poniedziałek, 19 marca 2012

Concorde - wzloty i upadek

Concorde - wzloty i upadek

Autorem artykułu jest Mirosław Nikolin



Wielki sukces, a jednocześnie bolesna porażka światowego lotnictwa. Stalowa maszyna, która jest w stanie w godzinę pokonać ponad 2000 kilometrów. Jedyny jak dotąd pasażerski samolot ponaddźwiękowy. Oto Concorde.

Powstanie concorde'a było wynikiem wspólnego projektu rządów Wielkiej Brytanii i Francji, który zakładał skonstruowanie pierwszego pasażerskiego samolotu ponaddźwiękowego. Umowę między krajami została zawarta w 1956 roku. Efekt współpracy przedsiębiorstw lotniczych: brytyjskiego British Aircraft oraz francuskiego Aerospatiale, został zademonstrowany 11 lat później w Tuluzie. Prototyp wzbił się w powietrze po raz pierwszy w 1969, a w 1974 roku odbył pierwsze loty z pasażerami.

Concorde'y były wykorzystywane głównie na dalekich trasach transatlantyckich, by maksymalnie skrócić czas lotu, a przez to poprawić komfort podróży. Średnia prędkość samolotu osiągana podczas lotu była dwa razy większa niż prędkość dźwięku! Podróż z Europy do USA i z powrotem można było odbyć w jeden dzień, a lot przez Atlantyk trwał tylko 3,5 godziny (rekord wynosi niecałe 3 godziny). Oczywiście za szybkość i komfort lotu trzeba było słono płacić - 7–10 tysięcy dolarów kosztował bilet w obie strony, a zatem nie było to tanie latanie. Jednak wysoka cena nie odstraszała zamożnych klientów – najczęściej biznesmenów, którzy byli gotowi płacić za możliwość odbywania błyskawicznych podróży za Atlantyk. Wakacje w najodleglejszych miejscach Ziemi stały się kwestią kilkugodzinnej podróży. Każdego roku na pokładach concorde’ów było przewożonych średnio 100 tysięcy pasażerów, z których najsławniejszymi byli m.in.: książę Filip, Paul McCartney, Phil Collins, Margaret Thatcher czy Elton John.

Pomimo niezaprzeczalnych zalet i ogromnego sukcesu technicznego, który odniosła maszyna, eksploatacja samolotu przynosiła coraz więcej problemów. W Stanach Zjednoczonych nowy cud techniki został ostro oprotestowany. Ekolodzy zarzucali mu zużywanie bardzo dużych ilości paliwa, generowanie zbyt dużego hałasu, destrukcyjny wpływ na warstwę ozonową, a nawet ryzykowanie zdrowia pasażerów, którzy mieli być wystawieni na promieniowanie kosmiczne. Spośród wymienionych zarzutów tylko powodowanie hałasu oraz znaczne zużycie paliwa były autentyczne. W związku z hałasem zabroniono lotów concordów do Australii.

Okazało się, że koszty produkcji niezwykłych samolotów są większe niż pierwotnie się zakładało. Nie pokrywała ich sprzedaż biletów, gdyż samolot mógł zabrać na swój pokład o wiele mniejsza liczbę pasażerów niż np. boeing. To wszystko sprawiło, iż linie samolotowe rezygnowały z zakupu superszybkich maszyn. Concorde’y stały się częścią floty jedynie dwóch firm: Air France i British Airways, i były raczej luksusową ciekawostką. Jednak ostatecznym ciosem, który pogrążył nowy wynalazek, była katastrofa, do której doszło w Paryżu. Dwie minuty po starcie maszyna nagle zaczęła spadać, ostatecznie się roztrzaskując. Ogółem ofiar katastrofy było 113 - nikt z pasażerów ani obsługi samolotu nie przeżył. Po tej tragedii zdecydowano o wycofaniu concorde’ów z użycia, i mimo że wykazano, iż nie zawiniła sama maszyna, to nie wznowiono już produkcji ze względów ekonomicznych.

Concord był niezaprzeczalnie ogromnym krokiem w rozwoju lotnictwa pasażerskiego. Jednak w czasach wszechobecnego Internetu i komunikacji wirtualnej, szybkie przemieszczanie się przestaje być palącym problemem. Przecież za kliknięciem myszki komputerowej możemy znaleźć się po drugiej stronie kuli ziemskiej, nie wychodząc nawet z domu.

---

Tanie bilety lotnicze - www.ProBiz.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Rozwój turystyki w Polsce i na świecie

Rozwój turystyki w Polsce i na świecie

Autorem artykułu jest Jacek Biernacki



W dzisiejszych czasach turystyka to znaczące źródło dochodów dla krajów odwiedzanych przez turystów. Przeczytaj jak kształtowały się początki turystyki w starożytności oraz na przestrzeni wieków. Jak rozwijała się turystyka w Polsce.

Pierwsze podróże turystyczne miały charakter religijny i wypoczynkowy. Starożytni Egipcjanie i Grecy odwiedzali swoje miejsca kultu w czasie obchodu świąt religijnych. Natomiast Rzymianie podróżowali głównie w celach leczniczych i wypoczynkowych, co ciekawe, kwestie bezpieczeństwa podróżnych regulowały odpowiednie przepisy prawne. W średniowieczu nastąpił zastój w podróżach, najczęściej podróżowali chrześcijanie do Rzymu i ziemi świętej. XVII i XVIII wiek to powrót do podróży w celach wypoczynkowych i poznawczych. W tym czasie Anglicy zaczęli docierać w Alpy dając początek alpinizmowi. Jedna taka podróż mogła trwać od kilku miesięcy do kilku lat.

Przełom w turystyce nastąpił w wieku XIX, wraz zw wzrostem zamożności społeczeństw i rozwojem środków transportu podróżowanie rozpoczęło przybierać charakter masowy. W 1841 roku powstało pierwsze biuro podróży, którego założycielem był Anglik Tomas Cock, a w 1883 na trasie Paryż-Konstantynopol rozpoczął kursować słynny Orient Express. Po drugiej wojnie światowej nastąpił wzrost wyjazdów o charakterze turystycznym szczególnie w bogatszych krajach Ameryki Północnej i Europy Zachodniej. Głównym celem podróży były kraje w basenie morza śródziemnego.

Turystyka w Polsce rozpoczęła się na wiek XI tak samo jak na świecie miały charakter religijny i czasem dyplomatyczny. W średniowieczu polska młodzież rozpoczęła podróżować na zachodnie uniwersytety. Pod koniec XIX wieku zaczęła rozwijać się w Polsce turystyka górska. Na początku XX wieku powstało pierwsze schronisko górskie w Beskidach a w 1936 roku wybudowano kolejkę linową na Kasprowy Wierch.

Ze względu na charakter turystkę możemy podzielić na kategorie

- poznawcza,
- wypoczynkowa,
- kwalifikowana,
- zdrowotna,
- biznesowa,
- religijna.

Najchętniej odwiedzane kraje to Francja, Hiszpania, Stany Zjednoczone i Chiny te kraje osiągają też największy przychód z odwiedzin ich przez turystów. Natomiast najwięcej na podróże turystyczne wydają Niemcy, Stany Zjednoczone, Wieka Brytania i Francja.

Masowa turystyka wpływa zarówno na społeczeństwa i gospodarkę krajów odwiedzanych jak i środowisko naturalne. Korzyści wynikające z rozwoju turystyki to przede wszystkim rozwój regionów turystycznych zarówno pod względem finansowym, a także kwalifikacji - poznanie języków obcych, zarządzania i rachunkowości. Do negatywnych aspektów turystyki należą, rodzenie się kompleksu niższości mieszkańców odwiedzanych krajów przez bogatszych turystów, oraz zanieczyszczenie środowiska w wyniku odwiedzin coraz większej liczby osób.

Ostatnimi czasy rośnie też zagrożenie terrorystyczne związane z odwiedzinami krajów bliskiego wschodu oraz afrykańskich. Ataki na turystów są sposobem zwrócenia uwagi na problemy danego kraju. Terroryści wykorzystują też porwania turystów do prowadzenia negocjacji z rządami innych krajów. Zjawisko to przybiera na sile co powoduje, że takie kraje tracą dużą cześć zysków osiąganych dzięki turystyce.

---

Szukasz noclegu w górach - Schroniska górskie


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Ryanair - poszukiwania oszczędności

Ryanair - poszukiwania oszczędności.

Autorem artykułu jest Dam Kat



O oryginalności tanich linii lotniczych Ryanair nie trzeba nikogo przekonywać. Ekscentryczny i jednocześnie bardzo sprytny prezes spółki ogłasza co jakiś czas nowe, czasem pozornie mało poważne pomysły na zwiększenie dochodu Ryanair.

Jako jeden z pierwszych tanich przewoźników Ryanair wprowadził odpłatny bagaż rejestrowany jako dodatkową opcję podczas rezerwacji biletu lotniczego. Początkowo pasażerowie wykazywali swój sprzeciw, jednakże zamysł był z korzyścią dla klienta. Ryanair wprowadzając odpłatny bagaż główny miał na celu obniżenie cen biletów dla klientów podróżujących tylko z torbą podręczną. Tym samym przewoźnik zaczął przyzwyczajać swoich klientów by podróżowali tylko z bagażem podręcznym. Obecnie prawie wszystkie tanie linie lotnicze oferują płatny bagaż rejestrowany.

Kolejny pomysł przewoźnika by tanie bilety lotnicze były jeszcze tańsze to wprowadzenie obowiązkowej odprawy online. Obecnie przed odlotem każdy pasażer musi zalogować się na swoją rezerwacje przez stronę internetową www.ryanair.com by wydrukować kartę pokładową. Innowacyjny pomysł ma również za zadanie by tanie bilety lotnicze były jeszcze tańsze, przez ograniczenie liczby personelu Ryanair na lotniskach.

Docelowo tanie linie lotnicze ryanair planują zlikwidowanie punktów odpraw, bagaż rejestrowany trzeba będzie samodzielnie zdać do specjalnie przygotowanych do tego miejsc.

Ryanair wprowadza coraz częściej jakieś nowe płatne opcje; dla pasażerów którzy chcą z nich korzystać bilety lotnicze zrobią się dość drogie.

Prezes spółki najchętniej widziałby pasażera, który będzie miał ze sobą co najwyżej płaszcz; ewentualnie samodzielnie przyniesie bagaż aż do luku a wszystkie możliwe formalności zrobi w domu.

W dobie kryzysu oraz ostrej konkurencji nie tylko na polskim niebie, tanie linie lotnicze muszą chwytać się różnych sposobów na obniżanie cen biletów lotniczych. Dobrze jednak, gdy jest to robione w granicach ludzkiego rozsądku. Z drugiej jednak strony, tanie bilety lotnicze już za przysłowiową złotówkę, powinny dać nam do myślenia, że wiele od przewoźnika nie otrzymamy. Ryanair przyjął za cel transportowanie ludzi po jak najniższym koszcie bez zbędnych gratisów czy wygód.

---

Yannkes Polska


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Przepis na udane ferie w górach

Przepis na udane ferie w górach

Autorem artykułu jest Jacek Fistaszek



Miłośnicy białego szaleństwa wypad na narty czy snowboard często planują z dużym wyprzedzeniem. Praktycznie już po powrocie z letniego urlopu zaczynają przeglądać ogłoszenia w Internecie, szukając wymarzonej kwatery najlepiej blisko stoku.

Miłośnicy białego szaleństwa wypad na narty czy snowboard często planują z dużym wyprzedzeniem. Praktycznie już po powrocie z letniego urlopu zaczynają przeglądać ogłoszenia w Internecie, szukając wymarzonej kwatery najlepiej blisko stoku. Niekiedy wybór miejsca wypoczynku jest naprawdę trudny, wygrywają miejscowości, w których funkcjonują najatrakcyjniejsze wyciągi narciarskie.


Po wejściu Słowacji do strefy EURO wielu rodaków na nowo zaczęło odkrywać polskie góry. Różnice w cenach nie tylko karnetów czy wynajmowanej kwatery, ale również artykułów spożywczych u naszych południowych sąsiadów odstraszyło znaczną ilość turystów, którzy chętniej doceniają spędzanie ferii zimowych w kraju. Wielu decyduje się wyjechać w „ciemno", bez wcześniejszej rezerwacji, licząc na znalezienie na miejscu wolnego pokoju czy domku. Łatwiej wówczas zmienić plany, gdy wyciągi narciarskie lub warunki na stoku nie odpowiadają. Nie bez znaczenia pozostaje grubość warstwy śniegu na trasach czy sztuczne oświetlenie po zmroku. Dla początkujących istotna jest obecność instruktora jazdy oraz ewentualnie wypożyczalnia sprzętu sportowego, udostępniony serwis. W sezonie między innymi Krynica Zdrój, Szklarska Poręba, Szczyrk przeżywa istne oblężenie. Niekiedy trzeba się liczyć z trudnością znalezienia wolnej kwatery, a stojąc w długich kolejkach na wyciągi narciarskie uzbroić w cierpliwość.


Po aktywnym spędzaniu czasu na stoku każdemu przydadzą się chwile relaksu. W Polsce powstaje coraz więcej basenów i kąpielisk na bazie ciepłych wód mineralnych. Chętni skosztowania uzdrawiających właściwości geotermalnych obiektów mogą wynająć kwatery niedaleko aquaparku w Zakopanem, Szaflar na Podhalu czy Bukowiny Tatrzańskiej. Kąpiele w odkrytych basenach, w których temperatura wody przekracza trzydzieści stopni stanowi zimą nie lada atrakcję.


Osoby, które nie chcą rezygnować z białego szaleństwa, a nie planują wyjazdu w ferie, mają możliwość pozjeżdżania na sztucznych wzniesieniach. Góra Kamieńsk jest doskonałym miejscem w centralnej Polsce do uprawiania sportów zimowych. Funkcjonujące wyciągi narciarskie, w tym czteroosobowa kolejka krzesełkowa pozwala mieszkańcom okolic Bełchatowa pośmigać bez konieczności wynajmowania kwatery w górach.

---

Artykuły na każdy temat


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Bansko, Borovec i Pamporovo - na narty do Bułgarii

Bansko, Borovec i Pamporovo - na narty do Bułgarii

Autorem artykułu jest Krzysztof Florek



Bułgaria kojarzy się polskim turystom głównie z letnim wypoczynkiem na plażach nad Morzem Czarnym. Stosunkowo niewielu Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że Bułgaria to również wspaniałe miejsce na wypad na narty.

Bułgaria kojarzy się polskim turystom głównie z letnim wypoczynkiem na plażach nad Morzem Czarnym. Mówimy Bułgaria, a myślimy Słoneczny Brzeg, Złote Piaski, Burgas i Warna. Stosunkowo niewielu Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że Bułgaria to również wspaniałe miejsce na wypad na narty. To właśnie w Bułgarii leży najwyższy szczyt Bałkanów- Musała, wznoszący się na wysokość 2925m.n.pm.

Najbardziej popularnymi terenami na narty w Bułgarii są góry Pirin i Rodopy. To tutaj znajdują się najbardziej rozpoznawalne bułgarskie kurorty zimowe takie jak Bansko czy Pamporovo. Nie należy zapominać także o górach Rila i najstarszym bułgarskim kurorcie narciarskim jakim jest Borovec oraz o Sofii, która sama w sobie również stanowi doskonałe miejsce do zimowego wypadu na narty. Najwyższym szczytem gór Rila jest wspomniana już Musała, natomiast góry Pirin mogą się pochwalić szczytem niższym zaledwie o 10 metrów. Jest nim Wichren wznoszący się na wysokość 2915m.n.p.m. Ponieważ sezon narciarski zbliża się wielkimi krokami, chcielibyśmy przybliżyć Państwu bułgarskie regiony narciarskie i poddać pod rozwagę wypróbowanie w tym roku czegoś nowego. Powodów może być wiele, ale te najbardziej istotne to z pewnością doskonała infrastruktura i warunki pogodowe oraz fakt, że apartamenty w Bułgarii, a właściwie ich wynajem, jest naprawdę tani.

BANSKO (Góry Pirin)
Bansko leży w górach Pirin i jest oddalone od Sofii o 160km, co sprawia, że dojazd ze stolicy Bułgarii jest stosunkowo krótki i łatwy. Z sofijskiego lotniska można do Banska dotrzeć z reguły w niecałe 2 godziny. Podobna odległość dzieli Bansko od drugiego co do wielkości miasta w Bułgarii- Plovdiw.

Fakt, że Bansko w ciągu kilku ostatnich lat stało się najchętniej odwiedzanym kurortem narciarskim w Europie Wschodniej, nie dziwi nikogo kto choć raz odwiedził to miasto. Nie jest to typowy kurort wakacyjny, w którym oprócz kompleksów turystycznych i lokali gastronomicznych nie znajdzie się nic godnego uwagi. Bansko to górskie miasteczko o długiej historii, posiadające piękne Stare Miasto, pełne zachwycających, starych budynków, muzeów i pomników. Jednak tym co rokrocznie przyciąga tutaj ogromne rzesze turytów są przede wszystkim niesamowite warunki do uprawiania narciarstwa zimą i pieszych wędrówek latem. Bogactwo tutejszej przyrody to zresztą jedna z cech charakterystycznych dla całego regionu. W 1983 roku Park Narodowy Pirin wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Jak wiadomo w przypadku kurortu zimowego ogromne znaczenie ma infrastruktura narciarska. W tej dziedzinie Bansko może śmiało konkurować z najlepszymi kurortami Austrii, Szwajcarii czy Włoch. Jest tu aż 65km tras narciarskich, obejmujących 15 stoków, w tym jeden 16 kilometrowy. Do tego dochodzą miejsca gdzie jeździć można poza stokami. Stoki połączone są systemem wyciągów, w którego skład wchodzi 7 wyciągów krzesełkowych, 7 wyciągów orczykowych i jeden wyciąg gondolowy. Gondola w Bansku jest całkiem nowa i jest jednym z najnowocześniejszych tego typu wyciągów w Europie! Śnieg leży tu od grudnia do połowy maja. W ostatnich latach Bansko miało doskonałą pokrywę śnieżną, ale nawet gdyby warunki atmosferyczne nie sprzyjały, można liczyć na system 53 armatek śnieżnych.

Infrastruktura już teraz jest tu doskonała, a przecież Bansko cały czas się rozwija. Na terenie kurortu nie brakuje stosunkowo tanich miejsc noclegowych w całkiem nowych kompleksach apartamentowych, których standard to często 4 lub 5 gwiazdek. Kompleksy dysponują własnymi basenami krytymi, centrami spa i wieloma innymi udogodnieniami. Luksusowy apartament z kominkiem w kompleksie z basenem można tutaj wynająć na tydzień w szczycie sezonu za mniej niż 300zł od osoby! W Bansku można też tanio i dobrze zjeść w jednej z naprawdę wielu charakterystycznych tawern, które noszą tu nazwę „mehana". Za trzydaniowy posiłek płaci się niewiele ponad 20zł!

BOROVEC (Góry Rila)
Borovec to dziś nowoczesny kurort, który stał się w ostatnich latach niezwykle popularnym kierunkiem turystycznym związanym ze sportami zimowymi. Miasteczko leży na północnych stokach Musały we wschodniej części panoramicznych gór Rila. Borovec jest położony na wysokości ok. 1390 metrów i otaczają go piękne, iglaste lasy. Okolica ma długą historię i przyciąga narciarzy od 1896 roku. Tutejsze stoki są położone na wysokości nawet do 2600m!

Borovec jest oddalony o ok.70km od Sofii, dojazd jest więc, podobnie jak w przypadku Banska, bardzo dogodny. Kurort stanowi idealne miejsce na wakacje w Bułgarii zarówno ze względu na śnieg i stoki narciarskie jak i ze względu na wszelkie dodatkowe udogodnienia. Stoki w Borovcu są z reguły pokryte śniegiem od połowy grudnia do kwietnia. Zima to zresztą pora, w której widać prawdziwy urok Borovca. Narciarze mają tutaj do dyspozycji aż 45km stoków o różnym stopniu trudności i różnej długości. Są one pogrupowane w trzy regiony narciarskie: Sitnqkovo - Martinovi Baraki, Markudjik i Qstrebec. Stoki w regionie Qstrebets są według wielu osób najlepsze- tutaj odbywają się wszystkie zawody, których gospodarzem Borovec jest regularnie. Dwa razy odbywały się tutaj zwody rangi World Cup w narciarstwie alpejskim, a tutejsze trasy biatlonowe należą do najlepszych w Europie! Jest to kurort typu alpejskiego i zapewnia doskonałe warunki do uprawiania sportów zimowych takich jak: jazda na nartach, nocna jazda na nartach, snowboarding, narciarstwo biegowe, skoki narciarskie, biathlon i wiele innych. Dostępne są tutaj stoki dla początkujących, średnio zaawansowanych i zaawansowanych narciarzy. Stoki są oznakowane w sposób międzynarodowy ze znakami w wielu europejskich językach. Są one także doskonale utrzymane.

W Borovcu nie brakuje wysokiej klasy hoteli, apartamentowców, dyskotek i sklepów. Wybór restauracji, zarówno tych regionalnych, typowo bułgarskich, jak i tych międzynarodowych powinien zadowolić nawet największych smakoszy. Większość głównych hoteli jest oddalona od siebie o maksimum 500m, podobnie jak gondola i stoki do nauki jazdy na nartach. To sprawia, że kurort jest przyjazny dla rodzin z dziećmi. Borovec to naprawdę idealne miejsce na rodzinne wakacje połączone z nauką jazdy dla najmłodszych, ma jednak do zaoferowania również całkiem bogate życie nocne, a wszystko to za ceny, które nie rujnują portfela.

PAMPOROVO (Rodopy)
Pamporovo to doskonałe miejsce do nauki jazdy na nartach. Kurort leży na wysokości 1650m.n.p.m. w odległości 260km od Sofii, ale tylko 85km od drugiego pod względem wielkości miasta w Bułgarii, Plovdivu. 17,5km stoków narciarskich to głównie trasy zielone dla początkujących oraz dobrej jakości trasy niebieskie i czerwone. Jest też kilka stoków czarnych w tym jeden nazywany „The Wall" dla najbardziej doświadczonych narciarzy. W kurorcie funkcjonują świetne szkółki narciarskie, a dwugodzinna lekcja może tu kosztować mniej niż 100zł. Tutejsze tereny narciarskie są obsługiwane przez 5 wyciągów krzesełkowych i 13 orczyków. Wiele dobrych i tanich barów i restauracji można znaleźć przy samych stokach. Oferują one zarówno dania typowe dla regionu jak i dania typu fast-food.

Obecnie na etapie planów są prace nad projektem „Perelik", który ma połączyć kurorty Pamporovo, Chapelare, Smolyan i Perelin w jeden olbrzymi teren narciarski. Nowy kurort będzie posiadał 55km stoków, 25 wyciągów i armatki śnieżne zapewniające doskonałe warunki do uprawiania narciarstwa. Do tego dojdzie infrastruktura sportowa i rozrywkowa mająca sprawić, że będzie to całoroczny kierunek turystyczny.

Jak widać oferta Bułgarii jeśli chodzi o sezon zimowy jest naprawdę bogata i interesująca. A to przecież tylko trzy z wielu miejsc gdzie w Bułgarii można oddawać się białemu szaleństwu! Wszystkim, którzy jeszcze nie zdecydowali gdzie się wybiorą na narty w sezonie 2009/2010 polecamy wzięcie pod uwagę Banska, Borovca i Pamporova!

---

WakacyjnyWynajem.pl - tanie noclegi


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl