Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 1: sprzęt i środki.
Autor: Robert Wąsik
Oferty kierowane do gestorów hoteli zazwyczaj skupiają się na elegancji i funkcjonalności rozwiązań. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że to, co w hotelu najważniejsze i najlepsze jest dla gościa, niekoniecznie będzie optymalnym rozwiązaniem dla pracowników.
Profesjonalne środki czyszczące
Do utrzymania czystości w hotelu potrzebne są środki czyszczące inne niż te, które wykorzystuje się w domach. To wynika z charakterystyki obiektu: duży ruch przekłada się na olbrzymią ilość zabrudzeń, które w dodatku często nie są usuwane na bieżąco. To oznacza, że pracownicy hotelu muszą usuwać przyschnięte zabrudzenia o różnej charakterystyce. Samo w sobie nie jest to może wielką przeszkodą, ale zazwyczaj hotele są urządzone dość różnorodnie: w jednym miejscu dywan, w innym panele, gdzie indziej płytki ceramiczne. Najlepsze środki czyszczące pozwalają na czyszczenie wielu różnych typów powierzchni.
No dobrze, możesz spytać, co w tym takiego odkrywczego, skoro w domu dbamy dokładnie o to samo? Różnica jest znaczna: w domu możemy wiele rzeczy wysprzątać na bieżąco, a większe porządki przeprowadza się raz lub dwa razy w tygodniu. W hotelu takie „większe” porządki to codzienny standard, a większość środków czyszczących zawiera mniej lub bardziej agresywnie działające substancje chemiczne, które mogą uszkadzać poszczególne rodzaje powierzchni. Dobór takich, które pozwolą na zachowanie czystości, ale jednocześnie nie ograniczą znacznie żywotności materiałów ani nie obniżą ich atrakcyjności wizualnej, to sprawa kluczowa.
Wózki hotelowe w służbie czystości
Wózki hotelowe to kategoria sprzętu tak różnorodna, że wręcz niepodobna ich opisać. Jest jednak spora grupa wózków, które zostały zaprojektowane tylko po to, aby ułatwić utrzymanie czystości. W zależności od charakteru hotelu, potrzeb utrzymania i oczywiście możliwości finansowych, wózki do utrzymania czystości mogą być różnie zbudowane. Zazwyczaj jest to uchwyt na worek do śmieci o dużej pojemności, podstawy pod wiadra, półka (lub kilka), na których można ustawić środki czyszczące, a także pojemniki lub szuflady, w których można przechowywać drobne sprzęty do czyszczenia lub czyste szmaty. Większość wózków tego typu jest też wyposażona w uchwyty pozwalające bezpiecznie i wygodnie przewozić miotłę lub mop. Oczywiście różnorodność konstrukcyjna jest spora, ale wymienione elementy są zazwyczaj uznawane za te, które mają największe znaczenie dla wygody i szybkości sprzątania.
Maszyny czyszczące
Niektórzy śmieją się z maszyn sprzątających, mówiąc, że jest to skrzyżowanie wózka golfowego i hotelowego wózka utrzymania czystości. Cóż, być może, ale to w niczym nie umniejsza ich funkcjonalności.
W zależności od modelu, maszyny czyszczące mogą zamiatać, zmywać i froterować podłogi. Konstrukcja maszyn jest nieskomplikowana: system zbierania odpadów suchych, podawania wody ze środkiem czyszczącym oraz system suszenia posadzki wraz z podzespołami służącymi do zbierania wody brudnej. Osoba obsługująca maszynę czyszczącą w zasadzie musi jedynie kontrolować stan powierzchnie wyczyszczonej maszynowo i zadbać o to, aby we właściwym momencie uzupełnić zasobnik na wodę lub zmienić substancję czyszczącą.
Maszyny czyszczące mają oczywiście dużo większą wydajność niż najlepsza nawet ekipa sprzątająca, ale mają też swoje ograniczenia. Przede wszystkim maszyny tego rodzaju służą jedynie do czyszczenia podłóg, co oznacza, że nie da się na razie całkowicie wyeliminować potrzeby zatrudnienia osób do utrzymania w czystości pozostałych powierzchni. Sprawa druga to rzeczona wydajność – jest to zaleta, jeśli uwzględnić czas sprzątania, ale ponieważ koszt zakupu maszyny jest spory, to przy niedużej powierzchni i małym natężeniu ruchu inwestycja ta nie będzie miała szans się zwrócić. Ważne jest więc, aby skuteczność i wydajność maszyn porównać z rzeczywistymi potrzebami hotelu, tym bardziej że maszyna wymaga ciągłego doładowywania akumulatorów i wykonywania pewnych czynności konserwacyjnych. W niedużych hotelach, zwłaszcza tych, które znajdują się w odrestaurowanych budynkach, problemem może być już samo ustawienie maszyny po wykonaniu pracy – zajmuje ona sporo miejsca, a biorąc pod uwagę, że trzeba zarezerwować też powierzchnię do przechowywania środków czystości, problem wcale nie jest błahy.
Oczywiście sam sprzęt i środki czyszczące – choćby najlepsze – nie posprzątają w hotelu. Do tego potrzebna jest odpowiednia ekipa ludzi, a także – i to może trochę dziwić – odpowiednie wyposażenie hotelu. O tym, jak wyposażenie samo może pomagać w utrzymaniu czystości, dowiesz się w następnej części cyklu.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
W takich obiektach jak hotele to na pewno przed wejściem powinna znaleźć się duża mata wejściowa https://www.alumatex.pl/produkty/maty-wejsciowe/ gdzie bardzo dużo osób w ciągu dnia przechodzi przez nią. W taki sposób jesteśmy w stanie bez najmniejszego powodu zatrzymać większość brudu na zewnątrz obiektu.
OdpowiedzUsuń