czwartek, 7 czerwca 2018

Jak opracować właściwe menu?

Jak opracować właściwe menu?


Autor: Robert Wąsik


Aby menu było odpowiednio skonstruowane, pasowało klientom, a restauracji przynosiło dochód, musi zostać w odpowiedni sposób opracowane. Sprawa nie jest banalna, tym bardziej, że jest wiele zasad, które określają sposób prawidłowego przygotowania karty.


Jest 7 podstawowych aspektów, które koniecznie trzeba uwzględnić przy planowaniu menu dla każdej restauracji:

  • Konsument
  • Lokalizacja
  • Dostępność surowców
  • Personel
  • Wyposażenie gastronomii
  • Technologia kulinarna
  • Typ żywienia

Oczywiście, takie siedem haseł to dopiero wstęp. Teraz opracujemy te hasła jedno po drugim, aby zobaczyć, co dokładnie się za nimi kryje.

Konsument, czyli przeciętny klient lokalu. Należy dokonać wszechstronnej analizy grupy potencjalnych klientów, co jest zresztą konieczne przy każdym rodzaju działalności. Gastronomia jednak zwraca uwagę przede wszystkim na pięć cech konsumenta: wiek, gust, nawyki, rodzaj i zamożność. Wieku i zamożności tłumaczyć nie trzeba, natomiast oczywiście nie ma jednej właściwej interpretacji tych współczynników. Co kryje się za pozostałymi trzema określeniami? Gust klienta, czyli, mówiąc wprost, jego upodobania kulinarne. Każda grupa klientów ma pewne charakterystyczne potrawy, które kupuje chętnie, a także takie, których nie jada praktycznie wcale. Czy ma to związek z nawykami? Okazuje się, że raczej nie. Pod pojęciem nawyków chodzi bowiem o pewne przyzwyczajenia związane nie tyle z samym posiłkiem, ile raczej sposobem jego spożywania, a więc pory posiłków, typ wystroju, częstość konsumpcji czy tendencja do zamawiania posiłków na wynos. Rodzaj klienta to z kolei pojęcie, które służy odróżnieniu klientów indywidualnych od biznesowych czy pracowników jako klientów lokalu gastronomicznego. Będzie to wpływało nie tylko na skład przygotowywanych potraw, ale także na sposób podania.

Lokalizacja zakładu gastronomicznego w oczywisty sposób będzie determinowała pewne cechy charakterystyczne klientów. Najbardziej typowe możliwości to lokalizacja restauracji w miejscach uczęszczanych, w bezpośredniej bliskości szkół lub zakładów pracy, a także w miejscowości wypoczynkowej. W miejscach uczęszczanych należy przygotować takie menu, które będzie umożliwiało sprawną obsługę klientów przy jednoczesnej szybkiej ich rotacji. Oczywiście wymusi to również pewne zmiany na poziomie organizacyjnym, w tym konieczność zatrudnienia dodatkowego personelu, jak również będzie trzeba rozważyć zakup innego typu wyposażenia. Jednocześnie miejsce uczęszczane może przyciągać jedynie konkretny typ gości, i to również należy uwzględnić podczas przygotowywania menu. W bezpośredniej bliskości szkół, uczelni czy dużych zakładów pracy należy przede wszystkim skupić się na menu złożonym z potraw możliwych do przygotowania w relatywnie krótkim czasie. Co prawda część klientów będzie na pewno zaglądała do lokalu „po godzinach”, ale bardzo prawdopodobne jest też, że większość z nich skorzysta z restauracji „w międzyczasie”. Jednocześnie warto zauważyć, że uczniowie, studenci i pracownicy różnych typów zakładów zwykle mają inne preferencje, więc nie tylko czas przygotowania, ale również skład i sposób podania będą tu się mogły zmienić.

Dostępność surowców, łączona zresztą z niezawodnością dostaw, determinuje pewne maksimum w menu. Nie można zaplanować w menu potrawy, której dostępności nie będzie można zagwarantować. W pewnych skrajnych przypadkach oczywiście wystąpią przerwy w dostawach, natomiast warto je uwzględnić w planach i odpowiednio się na nie przygotować. Mówiąc więc o dostępności surowców trzeba rozważyć dostosowanie lokalu do miejscowych warunków, sezonowości upraw, warunków przechowalnictwa, solidności dystrybutorów. Ze względów ekonomicznych bardzo ważne będą też koszty dostaw, ich częstotliwość i jakość dostarczanych surowców. Receptą na problemy z zaopatrzeniem jest wybór lokalnych dostawców, jednak zwykle problemem może być jakość, a także zmienność sezonowa. Przez pewien okres w roku zazwyczaj istnieje możliwość zagwarantowania dostaw świeżych surowców bezpośrednio od producenta, jednak w drugiej części roku często trzeba polegać tylko na dystrybutorach pośrednich, co może znacznie podnieść koszty. Tutaj analiza wszystkich czynników jest bardzo silnie związana z lokalnymi uwarunkowaniami klimatycznymi, gospodarczymi, ekonomicznymi itp. dlatego nie można jej przeprowadzić w sposób szablonowy. Pamiętaj jedynie o tym, że kolejne grupy klientów mają zupełnie inne upodobania i choć wszyscy wybierają jedzenie świeże, w którymś momencie kolejne etapy kontroli jakości podnoszą już tylko koszty – sprzedaży już nie.

Personel, który zatrudniasz, może ograniczać sposób ułożenia menu. W kartach może znaleźć się przecież tylko to, co można przygotować. W praktyce oznacza to, że umiejętności zawodowe, praktyka, rzetelność, kreatywność pracowników będą zmieniały menu. Nie bez znaczenia jest też czas pracy oraz możliwość doskonalenia zawodowego. Praktyka, umiejętności i rzetelność oraz kreatywność to pewne ograniczniki – pracownik, którego zatrudniasz, ma takie umiejętności, a nie inne, i nie da się tego szybko zmienić. Można oczywiście zorganizować szkolenia, ale one trwają, a nigdy nie dają gwarancji sukcesu. Możliwości są dwie: albo dostosujesz kartę do możliwości obsługi, albo musisz dostosować obsługę do wymagań wynikających z menu. W Polsce niestety często zapomina się o tym, że pracownik to nie wydatek, ale inwestycja, ponieważ odpowiedni człowiek na odpowiednim miejscu zarabia nie tylko na siebie, ale jeszcze na pracodawcę. Dlatego też do punktów dotyczących personelu trzeba siadać naprawdę z chłodną głową i poczuciem moralności. To zwykle twoi pracownicy będą budowali opinię o tobie, dlatego musisz uważać.

Wyposażenie techniczne w sposób drastyczny i bezdyskusyjny formuje menu. Nie możesz przecież mieć w karcie ryby z rusztu, jeśli nie masz rusztu, prawda? Jednak wybór właściwego wyposażenia nie jest prosty. Należy zwrócić uwagę na rodzaj urządzeń, drobnego sprzętu, możliwości przechowywania i utrzymania higieny. Pamiętaj, że zwykle do przygotowania jednej potrawy wystarczy nawet jedno urządzenie, ale aby przygotować posiłek, należy mieć jeszcze kilka urządzeń pomocniczych. Przykład nieco abstrakcyjny: kawa i kawa ze spienionym mlekiem mogą występować w karcie pod bardzo podobnymi nazwami. Obie przygotowuje się w ekspresach gastronomicznych, jednak bez spieniacza tej drugiej nigdy nie zrobisz. I tak jest praktycznie ze wszystkim. Pamiętaj jednak, że część urządzeń przydaje się tylko od czasu do czasu. Abstrahując od ekonomicznych aspektów tego problemu, nieużywane urządzenie nie może stać w kuchni, jeśli nie ma takiej potrzeby. Ekspres do kawy będziesz w stanie zawsze gdzieś schować, ale gdzie schowasz piec do pizzy? A jeśli już czegoś używasz, musisz zadbać o odpowiednią higienę urządzenia. Jeśli nie wiesz, jakie z tego wynikają konsekwencje, przeczytaj dowolną instrukcję obsługi – sposób czyszczenia niektórych urządzeń jest dość skomplikowany, a do tego musisz to scedować na jakiegoś pracownika – czy ma on odpowiednie umiejętności i wystarczająco dużo czasu?

Technologia kulinarna decyduje o tym, jakie urządzenia się stosuje, ale w szerokim ujęciu wpływa również na koszty eksploatacji, koszty funkcjonowania całego lokalu. I tak: masz do wyboru wyposażyć restaurację w urządzenia nowoczesne lub przestarzałe. Musisz także zawsze zastanowić się nad sposobem wentylacji pomieszczeń (zarówno zaplecza, jak i sali obsługi), a także nad wyborem właściwych nośników energii używanej w procesach. Nowoczesne technologie pozwalają na wykorzystanie jednego urządzenia do przygotowania bardzo różnych potraw. Zyskujesz oczywiście dzięki temu większą swobodę, a i koszty są niższe, ponieważ im nowsze urządzenie, tym bardziej zwykle jest energooszczędne. Nawet jeśli tabliczka znamionowa urządzenia nie robi wielkiego wrażenia, musisz zwrócić uwagę na to, że urządzeń jest wiele i są eksploatowane często w sposób ciągły. Przestarzałe urządzenia zwykle charakteryzują się niższą wydajnością, co podnosi koszty utrzymania lokalu. Wentylacja jest obowiązkowa, natomiast sposób przygotowania systemu może być inny w zależności od tego, w jaki sposób wykorzystasz istniejące kanały wentylacyjne oraz skąd i w jakim tempie musisz odprowadzać powietrze. Jeśli zaś chodzi o nośniki energii, pamiętaj, że poszczególne media generują koszty w innej wysokości, ale jest też zasadnicza różnica między pizzą z pieca gazowego a pizzą z pieca opalanego drewnem. Niemal dla każdego urządzenia można znaleźć jego alternatywną wersję zasilaną w inny sposób i tutaj musisz wybrać między ekonomią a sposobem przygotowania potrawy.

Typ żywienia jest wbrew pozorom dość nieskomplikowanym aspektem kształtującym menu. Chodzi o to, jaki tyk kuchni będziesz prowadził: żywienie otwarte lub zamknięte, kuchnia narodowa, regionalna, domowa, fast food czy agroturystyczna. Zarówno w systemie otwartym, jak i w zamkniętym możesz teoretycznie przygotować dokładnie te same potrawy, jednak nie zawsze będzie to uzasadnione, gdyż ograniczenie dostępności lokalu w istotny sposób wpływa na to, jakie preferencje będzie wykazywała grupa docelowa. Od tego, jaki typ kuchni wybierzesz (a przecież to, co przedstawiłem wyżej, to jedynie wycinek możliwości) zależy wiele aspektów funkcjonowania restauracji.

Podsumowanie

Wszystkie wymienione wyżej czynniki są od siebie wzajemnie zależne. Czynnikiem determinującym twoje poczynania powinna być grupa klientów. To oni będą przecież utrzymywali restaurację, i to od tych środków będzie zależało, na jakie wydatki kapitałowe możesz sobie pozwolić przy konstruowaniu menu. Jednocześnie jest to relacja zwrotna, ponieważ to, co masz w menu, może przyciągnąć innych klientów. Niestety, na twoje nieszczęście, preferencje twoich klientów nie są i nigdy nie będą stałe, więc menu i tak po jakimś czasie trzeba będzie przebudować. Warto przewidywać nadchodzące zmiany, co można zrobić choćby przyglądając się kartom znanych restauracji. Pamiętaj jednak, że inspiracje, choć dozwolone, odbierają nieco oryginalności, a ta jest siłą każdego lokalu.


Partnerem merytorycznym autora jest Zwiadowca - serwis obsługujący inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak wygląda nowoczesny hotel?

Jak wygląda nowoczesny hotel?


Autor: Robert Wąsik


Hotele to przedsiębiorstwa o bardzo skomplikowanej strukturze, natomiast hotelarstwo jako takie jest istotnym wskaźnikiem obrazującym stan gospodarki oraz polityki turystycznej kraju lub regionu.


Rozwój hotelarstwa od zawsze powiązany był z turystyką oraz przedsiębiorczością. Dziś oba te związki są doskonale eksponowane, a jeśli chodzi o związek z przedsiębiorczością czy szeroko pojętą atrakcyjnością biznesową danego regionu, to jeszcze nigdy powiązania te nie były tak dobrze widoczne. Dziś mówi się o pewnych organizmach, układach funkcjonalnych oraz użytkowych hotelu oraz planach przestrzennych. Jest to aparat pojęciowy o stosunkowo niedługiej historii, ale opisuje zjawisko, które jest znane od wieków. Od stuleci przecież ludzie podróżują, i to podróżują w celach naprawdę rozmaitych. Wraz jednak z rozwojem komunikacji coraz silniej zarysowywała się konieczność rozszerzenia usług oferowanych przez obiekty noclegowe. Dziś widać tego wszelkie efekty w postaci rozbudowy oferty o propozycje relaksacyjne, wypoczynkowe itd. Dziś hotel nie jest po prostu noclegiem, ale złożonym przedsiębiorstwem, którego celem jest realizacja bardzo różnorodnych potrzeb klienta.

Hotele często aspirują do funkcji niemal samodzielnych miast. W hotelu można już bardzo często skorzystać między innymi z oferty wypoczynkowej, zdrowotnej i paramedycznej, zrobić zakupy, a nawet wykupić wycieczkę po mieście lub jego okolicach. Hotel, który przestał być miejscem noclegowym, stał się wszystkim po trochu. Dziś gra toczy się o to, aby zapewnić klientowi jak najbardziej kompleksową obsługę. Oczywiście w poszczególnych typach obiektów noclegowych, wyróżnianych na podstawie dowolnego czynnika charakterystycznego, zaspokajanie tych potrzeb wygląda nieco inaczej. Nie trzeba nikomu tłumaczyć różnic między hostelami a hotelami, choć już między tradycyjnym hotelem a motelem często by należało. Grunt, że każdy typ obiektów, a także każdy poziom standardowy charakteryzuje się nieco innym podejściem do potrzeb konsumenta. We wszystkich przypadkach wyraźna jest jednak różnica pomiędzy dzisiejszymi hotelami a wzorcem historycznym. Oczywiście nie mają sensu tutaj żadne oceny zasadności tego rodzaju przemian ani próba ich wartościowania w jakimkolwiek stałym układzie odniesienia. Hotele zmieniają się dlatego, że zmieniają się wymagania klientów, więc jakiekolwiek oceny możliwe są nie tylko w odniesieniu do konkretnych uwarunkowań historycznych, ale również z uwzględnieniem lokalnej gospodarki i wielu innych zmiennych.

Oczywiście dużą rolę we wszystkich przemianach, do jakich dochodziło w funkcji i strukturze organizacyjnej hotelu, odegrał postęp technologiczny. Nowoczesne wyposażenie jest czymś, co pozwala na radykalizację zmian w bazie noclegowej, a także na dostosowanie jej do wymogów klienta. Jednocześnie mowa cały czas o tych samych technologiach, które, działając na klienta, zmieniają jego preferencje. Jest to więc samonapędzający się mechanizm. Oczywiście technika i technologia przejawiają się w każdym aspekcie funkcjonowania nowoczesnego hotelu i pozbawiona ich baza noclegowa praktycznie przestałaby istnieć. Jednym z przejawów szybkiego rozwoju techniki i technologii, a także samej koncepcji hotelu jako obiektu noclegowego jest fakt, że nie nadąża za nim nawet język. Co prawda potoczny język zwykle potrafi znaleźć właściwe określenie na wszystko, jednak język branżowy hotelarstwa pełen jest zwrotów wywodzących się z różnych języków, w tym głównie angielskiego.

Nowoczesny hotel nie jest oczywiście nigdy samowystarczalną jednostką. Uzależniony jest przede wszystkim od dostępu do pewnych produktów i usług zewnętrznych, ale w praktyce często też jest jedynie elementem pewnej sieci lub, mówiąc bardziej profesjonalnie, pewnego łańcucha hotelowego, a więc pewnej grupy zależnych lub tylko luźno powiązanych podmiotów gospodarczych połączonych wspólną wizją nowoczesnego hotelarstwa oraz pewnymi zaszłościami organizacyjnymi i technicznymi.

Zarządzanie hotelem jest z wielu powodów bardzo skomplikowane, dlatego w strukturze organizacyjnej hotelu wyróżnia się pewne piony, które odpowiadają za zaspokojenie określonych potrzeb gości hotelowych. W klasycznym ujęciu pionów tych jest pięć, natomiast oczywiście ze względów praktycznych struktura organizacyjna każdego hotelu może być bardziej szczegółowa, co zdarza się przede wszystkim w większych obiektach. Podstawowe części funkcjonalne hotelu to:

  • pion pobytowy,
  • pion gastronomiczny,
  • pion wielofunkcyjny,
  • pion rekreacyjny,
  • pion pomocniczo-techniczny.

Każdy z tych pionów korzysta z określonych elementów umożliwiających spełnienie danych funkcji. Jeśli porównać tę strukturę do historycznego modelu hotelu, to pierwsze hotele ograniczały się jedynie do działalności dzisiejszych pionów pobytowych, choć oczywiście zasady funkcjonowania są nieporównywalne, choćby ze względu na standard higieniczny lub nawet zróżnicowanie standardów usługowych.

Nowoczesny hotel dąży w zasadzie do spełnienie wszystkich potrzeb gościa, co w praktyce często oznacza konieczność zapewnienia dostępności usług nietypowych: gabinetów odnowy biologicznej, węzłów sanitarnych o bardzo wysokim standardzie lub zagwarantowania możliwości wypoczynku osobom niepełnosprawnym lub innym gościom o szczególnych wymaganiach.


Jeśli urządzasz nowoczesny hotel - skorzystaj z pomocy serwisu zwiadowca.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

5 mebli, których nie masz w domu

5 mebli, których nie masz w domu


Autor: Robert Wąsik


Są takie meble, które znajdują się w każdym domu, ale są też takie, które w domach pojawiają się sporadycznie, za to są w każdym hotelu. Poniżej encyklopedyczne wpisy o 5 takich meblach.


Meble dla hoteli to dość specyficzny odłam branży meblarskiej. Często okazuje się, że do hoteli zamawia się meble, które normalnie nie pojawiają się w naszych domach. Dlaczego tak się dzieje? Wszak pokój hotelowy powinien być - przynajmniej w założeniu - traktowany jako tymczasowy dom, dlatego też takie rozbieżności mogą mylić. Przyjrzyjmy się najbardziej popularnym meblom hotelowym, których raczej nie można spotkać w przeciętnych domach.

W pokojach hotelowych gość często może odnaleźć tak zwane bagażniki. Są to swego rodzaju podstawki, na których można położyć bagaż. Dzięki temu oszczędza się miejsce w pokoju, a torba lub walizka nie muszą stać na podłodze. To bardzo wygodne dla gości, bo po pierwsze czują, że dba się o ich bagaż, po drugie zaś nie jest on narażony na ciągłe potrącanie nogą. Bagażniki hotelowe zazwyczaj występują w dwóch wersjach - może być to po prostu podstawka wykonana z drewna czy z plastiku lub też drewniana konstrukcja. Bagażnik drugiego typu najczęściej składa się z drewnianego stelaża oraz poprzecznych pasów z materiału. Jego ogromną zaletą jest fakt, że jest składany - jeżeli nie jest w danej chwili potrzebny, wystarczy go złożyć i schować do szafy czy do kąta. Dzięki temu zyskuje się więcej miejsca w pokoju hotelowym. Jest za to o wiele mniej stabilny niż jego drewniany czy plastikowy odpowiednik. Mimo to zwykle goście preferują bagażniki składane, które dają im większą swobodę.

Kolejnym z mebli, którego zazwyczaj nie można spotkać w domu, a który doskonale sprawdza się w hotelowych barach, jest hoker. To nic innego jak krzesło lub stołek na wysokich nogach. Jest właściwie niezbędnym wyposażeniem każdego hotelowego baru – goście, siedząc na hokerach, mogą znajdować się bezpośrednio przy barze, niekoniecznie musząc siedzieć przy stolikach. To, na jaki hoker warto się zdecydować, zależy właściwie wyłącznie od preferencji estetycznych oraz ogólnego wystroju lokalu. Właściwie wszystkie są bardzo dobrej jakości, zatem pozostaje tylko zdecydować się na hoker drewniany, rattanowy, plastikowy lub metalowy.

Kolejnym z obowiązkowych elementów wystroju każdego hotelowego baru oraz każdego hotelowego lobby są eleganckie loże. W barze mogą zasiąść przy nich znajomi, w lobby osoby, które na kogoś czekają lub po prostu chcą odpocząć. Takie loże znajdują się właściwie we wszystkich hotelach - różny jest tylko ich standard. Zazwyczaj jednak dba się, by były one bardzo reprezentacyjne - szczególnie te, które znajdują się w lobby. Skórzane kanapy to właściwie niemal standard.

Pozostając przy tematyce barowej, warto wspomnieć także o minibarkach. Są one umieszczane w pokojach hoteli, które oferują podwyższony standard oraz właściwie zawsze w hotelach znajdujących się w miejscowościach typowo turystycznych. Decydując się na montaż w pokoju minibarku, warto wybrać taki, który nadaje się do zabudowy. Wbudowanie go na przykład w jedną z szafek sprawi, że będzie prezentował się o wiele bardziej elegancko. Tymczasem wpływy z minibarków mogą być duże, dlatego z pewnością warto w nie zainwestować.

Luksusowe apartamenty często mają na wyposażeniu także sejfy. Najczęściej taki pokój proponuje się biznesmenom, którzy mogą w sejfie schować nie tylko pieniądze, ale i ważne dokumenty. Hotele nastawione na gości biznesowych zdecydowanie powinny zainwestować w tego typu wyposażenie pokoju. Sejf oczywiście najczęściej jest zabudowany w jakiejś szafce lub ukryty w inny sposób - po pierwsze ma to wpływ na estetykę pomieszczenia, po drugie zaś oczywiście na bezpieczeństwo zgromadzonych w sejfie rzeczy.


Inwestycje hotelowe obsługuje zwiadowca. Dzięki temu portalowi dowiesz się więcej o meblach do hotelu

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zasłona, która nie zasłania

Zasłona, która nie zasłania


Autor: Robert Wąsik


Dekoracja i aranżacja wnętrz to trudna sztuka. Staje się zaś jeszcze trudniejsza, kiedy ma dotyczyć miejsc ruchliwych, w których funkcja musi być postawiona wyżej niż estetyka, ale w których o tej ostatniej zapominać nie wolno – na przykład w hotelach albo restauracjach.


Firany i zasłony dziś już rzadko kiedy pełnią funkcję, która oryginalnie była im przypisana, a już szczególnie zasłony wyjątkowo rzadko służą do zasłaniania okien. Stały się za to razem z firanami wybitnie wdzięcznym tworzywem dla osób odpowiedzialnych za wystrój i aranżację wnętrz.

Podstawowe zalety firan i zasłon są takie, że mogą się one znaleźć w praktycznie każdym pomieszczeniu, i tak jest od zawsze. Z tego zresztą wynika olbrzymia różnorodność materiałów, wzorów, kształtów. W przypadku zasłon jest ona naprawdę olbrzymia, ponieważ spotyka się zarówno cienkie, tiulowe zasłonki, które, choćby nie wiadomo co, nie są w stanie zasłonić nawet przymglonego słońca, a także ciężkie kotary z naturalnej skóry. Te ostatnie, choć zasłonić mogą okna naprawdę szczelnie, są używane praktycznie wyłącznie w celach dekoracyjnych.

Nie da się jednak ukryć, że firany i zasłony mają sporo poważnych wad. Przede wszystkim mają gigantyczną powierzchnię – nawet w podstawowym wariancie dekoracyjnym, czyli bez dodatkowych marszczeń. A taka powierzchnia szybko przeradza się w równie wielką zbieraninę kurzu, co – zwłaszcza w hotelu – jest ze wszech miar niepożądane. Teoretycznie można wszystko to wyprać, ale to kolejna przeszkoda. Nawet najbardziej niepozorne firanki i zasłony to jednak spora masa, a to oznacza w najlepszym wypadku duże zużycie wody, prądu, czasu i energii personelu (w najgorszym razie należy zastąpić słowo „duże” słowem „niewyobrażalne”). Nawet przy optymistycznym założeniu, że odpada krochmalenie i prasowanie, pracy jest nadal sporo, a to już można wycenić w złotówkach.

Aranżacje wnętrz z wykorzystaniem zasłon mogą być problematyczne jeszcze z jednego powodu: skoro zasłona została przekształcona jedynie do roli dekoracji, czym zasłonić okno, bo przecież to też się czasem może przydać? Tutaj rozwiązań jest kilka: stosuje się rolety (wewnętrzne lub zewnętrzne), verticale, choć to rozwiązanie prezentuje się kiepsko, a nawet... dwie pary zasłon. Jedne z nich wówczas są funkcjonalne, a drugi ładne. Uwierzcie, da się z tego zrobić coś wspaniałego, ale nie pytajcie jak – to wiedzą tylko specjaliści od dekoracji hotelowych wnętrz, a swoją wiedza nie chcą się podzielić. Może to zresztą tylko kwestia wyczucia.


Szukasz zasłon lub firan do hotelu? Zajrzyj tutaj

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zestaw porcelany w hotelu - ozdoba czy komplet naczyń

Zestaw porcelany w hotelu - ozdoba czy komplet naczyń


Autor: Robert Wąsik


W domach porcelana jest przede wszystkim funkcjonalna, natomiast w hotelach pełni funkcję bardziej reprezentacyjną niż użytkową, ale wiele zależy od klasy hotelu oraz subiektywnych wyborów osób odpowiedzialnych za jego eksploatację. Przyjrzyjmy się temu bliżej.


Historii porcelany nie będziemy tutaj przytaczali, bo każdy ją zna - najpierw Chiny, potem mniej lub bardziej udane próby w Europie i dopiero później Miśnia, Petersburg i Ćmielów. To w telegraficznym skrócie. Nie ma też większego sensu skupiać się na składzie i procesie technologicznym, bo ten w każdym zakładzie wygląda nieco inaczej, dlatego nawet porcelana bez widocznej sygnatury nie jest trudna do rozpoznania dla znawców. Co jednak robi porcelana w restauracjach i kawiarniach hotelowych? Przecież to materiał drogi i paskudnie wręcz wrażliwy - ubić uszko od filiżanki albo wyszczerbić talerzyk można nawet przez przypadek, a takie naczynie do niczego już służyć nie może.

Porcelana reprezentacyjna

Porcelana, jako materiał kosztowny, ale także bardzo elegancki i, tak zwyczajnie, ładny, pełni funkcje reprezentacyjne. Przeznaczona jest do dyspozycji najważniejszych gości, a także do obsługi spotkań biznesowych i oficjalnych. Są to zawsze wydarzenia, które wymagają specjalnej oprawy i porcelana stołowa doskonale się tutaj nadaje. Jednocześnie oczywiście w niektórych hotelach porcelana może stanowić istotną część zastawy na przykład w kawiarniach. Umówmy się jednak - nie każdy hotel ma strategię marketingową wycelowaną w zamożnych klientów i łańcuchy ekonomiczne nie korzystają raczej z porcelanowej zastawy.

Porcelana funkcjonalna

Porcelana zawsze miała walory estetyczne, ale zawsze też miała być funkcjonalna. W hotelu taka funkcjonalność wygląda nieco inaczej, bo przy przechodzeniu przez tysiące rąk porcelana w końcu niszczeje, natomiast w wielu hotelach o wyższym standardzie rzeczywiście jest normalnie użytkowana. Porcelana służy w takim przypadku do wykonywania talerzyków deserowych i filiżanek, ale wykonuje się z niej także ozdoby i akcesoria, w tym wazoniki i serwetniki.

Dla hotelu zakup porcelany to wyzwanie i nie chodzi tylko o względy finansowe. Porcelana kruszy się i tłucze, a wtedy nie ma mowy już ani o walorach użytkowych, ani tym bardziej reprezentacyjnych, więc wybierając porcelanę, zawsze należy mieć na uwadze możliwość zakupu pojedynczych sztuk, choć akurat z detalicznymi zakupami hotele mało komu się kojarzą - niesłusznie, jak widać.


W inwestycjach hotelowych pomaga Zwiadowca

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.