sobota, 15 grudnia 2018

Gdzie spędzić nocleg?

Gdzie spędzić nocleg?


Autor: Mariusz Cacała


Przed udaniem się w podróż zawsze największym problemem jest wybór miejsca noclegowego. Wiele firm noclegowych wręcz zasypuje nas swoimi ofertami, dlatego wybór tej właściwej firmy dla nas czasem jest nie lada zadaniem.


Na samym początku warto zastanowić się nad tym, gdzie chcemy spędzić nocleg, czy ma to być jakiś wypasiony apartament, czy bardziej preferujemy namiot. Istotne również jest to, ile jesteśmy w stanie przeznaczyć środków finansowych na nocleg. Jeśli nie dysponujemy dużym budżetem, to warto skorzystać z oferty motelu lub można wykupić miejsce na polu namiotowym. Wtedy można zaoszczędzić trochę pieniędzy i przeznaczyć je na coś innego, co bardziej nam się przyda w trakcie podróży i zwiedzania.

Natomiast, jeśli dysponujecie większym budżetem, to warto nocleg spędzić w jakimś przytulnym miejscu, gdzie wypoczniecie i zregenerujecie siły. Należy pamiętać o tym, że dobry sen wpływa na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia, dlatego należy zadbać, aby był jak najlepszy. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie apartament lub hotel co najmniej cztero lub pięciogwiazdkowy, gdzie warunki będą na najwyższym poziomie. Na takie luksusy mogą pozwolić sobie osoby bardziej zamożne, gdzie dla nich koszt rzędu kilkuset złoty w ciągu dnia nie jest problemem. Jeśli należysz do tego grona osób, to znajdź sobie luksusowy nocleg w miejscu, gdzie planujesz spędzić wakacje lub długi weekend, a z pewnością pobyt będzie należał do tych udanych.

Szukając firm noclegowych warto posłużyć się internetem, bo jest to na prawdę duże źródło informacji, gdzie można znaleźć w obecnych czasach na prawdę wiele ciekawych i potrzebnych rzeczy. Jeśli traficie na jakiś ciekawy nocleg w miejscu waszego wakacyjnego pobytu, to za sprawą internetu możecie również sprawdzić opinie. Jest to bardzo pomocne, bo pozwoli uniknąć wam nieprzyjemnych sytuacji.

Nocleg w podróży jest bardzo ważny, bo w tym czasie regenerujemy siły do dalszej wyprawy, dlatego dokładnie przeanalizujcie własne środki finansowe i wybierzcie najlepsze rozwiązanie.


apartamenty w Krakowie - Palace Group

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Luksusowe Monako

Luksusowe Monako


Autor: Marcin Górski


Liczące zaledwie 1,95 km kwadratowego Księstwo Monako, z każdej strony otoczone jest przez Francję, gdyby ktoś nie wiedział gdzie dokładnie leży, musi szukać między górami a wybrzeżem Morza Śródziemnego. To właśnie dzięki swojemu położeniu ma tak dobrą pozycję, a także dlatego, że przez wszystkie lata jego kolejni władcy konsekwentnie zbijali fortuny.


Księstwo w 1297 r. założył Francois Grimaldi, uciekinier z Genui, który wdarł się przebrany za mnicha do zamku na skale, dzisiejsze Monako rozciąga się w jego koło. Grimaldi zbrojnie przejął warownię na własność i rozpoczął zbijanie majątku na handlu, w którym był świetny. Od tamtego czasu księstwo wciąż pozostaje w rękach rodu Grimaldich. Na pamiątkę władcy założyciela a blisko Pałacu Książęcego znajduje się jego spiżowy pomnik szablą schowaną pod habitem.

Monako, choć niewielkie, pełne jest kontrastów, z jednej strony stare miasto, słynne Muzeum Oceanograficzne, Pałac, port i kasyno, z drugiej strony kilkudziesięciometrowe wieżowce, które bardziej przypominają Miami niż śródziemnomorski krajobraz. Pierwsze nowoczesne budynki powstały w drugiej połowie XX w, bowiem Księstwo ma bardzo małą ilość ziemi, której ceny są bardzo wysokie. Dlatego budowanie w górę jest jedynym rozwiązaniem. Monako słynie z braku podatków i dla obywateli i dla rezydentów, dlatego tylu mieszka tu światowych bogaczy.

Największą rzeszę turystów przyciąga słynne kasyno w Monte Carlo, którzy liczą, że stawiając kilkanaście euro szybko je szczęśliwie pomnożą i wyjadą z ogromną fortuną. Kasyno szczęśliwcom zapewnia limuzynę Rolls Royce, która zabierze ich do eleganckiego hotelu czy drogich butików. Skoro już mowa o hotelach, w nich panuje ostra konkurencja, bowiem jest ich największe skupisko na 1 km kw., dlatego prześcigają się w atrakcjach, by przyciągnąć gości. W wielu z nich powstają wystawy i galerie sztuki. W przypadku sieciowych hoteli takich jak Novotel ceny oscylują od 200 do 250 euro za dobę. Nie brakuje także obiektów ceniących się na kilka tysięcy euro jak np. Hermitage. Tańszym rozwiązaniem są noclegi w Nicei i dojazdy do Monako.

Monako może pochwalić się w swoim pięknym Muzeum Oceanograficznym, gdzie w podziemiach mieszczą się w gigantyczne akwaria z rybami z raf koralowych, środowisk zimnych, słodkowodnych, jaskiniowych. A także egzotycznym ogrodem na klifie, którego pomysłodawcą był Książe Ludwik II Grimaldi. W tym roku ogród obchodzi swoje 80-lecie, znajduje się w nim wiele egzotycznych roślin, a głównie kaktusy i sukulenty. Ważną informacją dla turystów jest ta, że w okresie od czerwca do października pałac władcy Monako jest udostępniony zwiedzającym, a co dzień o godzinie 11;15 przed pałacem odbywa się zmiana warty - straże paradują przed kolekcją kilku armat.

Podróż do Monako możemy odbyć samochodem, albo samolotem, w przypadku tego drugiego musimy polecieć liniami lotniczymi do Nicei, a stamtąd do Księstwa rejsowym helikopterem za 80 euro w 15 minut lub autobusem miejskim za kilka euro w dwie godz.


CentrumHoteli.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Concierge w hotelu

Concierge w hotelu


Autor: Robert Wąsik


Concierge to osoba odpowiedzialna za realizację różnych życzeń gości hotelowych: od zamówienia taksówki po organizację luksusowego rejsu prywatnym jachtem. W zależności od klasy hotelu zakres obowiązków osoby na tym stanowisku może być bardzo różny.


Na stanowisku concierge

Zazwyczaj concierge zajmuje wydzielone stanowisko przy ladzie recepcyjnej lub bezpośrednio w jej pobliżu, a więc przy głównych ciągach komunikacyjnych w hotelu. Oczywiście w hotelach wyższej kategorii można połączyć się z tym stanowiskiem choćby przez wewnętrzną linię telefoniczną. Zazwyczaj bezpośrednio w sąsiedztwie stanowiska obsługi gości umieszcza się stolik z materiałami informacyjnymi, ulotkami, broszurami biur podróży współpracujących z hotelem lub darmowymi planami okolicy. Osoba pracująca na stanowisku concierge musi te materiały znać, a także umieć je kreatywnie poszerzać, a więc doradzać gościom hotelowym także w zakresie wykraczającym poza to, co się w drukowanych materiałach znajduje.

W dużym hotelu

W hotelach wysokiej klasy, gdzie ruch jest duży, a liczba gości znaczna, do obsługi stanowiska concierge często deleguje się kilku pracowników. Cała rzecz polega na tym, aby goście hotelowi na obsługę nie musieli czekać – concierge zgodnie z definicją tego zawodu, musi spełniać często życzenia niestandardowe, a więc trudno oszacować czas potrzebny na pełne obsłużenie pojedynczej osoby. W największych i najbardziej luksusowych hotelach świata gość może zażyczyć sobie wyznaczenia osobistego doradcy, który będzie pełnił funkcję concierge-a przez całą dobę, ale w standardowych hotelach nie ma takiej potrzeby.

Nie zastąpisz go komputerem

Oczywiście wszystko to, co robi concierge, może tez załatwić dowolny inny pracownik hotelu, jeśli tylko otrzyma dostęp do odpowiednio szybkiego łącza internetowego, jednak to by zepsuło ideę całego stanowiska. Concierge, zgodnie z tradycją, to żywa osoba. To oczywiście nie wyklucza zastosowania rozwiązań, które dałyby gościom możliwość samodzielnego sprawdzenia programów wycieczek czy zamówienia taksówki, ale klient prestiżowy przyzwyczajony jest do tego, że obsługują go ludzie a nie komputery, choćby te ostatnie były sto razy wydajniejsze.

Prezencja, wiedza, maniery

Konsjerż jest osobą, której wizerunek musi licować z prestiżem hotelu. Nie ma możliwości, aby na tym stanowisku obsadzić osobę, która nie zna programów biur podróży albo nie wie, jaki jest numer do współpracującej z hotelem korporacji taksówkarskiej. Zamówienie biletów lotniczych lub autobusowych, sprawdzenie programu kin, teatrów i opery musi zajmować nie więcej niż mgnienie oka, a przy tym concierge musi oczywiście spełnić wysokie standardy kultury osobistej. Często osoba ta dostaje wyróżniający się uniform, dzięki któremu już z daleka goście mogą zorientować się, gdzie znajduje się osoba, która może im pomóc. Jako że jest to stanowisko prestiżowe, wyróżniać się na nim można jedynie nienaganną prezencją, doskonale skrojonym garniturem i manierami niepozostawiającymi wątpliwości, że lepszej osoby do obsługi klienta nie można było znaleźć.

I jeszcze wyposażenie

Concierge to osoba, która spędza sporo czasu z klientami i u której pojedynczy gość często również zajmuje wiele czasu, dlatego należy stanowisko konsjerża odpowiednio przygotować. Eleganckie biurko, wygodny fotel, gazetniki – to w hotelach o wysokim standardzie. Przy standardzie podstawowym wystarczy schludny kawałek lady recepcyjnej zapewniający gościom odrobinę prywatności. Dopuszczalna jest obsługa gości stojących, ale zalecane jest przygotowanie jednego lub dwóch miejsc siedzących – ich ilość oczywiście zależy od tego, jakich gości hotel przyjmuje.

Wyposażenie tego kącika, podobnie jak wyposażenie hotelowego lobby, musi być wymieniane często i zawsze musi pozostawać idealnie czyste i przyjazne dla gości hotelowych.


Inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

czwartek, 4 października 2018

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 3: ludzie.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 3: ludzie.


Autor: Robert Wąsik


Odpowiedni sprzęt, najlepsze środki czyszczące, doskonałe wyposażenie: to bez dwóch zdań jest ważne, ale bez ekipy sprzątającej nie da się utrzymać czystości w hotelu. Jakich ludzi znaleźć? A może w ogóle nie szukać?


Obsługa piętra

Podstawową jednostką „porządkową” w hotelu jest piętro. W największych hotelach oczywiście wprowadza się podziały dodatkowe, ale przy przeciętnym hotelu sprząta się właśnie piętrami i to na piętra przelicza się ilość niezbędnego sprzętu, środków oraz ludzi. Obsługa piętra odpowiedzialna jest za utrzymanie czystości w pokojach i częściach wspólnych danego piętra i segmentu w pełnym zakresie. Oznacza to zazwyczaj, że dla każdego piętra przygotowuje się oddzielne wózki hotelowe, oddzielne zestawy środków czystości i sprzątanie przeprowadza się na wszystkich piętrach równocześnie.

Części wspólne

Do obsługi porządkowej części wspólnych wydziela się, zwłaszcza w dużych hotelach z rozbudowanym lobby, odrębną ekipę sprzątającą. Ponieważ właśnie tutaj ruch jest największy i dostaje się najwięcej zabrudzeń z zewnątrz, prace porządkowe w częściach ogólnodostępnych zazwyczaj prowadzone są w systemie ciągłym, co oznacza, że w danym momencie jakiś element części ogólnodostępnej jest właśnie objęty pracami porządkowymi.

Własna ekipa sprzątająca?

Właściciel hotelu zawsze ma do wyboru samodzielne zatrudnienie osób sprzątających oraz wyposażenie hotelu w niezbędny sprzęt i środki czystości albo wynajem firmy zewnętrznej, która zapewnia sama całe wyposażenie techniczne. Oczywiście zastosowanie jednego rozwiązania nie wyklucza równoległego stosowania drugiego. W dużych hotelach popularne jest rozwiązanie polegające na samodzielnym przygotowaniu obsługi porządkowej pięter, gdzie koszt jest relatywnie niski (kilka godzin sprzątania dziennie, brak potrzeby zastosowania choćby maszyn czyszczących) i wynajęciu firmy zewnętrznej do obsługi porządkowej lobby (obsługa ciągła, wymagająca sporych nakładów finansowych oraz dysponowania odpowiednimi środkami technicznymi).

W dużych, prestiżowych hotelach, często właściciel decyduje się na zapewnienie ciągłej obsługi porządkowej we własnym zakresie. Decyduje o tym chęć spełnienia najwyższych kryteriów jakościowych, które najłatwiej jest kontrolować, mogąc bezpośrednio zarządzać pracami porządkowymi. Oczywiście w takiej sytuacji struktura ekipy sprzątającej komplikuje się, ale hotel nie jest zależny od cen dyktowanych przez zewnętrzne firmy.

Tak naprawdę najważniejsze jest jednak to, kto konkretnie będzie sprzątał, a nie jaka będzie forma prawna tych rozwiązań. Ponieważ dla wielu osób sprzątanie jest czynnością błahą, niektórzy skłonni są traktować ten problem po macoszemu. Stworzenie lub wynajęcie profesjonalnej ekipy sprzątającej, złożonej z osób dokładnych, pracowitych i wykonujących szybko powierzone im zadania to dobry sposób na obniżenie kosztów utrzymania hotelu.
Pamiętać też trzeba o tym, że sami goście hotelowi biorą czynny udział w utrzymaniu porządku w hotelu: zapewnienie odpowiedniej ilości właściwie oznakowanych pojemników na śmieci pozwoli oszczędzić pracy obsłudze pięter. Pewne rozwiązania techniczne w kuchniach czy łazienkach pozwalają także na bieżąco wspomagać utrzymanie czystości: automatyczne spłuczki, systemy oczyszczania wody, rozdzielacze tłuszczu. Kultura gości ma duży wpływ na to, jaki ostatecznie będzie koszt utrzymania czystości, więc niezależnie od tego, z której strony chcesz spojrzeć na problem czystego hotelu, i tak musisz dojść do wniosku, że najważniejszy tutaj jest człowiek, a sprzęt i środki to tylko dodatkowe narzędzia.


Profesjonalny sprzęt czyszczący i pozostałe inwestycje hotelowe dla czystości w Twoim hotelu

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 2: wyposażenie.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 2: wyposażenie.


Autor: Robert Wąsik


Zagadnienia „wyposażenia” i „czystości” są ze sobą zdecydowanie ściślej związane, niż wynikałoby to z folderów reklamowych producentów wyposażenia hoteli. W tym artykule wszechstronnie przedstawiłem rolę, jaką prawidłowo dobrane wyposażenie odgrywa w ograniczeniu kosztów sprzątania hotelu.


Po pierwsze: daj się wyczyścić

Materiały, z których wykonane są meble hotelowe i inne elementy wyposażenia to pierwszy krok do stworzenia hotelu łatwego do utrzymania w czystości. I tak najprostsza zasada będzie głosiła, że im powierzchnia bardziej gładka, tym łatwiej jest ją wyczyścić. Technicznie rzecz biorąc, jest to prawda: okleina meblowa dużo łatwiej da się wyczyścić niż surowe drewno (pomijając już fakt, że surowe drewno może zostać wręcz „zaimpregnowane” grubą warstwą zanieczyszczeń). Ta zasada jednak wcale nie jest zawsze zachowana: weźmy na ten przykład lustra. Cóż, o powierzchnię gładszą od luster jest trudno, ale ich czyszczenie wymaga użycia innych środków i zawsze sporo czasu.

Materiały, z których wykonuje się meble i inne elementy wyposażenia, stawiają przed gestorem hotelu szereg wyzwań: dobór odpowiednich środków czyszczących, ewentualnych narzędzi pomocniczych, a także tworzą jeszcze jeden problem: ile razy uda się wyczyścić dany element, zanim się on zniszczy?

Jednym z najwyżej cenionych materiałów obiciowych jest naturalna skóra. Choć jest ona względnie trwała i odporna na zabrudzenia, a do jej czyszczenia w zasadzie nie potrzeba żadnych szczególnie agresywnych środków, o tyle są substancje, które mogą trwale obniżyć walory estetyczne takiej tapicerki. Z tego powodu skóry pokrywa się czasem specjalnymi impregnatami lub nasącza substancjami, które mają je uodpornić nawet na szczególnie uporczywe zabrudzenia. Każdy materiał ma swoje unikalne właściwości, które decydują o tym, w jaki sposób można go czyścić, ile razy można to zrobić, a także – pośrednio – w których miejscach hotelu dany materiał się nie sprawdzi.

Po drugie: ułatwiaj sobie życie

Sam materiał stanowi głównie o doborze środków czyszczących. Innych przecież używa się do blatów kamiennych, innych do drewnianych podłóg, a innych do okien i to jest intuicyjne i zrozumiałe. Z tym akurat nikt nie walczy, ale już jeśli chodzi o kształt mebli i elementów wyposażenia, to sprawa – choć intuicyjnie również oczywista – w praktyce prosta nie jest.

Kiedy najłatwiej posprzątać i kiedy czas potrzebny na wykonanie prac czystościowych jest najkrótszy? Oczywiście wtedy, kiedy powierzchnia do wyczyszczenia jest maksymalnie ograniczona i nic nie utrudnia dostępu do wszystkich jej zakamarków. Właśnie to decyduje o tym, że w hotelach nie przyjęły się generalnie fantazyjne kształty, ornamentacje i inne ozdobniki niepełniące funkcji użytkowych, a jedynie estetyczne. Z tego samego powodu niekiedy zamyka się pewne przestrzenie, na przykład nad szafą. Alternatywnie przestrzeń taką wykorzystuje się jako pawlacz, w którym można przechowywać np. dodatkowy komplet pościeli, ale znacznie częściej jednak należy unikać tworzenia takich załomów.
Z kolei drugim problemem mogą być wszelkiego rodzaju przestrzenie pod meblami, w tym również pod łóżkiem. Jeśli w ogóle się one pojawiają, należy zadbać o to, aby były maksymalnie łatwo dostępne: odkurzanie pod łóżkiem może i nie jest wielkim problemem, ale i tak wymaga więcej czasu, niż gdyby łóżko stało na prostej skrzyni bezpośrednio na podłodze. Podobnych problemów jest więcej, i to nie tylko przecież w pokojach. Słowem tylko warto tu wspomnieć o kuchniach. Fakt, że większość urządzeń gastronomicznych to proste konstrukcje ze stali szlachetnej wcale nie wynika z tego, że nie da się stworzyć innej obudowy: często nawet byłaby ona praktyczniejsza, ale jej sprzątanie byłoby prawdziwą męczarnią. Prosta bryła = tańsze sprzątanie i od tej zasady praktycznie nie ma wyjątków. Z takich prostych konstrukcji rezygnuje się tylko w niektórych, ściśle uzasadnionych przypadkach.

Ludzie są ważni

Nic się nie posprząta samo – tylko odpowiednia ekipa ludzi będzie w stanie utrzymać w hotelu porządek. Jak to osiągnąć? To już temat na kolejną część cyklu.


wyposażenie dla hoteli

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.