeba się wyspać – musi być więc odpowiedniej wielkości, czyli 90x200 cm, jeśli są jednoosobowe i 140x200 cm w przypadku łóżek dwuosobowych. Oprócz łóżek w każdym pokoju powinny być też takie meble jak: stół, ewentualnie biurko, nocna szafka, wieszak naścienny.
Z urządzeń elektrycznych standard trzygwiazdkowych obejmuje telewizor, przynajmniej dwie lampy na suficie, nocną lampkę. W pokoju powinien być też dostęp do internetu.

Usługi dla gości
By hotel mógł umieścić trzy gwiazdki przy swojej nazwie, musi również oferować pewną minimalną liczbę usług dla swoich gości. Obsługa pokojów ma być dostępna do godz. 22.00. Ponadto w ośrodku obowiązkowo powinna być zatrudniona obsługa bagażowa, a goście powinni mieć możliwość skorzystania z przechowalni bagażu.


Hotel-Elbrus.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.