piątek, 8 czerwca 2018

Materiały obiciowe do hotelu

Materiały obiciowe do hotelu


Autor: Robert Wąsik


Jedno z podstawowych pytań, jakie zadają sobie właściciele hoteli, hosteli i innych obiektów noclegowych dotyczy wyboru właściwego materiału obiciowego. Ponieważ estetyka, wytrzymałość i cena muszą być na odpowiednim poziomie, wybór się komplikuje, bo dostępnych materiałów jest bezlik.


Skóra naturalna

Naturalna skóra przynosi prestiż i klasę. Jednocześnie jest to materiał bardzo wytrzymały, odporny na wycieranie, a także na uszkodzenia mechaniczne. Jednocześnie jednak zastosowanie skór jest ograniczone, i to nie tylko ze względu na fakt, że to kosztowny materiał. Naturalna skóra jest niejednolicie wybarwiona, może posiadać skazy, blizny, a mimo tego nadal jest materiałem bardzo pożądanym. Większość tapicerek skórzanych wykonuje się albo ręcznie, albo półautomatycznie – dzięki temu producent zachowuje wysoką jakość i prestiż swoich wyrobów.

Skóra ekologiczna

Eko-skóra, zdecydowanie mniej popularna od naturalnej, ma fakturę zbliżoną do prawdziwej skóry, ale pozbawiona jest zadrapań czy przebarwień. Takie poliuretanowe imitacje skóry rzadko używane są w hotelach jako materiał tapicerski, ale można dla nich znaleźć inne zastosowanie, choćby jako okładka na karty menu.

Żakardy

Żakardy to dość różnorodna grupa tkanin, charakteryzująca się tym, że już podczas tkania powstaje na nich wzór (oczywiście obustronny). Są to tkaniny mocne, ale delikatne w dotyku, wytrzymałe, odporne na większość środków czyszczących. Doskonale piorą się i prasują także jako tapicerka, dlatego robi się z nich nie tylko zasłony, ale obija się nimi krzesła i zestawy wypoczynkowe.

Welury

Tkaniny welurowe są bardzo efektowne, tka się je, rozcinając jedną z osnów rdzenia i rozwłókniając końce osnowy. Powstający w ten sposób materiał jest bardzo trwały, ale wymaga używania specjalistycznych środków czyszczących. Jeśli zastanawiasz się, jakim innym materiałem obiciowym można zastąpić skórę, to prawdopodobnie żaden nie sprawdzi się lepiej od welurów wysokiej jakości.

Co wybrać?

Te cztery materiały to oczywiście ledwie wierzchołek góry lodowej. Samych typów tkanin jest jeszcze kilkanaście, ale typy te nie są jednorodne. Wszędzie tam, gdzie tkanina powstaje przez zmieszanie i splatanie włókien o różnej charakterystyce, można wyróżnić dodatkowe typy. Oczywiście również jakość tkanin będzie różna, ale trzeba przyjąć jakieś kryteria, które umożliwiłyby wybór najlepszej tkaniny obiciowej. Taki zestaw kryteriów za chwilę poznasz.

Jak wybrać?

Ważnym czynnikiem jest oczywiście cena. Budżet przeznaczony na wyposażenie hotelu nie jest z gumy – trzeba czasem spuścić z tonu, żeby w ogóle znaleźć odpowiednie wyposażenie, dlatego cena, choć oczywiście posługiwanie się tym kryterium nie jest wygodne ani przyjemne, pozwala odrzucić te materiały, na które zwyczajnie nie można sobie pozwolić. Następnie – trzeba uwzględnić to, jakie elementy będą tapicerowane. To nie ze względu na ilość potrzebnego materiału, ale na to, że z różnym prawdopodobieństwem różne elementy się brudzi. Wiadomo, że utrzymanie hotelu w czystości to spory wydatek, a jeśli w dodatkowo tkanina nie będzie dobrze znosiła czyszczenia, to inwestycja może okazać się podwójnie nietrafiona, dlatego równocześnie uwzględnia się charakterystykę techniczną danego materiału. Będąc już w temacie: żaden mebel nie jest wieczny, to chyba oczywiste. Trzeba jednak już w momencie zakupu oszacować, jak długo będzie miał on być używany. Inny jest okres eksploatacji mebli w restauracji, inny w lobby, a inny w pokoju i właśnie ten czynnik może przesądzić o wyborze takiej czy innej tkaniny,

Oczywiście w tych rozważaniach warto także pomyśleć nam możliwością znakowania tapicerki logo hotelu i zastanowić się, jak konkretny materiał będzie prezentował się na tle konkretnego wystroju. W końcu aranżacja przestrzeni powinna być spójna: to nie jest łączenie dowolnych elementów, ale świadome, celowe działanie.


dowiedz się więcej

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Nowoczesny hotel

Nowoczesny hotel


Autor: Robert Wąsik


Na tematycznych stronach internetowych można poczytać o najnowocześniejszych hotelach świata: iPod zamiast kluczy, obrazy wyświetlane na ciekłokrystalicznych ścianach i inne cuda. Ale nowoczesność ma też inne oblicze, dużo bardziej neutralne, dużo mniej bajeranckie.


Nowoczesny klucz

Otwieranie drzwi kartą magnetyczną to niby nic nowego, ale jednak w Polsce wiele hoteli dopiero tego rodzaju zamki zaczyna poznawać. I pewnie nie byłoby tematy do dyskusji, gdyby karty magnetyczne były po prostu kluczami. Zacznijmy od tego, że to, czy karta będzie magnetyczna, czy będzie działała w technologii NFC, to już tylko kwestia wyboru, bo możliwe technicznie są oba warianty. Po co jednak komu klucz NFC? Słusznie – nikomu i po nic, dlatego obecnie karty dostają więcej funkcji, niż można by było sobie wyobrazić.

Moim ulubionym pomysłem jest wykorzystanie kart w barach: gość hotelowy przychodzi do baru, restauracji lub dowolnego innego punktu usługowego lub gastronomicznego, przykłada kartę i odchodzi, a w tym czasie wszystkie wydatki sumują się na rachunku, który zostanie uregulowany przy wymeldowaniu. Inna sprawa, że w ten sposób gość wydaje duuużo więcej, niż sobie założył, bo wszak fizycznie, póki co, żadnych pieniędzy nie wydaje, ale samo zastosowanie jest nader pomysłowe.

Inteligentne pokoje

System centralnego zarządzania klimatyzacją czy systemami wentylacyjnymi to nic nowego. Nowoczesność pojawia się tam, gdzie centralne ustawienia można nadpisać przez sterownik pokojowy, oczywiście w pewnej tylko granicy dopuszczalnych wartości. Takie systemy – łącznie z funkcją awaryjnego otwierania drzwi, powiadamiania o zagrożeniu pożarowym i setką innych dodatków to już codzienność – oczywiście w Polsce to zdanie będzie aktualne pewnie za 20 lat.

Pokój, w którym można wyłączyć światła z recepcji, jeśli wiadomo, że gość opuścił go i zamknął już drzwi, albo gdzie te światła wyłączają się automatycznie, to spore udogodnienie i oczywiście oszczędność w kosztach eksploatacji.

Rozsądna ekologia

Hotele są drogie w utrzymaniu: setki osób zużywających bardzo duże nieraz ilości wody, prądu, gazu. Zaprzęgnięcie do pracy „zielonego” wyposażenia to dziś podstawa budowy ekonomicznych rozwiązań: oświetlenie LED, systemy odzysku ciepła z wody i pionów wentylacyjnych, pompy ciepła w garażach podziemnych czy systemy recyrkulacji lub własne oczyszczalnie ścieków, lub użytkowanie ścieków określonych typów to rozwiązania, które w nowoczesny sposób pozwalają zadbać o rentowność hotelu. Właściwa ich implementacja nie jest ani łatwa, ani zwykle tania, ale po wielu latach działania, „zielony” hotel może przynosić dużo większe zyski, a to nie dzięki szczególnie szybko wzrastającej sumie w rubryce MA, ale dzięki ograniczaniu kwoty wpisywanych jako WINIEN.

Nowocześni goście

Warto wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy: to, co sprawdzi się w hotelu, tak naprawdę zależy wyłącznie od jego gości. Są ludzie, którzy bez smartfona i dostępu do internetu nie wytrzymają ani jednego dnia (ba, są tacy, dla których kwadrans to już wyzwanie). Dostosowanie infrastruktury do ich potrzeb jest często kluczowe: dostęp do internetu (najlepiej bezprzewodowego), możliwość sterowania za pomocą Bluetooth telewizją hotelową i podobne wynalazki to często racja bytu hotelu. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma już innych potrzeb do zaspokojenia, ale nowoczesność gości tylko w pewnych rejonach działalności wymusza daleko idące zmiany – zobacz, że niewiele wynalazków jest już w stanie zrewolucjonizować na przykład utrzymanie czystości albo prace recepcji, ale obsługę bezpośrednią – wciąż sporo.


inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Wykład o wykładzinach

Wykład o wykładzinach


Autor: Robert Wąsik


Wykładziny hotelowe to detal, ale bardzo istotny. Ich wpływ na prestiż hotelu, a także na ekonomię obiektu jest niebagatelny. Można oczywiście brnąć w szczegóły, jak i z czego robi się wykładziny, ale w gruncie rzeczy więcej przydatnych informacji można uzyskać na dużo niższym poziomie szczegółowości.


Pytanie podstawowe: kupować czy nie?

Wykładzina jako taka w hotelu w ogóle obowiązkowa nie jest. Są hotele, w których wykładziny układa się wyłącznie w pokojach, a i to nie wszystkich. Są też jednak i takie, gdzie wszędzie, wliczając w to niekiedy i łazienki, nie uświadczysz kawałeczka choćby odsłoniętej podłogi. Podejście, które każe ograniczać użycie wykładzin jedynie do pokojów, jest słuszne o tyle, że w ten prosty sposób zdecydowanie zmniejsza się koszt utrzymania hotelu przez redukcję czasu potrzebnego na podstawowe utrzymanie czystości. Z drugiej jednak strony, prestiż, jaki można zbudować przez użycie odpowiednich wykładzin, też jest silnym argumentem.

Ekonomia sprzątania

Hotel musi przynosić zysk, a zmniejsza się te zyski między innymi przez to, że trzeba obiekt sprzątać. Sprowadzenie czynności porządkowych do kwot jest oczywiście pewnym uproszczeniem, ale właśnie na to trzeba spojrzeć, kiedy podejmuje się decyzję odnośnie do wykładzin. Im „bujniejsza” wykładzina, tym droższe będzie sprzątanie. W przypadku wykładzin płytkich problem jest relatywnie niewielki – odkurzanie, z rzadka pranie odkurzaczem piorącym, i to wystarczy, aby wykładzina długo zachowała efektowny wygląd.

Sprzątanie to jednak nie tylko czas, ale również środki: ze względu na charakterystykę niektórych włókien, może okazać się konieczne zakupienie specjalistycznych środków do czyszczenia dywanów. Ich wydajność rzadko jest wielka, za to ceny z reguły dość wysokie, co powoduje, że utrzymanie hotelu staje się droższe.

Czy można na tym zarobić?

Każdą hotelową inwestycję należy rozpatrywać w perspektywie możliwych do uzyskania dochodów. Kiedy więc patrzysz na wykładziny czy dywany, powinieneś zobaczyć coś, dzięki czemu można zbudować prestiż hotelu oraz poczucie komfortu – dywany i wykładziny powodują, że goście czują się bardziej swobodnie i komfortowo, niż gdybyś pozostawił nieosłonięty, choćby wysokiej jakości, parkiet lub panele.

Miejsca, gdzie bez wykładziny ani rusz

Jest kilka miejsc, w których dywany i wykładziny są bardzo ważne. Chodzi przede wszystkim o lobby w hotelach wysokiej klasy. Tam cena utrzymania tak naprawdę ma drugorzędne znaczenie, ponieważ chodzi o tę część hotelu, która pełni funkcje reprezentacyjne: jeśli ktoś poprosi o to, abyś pokazał najpiękniejsze miejsce w hotelu, to zapewne będzie to właśnie lobby.

Ponieważ tutaj lokuje się punkty handlowe, a także loże prasowe, przytulne kawiarnie i miejsca wypoczynku dziennego, dywany i wykładziny wydają się jak najbardziej na miejscu. Warto też przy okazji wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy, a mianowicie o dywanach i wykładzinach w hallu. W zależności od orientacji przestrzennej i aranżacji wnętrza, ułożenie tam wykładzin może być świetnym pomysłem albo strzałem w stopę. Jeśli masz dobry system wycieraczek i sprawną ekipę sprzątającą, to nawet przy dużym natężeniu ruchu dasz sobie radę, ale jeśli sprzątanie już zajmuje zbyt wiele czasu, a przed drzwiami leży zwyczajna wycieraczka, to może to być dla ciebie bardzo poważny problem – koszty utrzymania w czystości będą ogromne, a nieoczyszczona wykładzina nie będzie reklamą twojego hotelu. Wręcz przeciwnie – niewiele jest rzeczy prostszych, niż w ten sposób wystraszyć gości hotelowych.


wyposażenie hoteli

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Materac do hotelu - jak źle wybierzesz, to leżysz!

Materac do hotelu - jak źle wybierzesz, to leżysz!


Autor: Robert Wąsik


Hotel i łóżko – dwa słowa, które są ze sobą nierozerwalnie związane. Jednak łóżko może wyglądać niemal dowolnie, a to wszystko za sprawą materaca. To, jaki materac ułoży się na stelażu, ma niebagatelne znaczenie dla higieny i wygody.


Materace sprężynowe

Materace sprężynowe to przeżytek, którego dziś nie uświadczysz nawet w dobrych hostelach. Ponieważ sprężyny były w nich sporych rozmiarów, to ich ilość w materacu była niewielka. To z kolei oznacza, że leżąc, uruchamiasz więcej niż jedną sprężynę i nie uzyskujesz w ten sposób idealnego podparcia ciała praktycznie w żadnej pozycji. Na tym jednak problemy się nie kończą.

Materace sprężynowe mają dość prymitywną konstrukcję. To zdecydowanie najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, więc nie należy spodziewać się wysokiej jakości wypełnienia ani tkaniny pokrycia. Niby samo w sobie nie jest to problemem, ale zauważ, że materace są używane bardzo długo: nieodpowiednie wypełnienie, niskiej jakości pokrowiec to idealne miejsca, które zamieniają się w siedliska bakterii. Dodatkowym problemem jest utrzymanie takich materaców w czystości – podlegają one oczywiście co do zasady okresowej sterylizacji, ale nie można o nie właściwie zadbać na co dzień, więc szybko tracą atrakcyjny wygląd, nie są higieniczne i z całą pewnością też nie są najwygodniejsze.

Materace kieszeniowe

Materace kieszeniowe, zwane też bonelowymi lub bonellowymi, są rozwinięciem koncepcji materaca sprężynowego. Tutaj jednak już widać odrobinę zdrowego rozsądku projektanta. Również są to materace, za których sprężystość odpowiadają sprężyny, z tą jednak różnicą, że są one połączone w swego rodzaju siatkę. Wszystkie bonele, bo tak się te sprężyny nazywa, zawierają dokładnie jedną spiralę z mocnego drutu o wymiarach mniejszych niż w przypadku klasycznego materaca sprężynowego, co oznacza, że nacisk rozkłada się o wiele lepiej – im więcej sprężyn, tym lepsze podparcie ciała uzyskujemy.
Siatka złożona ze sprężyn powoduje, że materac jest trwalszy od tradycyjnego materaca sprężynowego: nawet gdyby zniszczeniu uległa część sprężyn, reszta przejmie ich funkcje.

Dla uzyskania dodatkowego komfortu materace bonelowe często wykorzystują dodatkową przekładkę, na przykład z włókna kokosowego, piankę poliuretanową i wysokiej jakości obicia tapicerskie. Tutaj już niezdejmowalne pokrowce nie są zbyt często spotykane, więc choć sam materac ulega dość szybko zużyciu, zawsze może wyglądać higienicznie i czysto. W połączeniu z dość dobrym podparcie ciała daje to niezbędne minimum komfortu gościom hotelowym.

Materace lateksowe

Materace lateksowe powstają w procesie spieniania i wulkanizacji mieszaniny naturalnego i syntetycznego kauczuku. Większą część ich objętości stanowi powietrze zamknięte w przestworach powstałych podczas spieniania, i to właśnie powietrze, a nie sam kauczuk, odpowiada za doskonałe właściwości termoizolacyjne, a także elastyczność materaca. Kauczuk, owszem, jest elastyczny, ale gdyby wyprodukować z lanego kauczuku materac gruby czasem i na 18 centymetrów, to (poza tym, że byłby straszliwie ciężki) wcale nie byłby równie elastyczny.

Materace kauczukowe w ogóle nie wchłaniają wody. To daje lepsze możliwości utrzymania ich w czystości, ale jednocześnie wiąże się z ryzykiem dyskomfortu, szczególnie u gości, którzy obficiej się pocą (materac wydaje się wtedy zimny). Można temu zaradzić przez stosowanie odpowiednich nakładek na materace. Szacuje się, że materace lateksowe zużywają się całkowicie w ciągu stu lat, ale oczywiście wymienia się je dużo częściej. Są ciężkie, ale zapewniają idealne podparcie ciała. Wymuszają jednak użycie elastycznych stelaży, co podnosi koszt inwestycji hotelowej.

W hotelu jest ważna funkcjonalność

Producenci sprzętu hotelowego, a więc także i materaców, dokładają wszelkich starań, aby ich produkty były nie tylko wygodne, ale także bezpieczne. Z jednej strony jest więc dbałość o higienę, dzięki której ogranicza się przenoszenie się drobnoustrojów na kolejnych gości, ale z drugiej strony jest też bardzo rozległe zagadnienie bezpieczeństwa pożarowego. Również materace są przedmiotem zainteresowania: niepalne lub trudnopalne materiały, pokrowce i nakładki to niemal element obowiązkowy.
Ponieważ jest to spora inwestycja, niektórzy producenci (za cenę mniej więcej jednej trzeciej do połowy ceny materaca) wprowadzają do oferty przekładki, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo gości hotelowych.


wyposażenie hoteli

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zmywarki w skali makro

Zmywarki w skali makro


Autor: Robert Wąsik


O ile w małej restauracji do mycia naczyń czasem wystarczyłoby stanowisko przy większym zlewie, o tyle duże punkty gastronomiczne już nie mogą opierać się na ręcznym zmywaniu naczyń. Z kolei przejście na skalę przemysłową powoduje, że ceny znów rosną, miejsca brakuje i trzeba te problemy rozwiązać.


Ekonomia sama w sobie

Zmywarki są ekonomiczne – i to dotyczy w równym stopniu tych domowych, jak i gastronomicznych – tylko przy spełnieniu odpowiednich warunków. Przede wszystkim nie opłaca się ich uruchamiać, dopóki zasobnik na brudne naczynia nie jest pełen, to chyba oczywiste. Po drugie – ekonomia w skali makro to również ograniczanie strat. Domowe zmywarki myją i produkują gigantyczne ilości ścieków. W zmywarkach gastronomicznych problem też istnieje, ale dodatkowo pojawia się inny – większość ścieków ma bardzo wysoką temperaturę, a biorąc pod uwagę fakt, że woda jest ogrzewana elektrycznie, niemal można usłyszeć, jak ze zmywarki odpływają nie ścieki, ale pieniądze.

Odpowiednia wielkość

Zmywarki gastronomiczne, a w zasadzie ciągi technologiczne zmywania naczyń, bo często taka nazwa jest bardziej na miejscu, muszą być dostosowane do wielkości lokalu. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, ponieważ wielkość lokalu to pojęcie abstrakcyjne: inna liczba gości przychodzi o różnych porach dnia, a to, ile czasu można czekać na wyczyszczenie brudnych naczyń, zależy nie tylko od tego, ilu gości za chwilę przekroczy próg restauracji, ale także od tego, jak ma się to do ilości naczyń czystych. Zmywarki produkowane są w różnych wielkościach, a co za tym idzie, różnią się nieco szczegółami konstrukcyjnymi, co pozwala na optymalizację ich pracy. Dostosowanie wielkości musi być pełne, a więc zmywarka musi nadążać z czyszczeniem naczyń, ale trzeba też szybko wykorzystywać je ponownie.

Odzysk, odzysk, odzysk

W zmywarkach gastronomicznych dziś montuje się najbardziej wymyślne systemy odzysku ciepła. Ponieważ problem jest złożony, tutaj wspomnę o nich tylko ogólnie, a zainteresowanych odsyłam do lektury tego artykułu.

Odzyskiwać można albo ciepłą, czystą wodę (robi się to przez skraplanie pary wodnej za komorą płukania), albo samo ciepło. Zysk termiczny wypracowuje się specjalnymi wymiennikami instalowanymi w różnych miejscach i można ciepło odzyskać zarówno z pary wodnej, jak i z gorących ścieków (po myciu spływająca brudna woda może mieć nawet ponad 60 stopni).

W niektórych modelach zmywarek gastronomicznych producenci montują nawet miniaturowe pompy ciepła, specjalne płaszcze termoizolacyjne i realizują inne patenty na to, w jaki sposób ograniczać straty energii.

Uwaga! Awaria!

Nawet najlepsza zmywarka może się zepsuć. To, że przy zakupie należy wybierać dystrybutora, który w razie potrzeby serwisuje urządzenie natychmiast to jedno, ale to, że obsługa musi sobie dalej poradzić to inna sprawa. Dlatego też, niezależnie od wielkości i wydajności zmywarki, instaluje się „system ratunkowy”, czyli albo mniejszą zmywarkę (co jest średnio logiczne, biorąc pod uwagę, że obie przestaną działać, jeśli zabraknie prądu), albo odpowiednio dużo zlewów, w których można naczynia umyć ręcznie – wydajność jest na pewno nieporównywalnie niższa, ale przy odpowiednim zapasie czystych naczyń restauracja w takiej sytuacji nadal może działać tak sprawnie, że klienci nie zauważą różnicy.

Problemy z montażem

Zmywarka generuje olbrzymie ilości ciepła. Z tego powodu, jeśli nie odzyskuje się ciepła z par przez pompę ciepła, musi zostać zaopatrzona we własny system wentylacyjny i pracować w wydzielonym pomieszczeniu. Nawet jednak przy instalacji zmywarki z pompą, trzeba zapewnić odpowiednio dużo miejsca, gdzie obsługa będzie mogła ustawić kosze z brudnymi naczyniami o tegoodebrać czyste naczynia. Wszystko powinno być zgrabnie połączone z kuchnią, rozdzielnią kelnerską i innymi strategicznymi punktami. Uwzględnić trzeba trójfazowe przyłącze elektryczne (niestety, takiej mocy na 230V uzyskać się nie da), a także miejsce na instalację separatora tłuszczu i ewentualnie inne elementy osprzętu.


inwestycje hotelowe i gastronomiczne

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.