Standardy hoteli #5: podsumowanie informacji
Autor: Robert Wąsik
W Polsce przydział hotelu do konkretnej kategorii następuje w drodze decyzji administracyjnej Marszałka Województwa, natomiast poprawność realizacji poszczególnych kryteriów określonych we właściwych przepisach weryfikuje specjalna komisja złożona między innymi z przedstawicieli straży pożarnej i sanepidu.
Hotele dzieli się zwyczajowo na pięć klas oznaczanych rosnącą ilością gwiazdek od jednej do pięciu. Jedna lub dwie gwiazdki to oznaka standardu turystycznego, trzygwiazdkowe hotele to standard średni, a luksusowym hotelom przyznaje się cztery lub pięć gwiazdek. Standard wynika przede wszystkim z architektury i dostępności pewnych określonych produktów i usług poza pionem noclegowym w ofercie. Standard nie jest przypisany do hotelu raz na zawsze. Po modernizacji i wzbogaceniu oferty całość lub część hotelu może otrzymać prawo do używania wyższego oznaczenia standaryzacji.
Klasyfikacja hoteli znajduje oczywiście odzwierciedlenie w cennikach, jednak hotele często oferują pakiety promocyjne lub specjalne zniżki dla stałych klientów. Programy rabatowe są dość powszechne, jednak w żadnym wypadku nie niwelują różnic cenowych pomiędzy kolejnymi segmentami.
Hotele jedno- i dwugwiazdkowe mają przede wszystkim zapewniać komfortowe warunki noclegowe, natomiast dostępność innych usług jest ograniczona i nawet pion gastronomiczny zwykle ogranicza się do podania śniadania. Klasa średnia to standard wyższy, jednak niezapewniający luksusów. Pion gastronomiczny jest bardziej rozbudowany, a każdy pokój dysponuje własnym węzłem sanitarnym. W hotelach luksusowych łazienki są często wyposażone w wanny z hydromasażem albo kabinę prysznicową z hydromasażem, a oferta dodatkowa jest bardzo bogata. Hotele, aby przyciągnąć klientów, mogą oferować dostęp do sal konferencyjnych lub bankietowych.
Zwykle w hotelach trzygwiazdkowych urządzane są sale wielofunkcyjne. Ich dostępność dla użytkowników niebędących gośćmi hotelowymi może być ograniczona, jednak zwykle się takiego ograniczenia nie stosuje. Oferta usług dodatkowych jest w dużym stopniu uzależniona od polityki i linii marketingowej danego hotelu.
Chcesz podnieść stadard hotelu? Inwestycje hotelowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz