czwartek, 7 czerwca 2018

Standardy hoteli #2: hotele średniej klasy

Standardy hoteli #2: hotele średniej klasy


Autor: Robert Wąsik


Hotele średniej klasy bardzo rzadko są przeciętne. Ten paradoks to oczywiście wina (lub zasługa – w zależności od punktu widzenia) oferty hotelowej, która nie daje się przyporządkować innym standardom. Klasa standardowa to hotele trzygwiazdkowe.


Standard średni nie oznacza przeciętności, tylko raczej pewien poziom, do którego większość z gości jest przyzwyczajona: podwójne biurka lub stoliki, kompletny węzeł sanitarny przy każdym pokoju, komplet wygodnych mebli i dość dobrze rozwinięty pion gastronomiczny, który nie jest już, jak w hotelach turystycznych, ograniczony jedynie do śniadania. Tutaj jednak też zbyt wielu luksusów nie należy się spodziewać.

Hotele trzygwiazdkowe starają się już zwykle o zaufanie części gości biznesowych, stąd też pomysł, aby już przy tym standardzie w hotelu pojawiały się nieźle wyposażone sale wielofunkcyjne, a więc takie, które można (o ile oczywiście nie są meblowane na stałe) przystosować na potrzeby zjazdów, konferencji, spotkań, imprez okolicznościowych itd. Część sal jest wielofunkcyjna jedynie z nazwy, ponieważ na przykład meble konferencyjne można zamówić w kompletach montowanych na stałe – nie ma wtedy nawet możliwości zmiany układu sali.

Obecnie niemal normą jest, że w hotelach klasy średniej oferta jest rozbudowywana o pewne dodatkowe elementy, na przykład podstawowy zakres usług odnowy biologicznej: masaż, sauna, łaźnie parowe. Często też pojawiają się lepiej zaopatrzone bary, w tym także minibarki w pokojach hotelowych, choć to niekoniecznie opłaca się hotelom, więc nie jest powszechne.

W Polsce hoteli średniej klasy jest całkiem sporo, natomiast wiele osób nie w pełni rozumie klasyfikację, więc nierzadko można spotkać się z opinią, że hotele trzygwiazdkowe to luksus, na który nas nie stać. Oczywiście są one droższe od hoteli turystycznych, ale nie jest to jeszcze klasa luksusowa, którą tworzą hotele cztero- i pięciogwiazdkowe. Te są rzeczywiście droższe, jest ich mniej, ale też wyższy standard od razu widać w ofertach, o czym jednak napiszę w trzeciej części cyklu o standardach hotelowych.


Wyposażasz swój hotel? To może ci się przydać klik

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Standardy hoteli #1: hotele turystyczne

Standardy hoteli #1: hotele turystyczne


Autor: Robert Wąsik


Gwiazdki oznaczające standard hotelu przyznawane są za utrzymanie określonej struktury architektonicznej i funkcjonalnej hotelu, ale wymogi dla poszczególnych klas można zdefiniować w sposób bardziej bezpośredni, opisowo.


Hotele turystyczne, a więc te, które oznaczone są jedną lub dwiema gwiazdkami, nie muszą być najmniej wygodne. Po prostu ich ideą jest zapewnienie miejsc noclegowych, ale niewiele ponadto. Standard w tym przypadku wynika głównie z czystości, higieny i jakości obsługi pionu pobytowego, czyli, mówiąc wprost, noclegów. Pion gastronomiczny, którego obecność jest zresztą usankcjonowana prawnie, ograniczony jest często jedynie do podawania śniadania. Nie ma przy tym znaczenia, w jakiej formie i w jakim miejscu śniadanie to jest podawane, o ile zachowane są pewne podstawowe wymogi sanitarne.

Hotele turystyczne relatywnie rzadko są częścią łańcuchów hotelowych. Zrzeszenia marek hotelowych najczęściej obejmują hotele od klasy średniej po wyższą, natomiast jeśli chodzi o obiekty w standardzie turystycznym, to trzon bazy stanowią tutaj indywidualne hotele, ewentualnie sieci o mniejszym zasięgu i marki o niewielkiej rozpoznawalności. Na tym tle polska baza noclegowa wygląda trochę inaczej niż bazy zachodnie, gdzie marki turystyczne są dość dobrze rozpoznawalne. U nas jednak niskokosztowa baza hotelowa ma sporą konkurencję ze strony innych typów obiektów noclegowych (hostele, gospodarstwa agroturystyczne, domy turysty).

Hotele turystyczne zwykle powstają w dużych miastach. Oczywiście ze względów ekonomicznych lokuje się je poza ścisłym centrum, gdzie już z racji opłat eksploatacyjnych pobyt byłby dość kosztowny. Alternatywną lokalizacją dla hoteli niższych klas są miejscowości turystyczne, aczkolwiek obecnie dobrze widoczny jest trend lokowania tam obiektów najwyższej klasy kosztem tych o standardzie turystycznym. Związane jest to oczywiście z bogaceniem się społeczeństwa – nawet jeśli go nie dostrzegasz, to jest to fakt niezaprzeczalny. Zwykle hotele turystyczne znajdujące się w takich miejscach przynajmniej sezonowo rozszerzają swoją ofertę w zależności od listy atrakcji dostępnych w okolicy.


Inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak biegać, to tylko na nartach

Jak biegać, to tylko na nartach


Autor: aneta.rozga


Biegówki pod Tatrami organizują cykl Nocne Biegówki. Jest to bieg na nartach, który odbywa się w samym centrum Zakopanego. Każdy, czy to miejscowy czy turysta, musi tego spróbować.


Gdy komuś nudzi się zwyczajne zwiedzanie może, a nawet powinien, biec w Nocnych Biegówkach. Nie dość, że poprawi swoją kondycję, to zwiedzi centrum Zakopanego z zupełnie innej perspektywy.

Szczegóły

Nie ma wytycznych co do umiejętności uczestników. Mogą to być osoby początkujące, jak i zaawansowane. Na imprezę można zabierać dzieci, a nawet zwierzęta (trzeba tylko ich pilnować, by nie rozrabiały za bardzo:-)). Wstęp na imprezę jest bezpłatny. Trzeba jedynie pamiętać, że jeżeli nie posiadamy własnych nart, to należy je wypożyczyć. Za tą usługę już trzeba zapłacić. Zapłatę uzgadniać należy z właścicielami wypożyczalni sprzętu zimowego. Kilku z nich zadeklarowało, że dadzą zniżki osobom biorącym udział w biegu. Jeżeli ktoś życzy sobie wypożyczyć narty, musi taką chęć zgłosić wcześniej organizatorom drogą mailową.

Wycieczka

Cała trasa biegu ma 4 km. Zbiórka jest pod pomnikiem Władysława hr. Zamoyskiego, na skrzyżowaniu górnych Krupówek i al. 3 Maja. Godzina spotkania – punkt 20. Jeżeli ktoś przyjedzie samochodem, to może zaparkować na parkingu obok restauracji przy ulicy Krupówki 73. Godzina jest dość późna, ale to wszystko dlatego, by nie pędzić po pracy od razu na bieg, ale by mieć czas coś zjeść i się odpowiednio przygotować. Miejsce powinno być wszystkim znane i nie powinno być problemu z jego odnalezieniem. Biegi odbywają się co tydzień we wtorek. Jeżeli ktoś przegapi jeden, ma pewność, że będzie miał jeszcze okazję skorzystać z tej atrakcji.

Warto wziąć udział?

Pewnie, że tak! Jest to ciekawszy sposób zwiedzania od tradycyjnego. Można podziwiać Zakopane nocą. Widok jest przepiękny! Ponadto, jest to idealny sposób na poprawienie kondycji. Taki dwugodzinny (czasem krótszy, a czasem dłuższy) bieg na pewno zdziała cuda. Dodatkowo, jest to świetny pomysł na spędzenie czasu z przyjaciółmi i rodziną. Można opowiadać sobie po drodze, jak się spędziło dzień albo jakie się ma plany na dzień jutrzejszy. Bieg łączy ludzi i daje naprawdę dużo frajdy!

Warto spróbować biegu na nartach. Kto wie… może ktoś z nas będzie drugą Justyną Kowalczyk...?


Willa Pod Reglami - noclegi Zakopane

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak opracować właściwe menu?

Jak opracować właściwe menu?


Autor: Robert Wąsik


Aby menu było odpowiednio skonstruowane, pasowało klientom, a restauracji przynosiło dochód, musi zostać w odpowiedni sposób opracowane. Sprawa nie jest banalna, tym bardziej, że jest wiele zasad, które określają sposób prawidłowego przygotowania karty.


Jest 7 podstawowych aspektów, które koniecznie trzeba uwzględnić przy planowaniu menu dla każdej restauracji:

  • Konsument
  • Lokalizacja
  • Dostępność surowców
  • Personel
  • Wyposażenie gastronomii
  • Technologia kulinarna
  • Typ żywienia

Oczywiście, takie siedem haseł to dopiero wstęp. Teraz opracujemy te hasła jedno po drugim, aby zobaczyć, co dokładnie się za nimi kryje.

Konsument, czyli przeciętny klient lokalu. Należy dokonać wszechstronnej analizy grupy potencjalnych klientów, co jest zresztą konieczne przy każdym rodzaju działalności. Gastronomia jednak zwraca uwagę przede wszystkim na pięć cech konsumenta: wiek, gust, nawyki, rodzaj i zamożność. Wieku i zamożności tłumaczyć nie trzeba, natomiast oczywiście nie ma jednej właściwej interpretacji tych współczynników. Co kryje się za pozostałymi trzema określeniami? Gust klienta, czyli, mówiąc wprost, jego upodobania kulinarne. Każda grupa klientów ma pewne charakterystyczne potrawy, które kupuje chętnie, a także takie, których nie jada praktycznie wcale. Czy ma to związek z nawykami? Okazuje się, że raczej nie. Pod pojęciem nawyków chodzi bowiem o pewne przyzwyczajenia związane nie tyle z samym posiłkiem, ile raczej sposobem jego spożywania, a więc pory posiłków, typ wystroju, częstość konsumpcji czy tendencja do zamawiania posiłków na wynos. Rodzaj klienta to z kolei pojęcie, które służy odróżnieniu klientów indywidualnych od biznesowych czy pracowników jako klientów lokalu gastronomicznego. Będzie to wpływało nie tylko na skład przygotowywanych potraw, ale także na sposób podania.

Lokalizacja zakładu gastronomicznego w oczywisty sposób będzie determinowała pewne cechy charakterystyczne klientów. Najbardziej typowe możliwości to lokalizacja restauracji w miejscach uczęszczanych, w bezpośredniej bliskości szkół lub zakładów pracy, a także w miejscowości wypoczynkowej. W miejscach uczęszczanych należy przygotować takie menu, które będzie umożliwiało sprawną obsługę klientów przy jednoczesnej szybkiej ich rotacji. Oczywiście wymusi to również pewne zmiany na poziomie organizacyjnym, w tym konieczność zatrudnienia dodatkowego personelu, jak również będzie trzeba rozważyć zakup innego typu wyposażenia. Jednocześnie miejsce uczęszczane może przyciągać jedynie konkretny typ gości, i to również należy uwzględnić podczas przygotowywania menu. W bezpośredniej bliskości szkół, uczelni czy dużych zakładów pracy należy przede wszystkim skupić się na menu złożonym z potraw możliwych do przygotowania w relatywnie krótkim czasie. Co prawda część klientów będzie na pewno zaglądała do lokalu „po godzinach”, ale bardzo prawdopodobne jest też, że większość z nich skorzysta z restauracji „w międzyczasie”. Jednocześnie warto zauważyć, że uczniowie, studenci i pracownicy różnych typów zakładów zwykle mają inne preferencje, więc nie tylko czas przygotowania, ale również skład i sposób podania będą tu się mogły zmienić.

Dostępność surowców, łączona zresztą z niezawodnością dostaw, determinuje pewne maksimum w menu. Nie można zaplanować w menu potrawy, której dostępności nie będzie można zagwarantować. W pewnych skrajnych przypadkach oczywiście wystąpią przerwy w dostawach, natomiast warto je uwzględnić w planach i odpowiednio się na nie przygotować. Mówiąc więc o dostępności surowców trzeba rozważyć dostosowanie lokalu do miejscowych warunków, sezonowości upraw, warunków przechowalnictwa, solidności dystrybutorów. Ze względów ekonomicznych bardzo ważne będą też koszty dostaw, ich częstotliwość i jakość dostarczanych surowców. Receptą na problemy z zaopatrzeniem jest wybór lokalnych dostawców, jednak zwykle problemem może być jakość, a także zmienność sezonowa. Przez pewien okres w roku zazwyczaj istnieje możliwość zagwarantowania dostaw świeżych surowców bezpośrednio od producenta, jednak w drugiej części roku często trzeba polegać tylko na dystrybutorach pośrednich, co może znacznie podnieść koszty. Tutaj analiza wszystkich czynników jest bardzo silnie związana z lokalnymi uwarunkowaniami klimatycznymi, gospodarczymi, ekonomicznymi itp. dlatego nie można jej przeprowadzić w sposób szablonowy. Pamiętaj jedynie o tym, że kolejne grupy klientów mają zupełnie inne upodobania i choć wszyscy wybierają jedzenie świeże, w którymś momencie kolejne etapy kontroli jakości podnoszą już tylko koszty – sprzedaży już nie.

Personel, który zatrudniasz, może ograniczać sposób ułożenia menu. W kartach może znaleźć się przecież tylko to, co można przygotować. W praktyce oznacza to, że umiejętności zawodowe, praktyka, rzetelność, kreatywność pracowników będą zmieniały menu. Nie bez znaczenia jest też czas pracy oraz możliwość doskonalenia zawodowego. Praktyka, umiejętności i rzetelność oraz kreatywność to pewne ograniczniki – pracownik, którego zatrudniasz, ma takie umiejętności, a nie inne, i nie da się tego szybko zmienić. Można oczywiście zorganizować szkolenia, ale one trwają, a nigdy nie dają gwarancji sukcesu. Możliwości są dwie: albo dostosujesz kartę do możliwości obsługi, albo musisz dostosować obsługę do wymagań wynikających z menu. W Polsce niestety często zapomina się o tym, że pracownik to nie wydatek, ale inwestycja, ponieważ odpowiedni człowiek na odpowiednim miejscu zarabia nie tylko na siebie, ale jeszcze na pracodawcę. Dlatego też do punktów dotyczących personelu trzeba siadać naprawdę z chłodną głową i poczuciem moralności. To zwykle twoi pracownicy będą budowali opinię o tobie, dlatego musisz uważać.

Wyposażenie techniczne w sposób drastyczny i bezdyskusyjny formuje menu. Nie możesz przecież mieć w karcie ryby z rusztu, jeśli nie masz rusztu, prawda? Jednak wybór właściwego wyposażenia nie jest prosty. Należy zwrócić uwagę na rodzaj urządzeń, drobnego sprzętu, możliwości przechowywania i utrzymania higieny. Pamiętaj, że zwykle do przygotowania jednej potrawy wystarczy nawet jedno urządzenie, ale aby przygotować posiłek, należy mieć jeszcze kilka urządzeń pomocniczych. Przykład nieco abstrakcyjny: kawa i kawa ze spienionym mlekiem mogą występować w karcie pod bardzo podobnymi nazwami. Obie przygotowuje się w ekspresach gastronomicznych, jednak bez spieniacza tej drugiej nigdy nie zrobisz. I tak jest praktycznie ze wszystkim. Pamiętaj jednak, że część urządzeń przydaje się tylko od czasu do czasu. Abstrahując od ekonomicznych aspektów tego problemu, nieużywane urządzenie nie może stać w kuchni, jeśli nie ma takiej potrzeby. Ekspres do kawy będziesz w stanie zawsze gdzieś schować, ale gdzie schowasz piec do pizzy? A jeśli już czegoś używasz, musisz zadbać o odpowiednią higienę urządzenia. Jeśli nie wiesz, jakie z tego wynikają konsekwencje, przeczytaj dowolną instrukcję obsługi – sposób czyszczenia niektórych urządzeń jest dość skomplikowany, a do tego musisz to scedować na jakiegoś pracownika – czy ma on odpowiednie umiejętności i wystarczająco dużo czasu?

Technologia kulinarna decyduje o tym, jakie urządzenia się stosuje, ale w szerokim ujęciu wpływa również na koszty eksploatacji, koszty funkcjonowania całego lokalu. I tak: masz do wyboru wyposażyć restaurację w urządzenia nowoczesne lub przestarzałe. Musisz także zawsze zastanowić się nad sposobem wentylacji pomieszczeń (zarówno zaplecza, jak i sali obsługi), a także nad wyborem właściwych nośników energii używanej w procesach. Nowoczesne technologie pozwalają na wykorzystanie jednego urządzenia do przygotowania bardzo różnych potraw. Zyskujesz oczywiście dzięki temu większą swobodę, a i koszty są niższe, ponieważ im nowsze urządzenie, tym bardziej zwykle jest energooszczędne. Nawet jeśli tabliczka znamionowa urządzenia nie robi wielkiego wrażenia, musisz zwrócić uwagę na to, że urządzeń jest wiele i są eksploatowane często w sposób ciągły. Przestarzałe urządzenia zwykle charakteryzują się niższą wydajnością, co podnosi koszty utrzymania lokalu. Wentylacja jest obowiązkowa, natomiast sposób przygotowania systemu może być inny w zależności od tego, w jaki sposób wykorzystasz istniejące kanały wentylacyjne oraz skąd i w jakim tempie musisz odprowadzać powietrze. Jeśli zaś chodzi o nośniki energii, pamiętaj, że poszczególne media generują koszty w innej wysokości, ale jest też zasadnicza różnica między pizzą z pieca gazowego a pizzą z pieca opalanego drewnem. Niemal dla każdego urządzenia można znaleźć jego alternatywną wersję zasilaną w inny sposób i tutaj musisz wybrać między ekonomią a sposobem przygotowania potrawy.

Typ żywienia jest wbrew pozorom dość nieskomplikowanym aspektem kształtującym menu. Chodzi o to, jaki tyk kuchni będziesz prowadził: żywienie otwarte lub zamknięte, kuchnia narodowa, regionalna, domowa, fast food czy agroturystyczna. Zarówno w systemie otwartym, jak i w zamkniętym możesz teoretycznie przygotować dokładnie te same potrawy, jednak nie zawsze będzie to uzasadnione, gdyż ograniczenie dostępności lokalu w istotny sposób wpływa na to, jakie preferencje będzie wykazywała grupa docelowa. Od tego, jaki typ kuchni wybierzesz (a przecież to, co przedstawiłem wyżej, to jedynie wycinek możliwości) zależy wiele aspektów funkcjonowania restauracji.

Podsumowanie

Wszystkie wymienione wyżej czynniki są od siebie wzajemnie zależne. Czynnikiem determinującym twoje poczynania powinna być grupa klientów. To oni będą przecież utrzymywali restaurację, i to od tych środków będzie zależało, na jakie wydatki kapitałowe możesz sobie pozwolić przy konstruowaniu menu. Jednocześnie jest to relacja zwrotna, ponieważ to, co masz w menu, może przyciągnąć innych klientów. Niestety, na twoje nieszczęście, preferencje twoich klientów nie są i nigdy nie będą stałe, więc menu i tak po jakimś czasie trzeba będzie przebudować. Warto przewidywać nadchodzące zmiany, co można zrobić choćby przyglądając się kartom znanych restauracji. Pamiętaj jednak, że inspiracje, choć dozwolone, odbierają nieco oryginalności, a ta jest siłą każdego lokalu.


Partnerem merytorycznym autora jest Zwiadowca - serwis obsługujący inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak wygląda nowoczesny hotel?

Jak wygląda nowoczesny hotel?


Autor: Robert Wąsik


Hotele to przedsiębiorstwa o bardzo skomplikowanej strukturze, natomiast hotelarstwo jako takie jest istotnym wskaźnikiem obrazującym stan gospodarki oraz polityki turystycznej kraju lub regionu.


Rozwój hotelarstwa od zawsze powiązany był z turystyką oraz przedsiębiorczością. Dziś oba te związki są doskonale eksponowane, a jeśli chodzi o związek z przedsiębiorczością czy szeroko pojętą atrakcyjnością biznesową danego regionu, to jeszcze nigdy powiązania te nie były tak dobrze widoczne. Dziś mówi się o pewnych organizmach, układach funkcjonalnych oraz użytkowych hotelu oraz planach przestrzennych. Jest to aparat pojęciowy o stosunkowo niedługiej historii, ale opisuje zjawisko, które jest znane od wieków. Od stuleci przecież ludzie podróżują, i to podróżują w celach naprawdę rozmaitych. Wraz jednak z rozwojem komunikacji coraz silniej zarysowywała się konieczność rozszerzenia usług oferowanych przez obiekty noclegowe. Dziś widać tego wszelkie efekty w postaci rozbudowy oferty o propozycje relaksacyjne, wypoczynkowe itd. Dziś hotel nie jest po prostu noclegiem, ale złożonym przedsiębiorstwem, którego celem jest realizacja bardzo różnorodnych potrzeb klienta.

Hotele często aspirują do funkcji niemal samodzielnych miast. W hotelu można już bardzo często skorzystać między innymi z oferty wypoczynkowej, zdrowotnej i paramedycznej, zrobić zakupy, a nawet wykupić wycieczkę po mieście lub jego okolicach. Hotel, który przestał być miejscem noclegowym, stał się wszystkim po trochu. Dziś gra toczy się o to, aby zapewnić klientowi jak najbardziej kompleksową obsługę. Oczywiście w poszczególnych typach obiektów noclegowych, wyróżnianych na podstawie dowolnego czynnika charakterystycznego, zaspokajanie tych potrzeb wygląda nieco inaczej. Nie trzeba nikomu tłumaczyć różnic między hostelami a hotelami, choć już między tradycyjnym hotelem a motelem często by należało. Grunt, że każdy typ obiektów, a także każdy poziom standardowy charakteryzuje się nieco innym podejściem do potrzeb konsumenta. We wszystkich przypadkach wyraźna jest jednak różnica pomiędzy dzisiejszymi hotelami a wzorcem historycznym. Oczywiście nie mają sensu tutaj żadne oceny zasadności tego rodzaju przemian ani próba ich wartościowania w jakimkolwiek stałym układzie odniesienia. Hotele zmieniają się dlatego, że zmieniają się wymagania klientów, więc jakiekolwiek oceny możliwe są nie tylko w odniesieniu do konkretnych uwarunkowań historycznych, ale również z uwzględnieniem lokalnej gospodarki i wielu innych zmiennych.

Oczywiście dużą rolę we wszystkich przemianach, do jakich dochodziło w funkcji i strukturze organizacyjnej hotelu, odegrał postęp technologiczny. Nowoczesne wyposażenie jest czymś, co pozwala na radykalizację zmian w bazie noclegowej, a także na dostosowanie jej do wymogów klienta. Jednocześnie mowa cały czas o tych samych technologiach, które, działając na klienta, zmieniają jego preferencje. Jest to więc samonapędzający się mechanizm. Oczywiście technika i technologia przejawiają się w każdym aspekcie funkcjonowania nowoczesnego hotelu i pozbawiona ich baza noclegowa praktycznie przestałaby istnieć. Jednym z przejawów szybkiego rozwoju techniki i technologii, a także samej koncepcji hotelu jako obiektu noclegowego jest fakt, że nie nadąża za nim nawet język. Co prawda potoczny język zwykle potrafi znaleźć właściwe określenie na wszystko, jednak język branżowy hotelarstwa pełen jest zwrotów wywodzących się z różnych języków, w tym głównie angielskiego.

Nowoczesny hotel nie jest oczywiście nigdy samowystarczalną jednostką. Uzależniony jest przede wszystkim od dostępu do pewnych produktów i usług zewnętrznych, ale w praktyce często też jest jedynie elementem pewnej sieci lub, mówiąc bardziej profesjonalnie, pewnego łańcucha hotelowego, a więc pewnej grupy zależnych lub tylko luźno powiązanych podmiotów gospodarczych połączonych wspólną wizją nowoczesnego hotelarstwa oraz pewnymi zaszłościami organizacyjnymi i technicznymi.

Zarządzanie hotelem jest z wielu powodów bardzo skomplikowane, dlatego w strukturze organizacyjnej hotelu wyróżnia się pewne piony, które odpowiadają za zaspokojenie określonych potrzeb gości hotelowych. W klasycznym ujęciu pionów tych jest pięć, natomiast oczywiście ze względów praktycznych struktura organizacyjna każdego hotelu może być bardziej szczegółowa, co zdarza się przede wszystkim w większych obiektach. Podstawowe części funkcjonalne hotelu to:

  • pion pobytowy,
  • pion gastronomiczny,
  • pion wielofunkcyjny,
  • pion rekreacyjny,
  • pion pomocniczo-techniczny.

Każdy z tych pionów korzysta z określonych elementów umożliwiających spełnienie danych funkcji. Jeśli porównać tę strukturę do historycznego modelu hotelu, to pierwsze hotele ograniczały się jedynie do działalności dzisiejszych pionów pobytowych, choć oczywiście zasady funkcjonowania są nieporównywalne, choćby ze względu na standard higieniczny lub nawet zróżnicowanie standardów usługowych.

Nowoczesny hotel dąży w zasadzie do spełnienie wszystkich potrzeb gościa, co w praktyce często oznacza konieczność zapewnienia dostępności usług nietypowych: gabinetów odnowy biologicznej, węzłów sanitarnych o bardzo wysokim standardzie lub zagwarantowania możliwości wypoczynku osobom niepełnosprawnym lub innym gościom o szczególnych wymaganiach.


Jeśli urządzasz nowoczesny hotel - skorzystaj z pomocy serwisu zwiadowca.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.