czwartek, 4 października 2018

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 2: wyposażenie.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 2: wyposażenie.


Autor: Robert Wąsik


Zagadnienia „wyposażenia” i „czystości” są ze sobą zdecydowanie ściślej związane, niż wynikałoby to z folderów reklamowych producentów wyposażenia hoteli. W tym artykule wszechstronnie przedstawiłem rolę, jaką prawidłowo dobrane wyposażenie odgrywa w ograniczeniu kosztów sprzątania hotelu.


Po pierwsze: daj się wyczyścić

Materiały, z których wykonane są meble hotelowe i inne elementy wyposażenia to pierwszy krok do stworzenia hotelu łatwego do utrzymania w czystości. I tak najprostsza zasada będzie głosiła, że im powierzchnia bardziej gładka, tym łatwiej jest ją wyczyścić. Technicznie rzecz biorąc, jest to prawda: okleina meblowa dużo łatwiej da się wyczyścić niż surowe drewno (pomijając już fakt, że surowe drewno może zostać wręcz „zaimpregnowane” grubą warstwą zanieczyszczeń). Ta zasada jednak wcale nie jest zawsze zachowana: weźmy na ten przykład lustra. Cóż, o powierzchnię gładszą od luster jest trudno, ale ich czyszczenie wymaga użycia innych środków i zawsze sporo czasu.

Materiały, z których wykonuje się meble i inne elementy wyposażenia, stawiają przed gestorem hotelu szereg wyzwań: dobór odpowiednich środków czyszczących, ewentualnych narzędzi pomocniczych, a także tworzą jeszcze jeden problem: ile razy uda się wyczyścić dany element, zanim się on zniszczy?

Jednym z najwyżej cenionych materiałów obiciowych jest naturalna skóra. Choć jest ona względnie trwała i odporna na zabrudzenia, a do jej czyszczenia w zasadzie nie potrzeba żadnych szczególnie agresywnych środków, o tyle są substancje, które mogą trwale obniżyć walory estetyczne takiej tapicerki. Z tego powodu skóry pokrywa się czasem specjalnymi impregnatami lub nasącza substancjami, które mają je uodpornić nawet na szczególnie uporczywe zabrudzenia. Każdy materiał ma swoje unikalne właściwości, które decydują o tym, w jaki sposób można go czyścić, ile razy można to zrobić, a także – pośrednio – w których miejscach hotelu dany materiał się nie sprawdzi.

Po drugie: ułatwiaj sobie życie

Sam materiał stanowi głównie o doborze środków czyszczących. Innych przecież używa się do blatów kamiennych, innych do drewnianych podłóg, a innych do okien i to jest intuicyjne i zrozumiałe. Z tym akurat nikt nie walczy, ale już jeśli chodzi o kształt mebli i elementów wyposażenia, to sprawa – choć intuicyjnie również oczywista – w praktyce prosta nie jest.

Kiedy najłatwiej posprzątać i kiedy czas potrzebny na wykonanie prac czystościowych jest najkrótszy? Oczywiście wtedy, kiedy powierzchnia do wyczyszczenia jest maksymalnie ograniczona i nic nie utrudnia dostępu do wszystkich jej zakamarków. Właśnie to decyduje o tym, że w hotelach nie przyjęły się generalnie fantazyjne kształty, ornamentacje i inne ozdobniki niepełniące funkcji użytkowych, a jedynie estetyczne. Z tego samego powodu niekiedy zamyka się pewne przestrzenie, na przykład nad szafą. Alternatywnie przestrzeń taką wykorzystuje się jako pawlacz, w którym można przechowywać np. dodatkowy komplet pościeli, ale znacznie częściej jednak należy unikać tworzenia takich załomów.
Z kolei drugim problemem mogą być wszelkiego rodzaju przestrzenie pod meblami, w tym również pod łóżkiem. Jeśli w ogóle się one pojawiają, należy zadbać o to, aby były maksymalnie łatwo dostępne: odkurzanie pod łóżkiem może i nie jest wielkim problemem, ale i tak wymaga więcej czasu, niż gdyby łóżko stało na prostej skrzyni bezpośrednio na podłodze. Podobnych problemów jest więcej, i to nie tylko przecież w pokojach. Słowem tylko warto tu wspomnieć o kuchniach. Fakt, że większość urządzeń gastronomicznych to proste konstrukcje ze stali szlachetnej wcale nie wynika z tego, że nie da się stworzyć innej obudowy: często nawet byłaby ona praktyczniejsza, ale jej sprzątanie byłoby prawdziwą męczarnią. Prosta bryła = tańsze sprzątanie i od tej zasady praktycznie nie ma wyjątków. Z takich prostych konstrukcji rezygnuje się tylko w niektórych, ściśle uzasadnionych przypadkach.

Ludzie są ważni

Nic się nie posprząta samo – tylko odpowiednia ekipa ludzi będzie w stanie utrzymać w hotelu porządek. Jak to osiągnąć? To już temat na kolejną część cyklu.


wyposażenie dla hoteli

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 1: sprzęt i środki.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 1: sprzęt i środki.


Autor: Robert Wąsik


Oferty kierowane do gestorów hoteli zazwyczaj skupiają się na elegancji i funkcjonalności rozwiązań. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że to, co w hotelu najważniejsze i najlepsze jest dla gościa, niekoniecznie będzie optymalnym rozwiązaniem dla pracowników.


Profesjonalne środki czyszczące

Do utrzymania czystości w hotelu potrzebne są środki czyszczące inne niż te, które wykorzystuje się w domach. To wynika z charakterystyki obiektu: duży ruch przekłada się na olbrzymią ilość zabrudzeń, które w dodatku często nie są usuwane na bieżąco. To oznacza, że pracownicy hotelu muszą usuwać przyschnięte zabrudzenia o różnej charakterystyce. Samo w sobie nie jest to może wielką przeszkodą, ale zazwyczaj hotele są urządzone dość różnorodnie: w jednym miejscu dywan, w innym panele, gdzie indziej płytki ceramiczne. Najlepsze środki czyszczące pozwalają na czyszczenie wielu różnych typów powierzchni.

No dobrze, możesz spytać, co w tym takiego odkrywczego, skoro w domu dbamy dokładnie o to samo? Różnica jest znaczna: w domu możemy wiele rzeczy wysprzątać na bieżąco, a większe porządki przeprowadza się raz lub dwa razy w tygodniu. W hotelu takie „większe” porządki to codzienny standard, a większość środków czyszczących zawiera mniej lub bardziej agresywnie działające substancje chemiczne, które mogą uszkadzać poszczególne rodzaje powierzchni. Dobór takich, które pozwolą na zachowanie czystości, ale jednocześnie nie ograniczą znacznie żywotności materiałów ani nie obniżą ich atrakcyjności wizualnej, to sprawa kluczowa.

Wózki hotelowe w służbie czystości

Wózki hotelowe to kategoria sprzętu tak różnorodna, że wręcz niepodobna ich opisać. Jest jednak spora grupa wózków, które zostały zaprojektowane tylko po to, aby ułatwić utrzymanie czystości. W zależności od charakteru hotelu, potrzeb utrzymania i oczywiście możliwości finansowych, wózki do utrzymania czystości mogą być różnie zbudowane. Zazwyczaj jest to uchwyt na worek do śmieci o dużej pojemności, podstawy pod wiadra, półka (lub kilka), na których można ustawić środki czyszczące, a także pojemniki lub szuflady, w których można przechowywać drobne sprzęty do czyszczenia lub czyste szmaty. Większość wózków tego typu jest też wyposażona w uchwyty pozwalające bezpiecznie i wygodnie przewozić miotłę lub mop. Oczywiście różnorodność konstrukcyjna jest spora, ale wymienione elementy są zazwyczaj uznawane za te, które mają największe znaczenie dla wygody i szybkości sprzątania.

Maszyny czyszczące

Niektórzy śmieją się z maszyn sprzątających, mówiąc, że jest to skrzyżowanie wózka golfowego i hotelowego wózka utrzymania czystości. Cóż, być może, ale to w niczym nie umniejsza ich funkcjonalności.

W zależności od modelu, maszyny czyszczące mogą zamiatać, zmywać i froterować podłogi. Konstrukcja maszyn jest nieskomplikowana: system zbierania odpadów suchych, podawania wody ze środkiem czyszczącym oraz system suszenia posadzki wraz z podzespołami służącymi do zbierania wody brudnej. Osoba obsługująca maszynę czyszczącą w zasadzie musi jedynie kontrolować stan powierzchnie wyczyszczonej maszynowo i zadbać o to, aby we właściwym momencie uzupełnić zasobnik na wodę lub zmienić substancję czyszczącą.

Maszyny czyszczące mają oczywiście dużo większą wydajność niż najlepsza nawet ekipa sprzątająca, ale mają też swoje ograniczenia. Przede wszystkim maszyny tego rodzaju służą jedynie do czyszczenia podłóg, co oznacza, że nie da się na razie całkowicie wyeliminować potrzeby zatrudnienia osób do utrzymania w czystości pozostałych powierzchni. Sprawa druga to rzeczona wydajność – jest to zaleta, jeśli uwzględnić czas sprzątania, ale ponieważ koszt zakupu maszyny jest spory, to przy niedużej powierzchni i małym natężeniu ruchu inwestycja ta nie będzie miała szans się zwrócić. Ważne jest więc, aby skuteczność i wydajność maszyn porównać z rzeczywistymi potrzebami hotelu, tym bardziej że maszyna wymaga ciągłego doładowywania akumulatorów i wykonywania pewnych czynności konserwacyjnych. W niedużych hotelach, zwłaszcza tych, które znajdują się w odrestaurowanych budynkach, problemem może być już samo ustawienie maszyny po wykonaniu pracy – zajmuje ona sporo miejsca, a biorąc pod uwagę, że trzeba zarezerwować też powierzchnię do przechowywania środków czystości, problem wcale nie jest błahy.

Oczywiście sam sprzęt i środki czyszczące – choćby najlepsze – nie posprzątają w hotelu. Do tego potrzebna jest odpowiednia ekipa ludzi, a także – i to może trochę dziwić – odpowiednie wyposażenie hotelu. O tym, jak wyposażenie samo może pomagać w utrzymaniu czystości, dowiesz się w następnej części cyklu.


inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

piątek, 8 czerwca 2018

Ustronie Morskie - Perła Bałtyku

Ustronie Morskie - Perła Bałtyku


Autor: Ustronie


Gdy za oknami robi się coraz cieplej, większość z nas zaczyna myśleć o wakacjach. A jeśli wakacje, to czy może być coś lepszego, niż leniuchowanie na plaży? Polskie wybrzeże posiada sporo prawdziwych pereł. Poznajmy jedną z nich.


Ustronie Morskie, to tętniący życiem letni kurort zachodniego wybrzeża Bałtyku. Położona pomiędzy Koszalinem a Kołobrzegiem miejscowość potrafi w ciągu jednego sezonu przyciągnąć kilkadziesiąt tysięcy gości z Polski, Niemiec i nie tylko. Ci przyjeżdżają głównie dla słońca, piaszczystych plaż, morskich kąpieli oraz romantycznych widoków morza i zachodu słońca.

impresje_04

Miasteczko ma jednak do zaoferowania o wiele więcej. Kusi turystów całą gamą wakacyjnej rozrywki jak również niezliczoną ilością punktów gastronomicznych. Królują oczywiście smażalnie bałtyckich ryb i cukiernie oferujące przede wszystkim nieśmiertelne gofry z bitą śmietaną oraz lodowe desery. Jednak z roku na rok przybywa także eleganckich lokali z wyśmienitą kuchnią, serwujących dania dla bardziej wymagających smakoszy.

Miejscowość posiada jedną z największych baz noclegowych nad Bałtykiem. Jednak Ustronie Morskie to nie tylko pensjonaty, ośrodki wczasowe czy hotele. Znaleźć tutaj można również wiele atrakcji, które powodują, że nawet przy braku plażowej pogody nie sposób się nudzić. Wesołe Miasteczko, park linowy, Western Park z mini zoo, przejażdżki ciuchcią lub dorożkami powinny ucieszyć szczególnie dzieci, ale chyba nie tylko.

Prawdziwą dumą Ustronia Morskiego jest jednak nowy kompleks rekreacyjny "Helios" składający się z krytego aquaparku oraz basenu na świeżym powietrzu z podgrzewaną solarami wodą. W części krytej znajdziemy profesjonalny basen pływacki, brodzik z atrakcjami wodnym, trzy jacuzzi, zjeżdżalnie a także dwie sauny - suchą i mokrą. Po zabawie w wodzie można posilić się w niewielkim bufecie. Komu mało, ten może skorzystać z dwutorowej kręgielni oraz oświetlonych kortów tenisowych.

basen_01

W ostatnich latach Ustronie Morskie notuje dynamiczny rozwój branży turystycznej. Przybywa pensjonatów i kwater prywatnych oferujących noclegi na coraz wyższym poziomie. Przybywa także ekskluzywnych hoteli i apartamentowców. Walory krajobrazowe, przyrodnicze i biznesowe kurortu dostrzegają nie tylko przeciętni turyści, ale i celebryci, którzy właśnie tutaj inwestują swój kapitał.

Czy zatem nad polskim morzem można spędzić niezapomniane wakacje? Po latach fascynacji dalekimi podróżami coraz więcej rodaków powraca do swoich ulubionych miejsc nad Bałtykiem. Jednym z nich jest Ustronie Morskie, perła zachodniego wybrzeża.


Autor jest mieszkańcem i miłośnikiem swojej małej ojczyzny

Ustronie Morskie Noclegi

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Materiały obiciowe do hotelu

Materiały obiciowe do hotelu


Autor: Robert Wąsik


Jedno z podstawowych pytań, jakie zadają sobie właściciele hoteli, hosteli i innych obiektów noclegowych dotyczy wyboru właściwego materiału obiciowego. Ponieważ estetyka, wytrzymałość i cena muszą być na odpowiednim poziomie, wybór się komplikuje, bo dostępnych materiałów jest bezlik.


Skóra naturalna

Naturalna skóra przynosi prestiż i klasę. Jednocześnie jest to materiał bardzo wytrzymały, odporny na wycieranie, a także na uszkodzenia mechaniczne. Jednocześnie jednak zastosowanie skór jest ograniczone, i to nie tylko ze względu na fakt, że to kosztowny materiał. Naturalna skóra jest niejednolicie wybarwiona, może posiadać skazy, blizny, a mimo tego nadal jest materiałem bardzo pożądanym. Większość tapicerek skórzanych wykonuje się albo ręcznie, albo półautomatycznie – dzięki temu producent zachowuje wysoką jakość i prestiż swoich wyrobów.

Skóra ekologiczna

Eko-skóra, zdecydowanie mniej popularna od naturalnej, ma fakturę zbliżoną do prawdziwej skóry, ale pozbawiona jest zadrapań czy przebarwień. Takie poliuretanowe imitacje skóry rzadko używane są w hotelach jako materiał tapicerski, ale można dla nich znaleźć inne zastosowanie, choćby jako okładka na karty menu.

Żakardy

Żakardy to dość różnorodna grupa tkanin, charakteryzująca się tym, że już podczas tkania powstaje na nich wzór (oczywiście obustronny). Są to tkaniny mocne, ale delikatne w dotyku, wytrzymałe, odporne na większość środków czyszczących. Doskonale piorą się i prasują także jako tapicerka, dlatego robi się z nich nie tylko zasłony, ale obija się nimi krzesła i zestawy wypoczynkowe.

Welury

Tkaniny welurowe są bardzo efektowne, tka się je, rozcinając jedną z osnów rdzenia i rozwłókniając końce osnowy. Powstający w ten sposób materiał jest bardzo trwały, ale wymaga używania specjalistycznych środków czyszczących. Jeśli zastanawiasz się, jakim innym materiałem obiciowym można zastąpić skórę, to prawdopodobnie żaden nie sprawdzi się lepiej od welurów wysokiej jakości.

Co wybrać?

Te cztery materiały to oczywiście ledwie wierzchołek góry lodowej. Samych typów tkanin jest jeszcze kilkanaście, ale typy te nie są jednorodne. Wszędzie tam, gdzie tkanina powstaje przez zmieszanie i splatanie włókien o różnej charakterystyce, można wyróżnić dodatkowe typy. Oczywiście również jakość tkanin będzie różna, ale trzeba przyjąć jakieś kryteria, które umożliwiłyby wybór najlepszej tkaniny obiciowej. Taki zestaw kryteriów za chwilę poznasz.

Jak wybrać?

Ważnym czynnikiem jest oczywiście cena. Budżet przeznaczony na wyposażenie hotelu nie jest z gumy – trzeba czasem spuścić z tonu, żeby w ogóle znaleźć odpowiednie wyposażenie, dlatego cena, choć oczywiście posługiwanie się tym kryterium nie jest wygodne ani przyjemne, pozwala odrzucić te materiały, na które zwyczajnie nie można sobie pozwolić. Następnie – trzeba uwzględnić to, jakie elementy będą tapicerowane. To nie ze względu na ilość potrzebnego materiału, ale na to, że z różnym prawdopodobieństwem różne elementy się brudzi. Wiadomo, że utrzymanie hotelu w czystości to spory wydatek, a jeśli w dodatkowo tkanina nie będzie dobrze znosiła czyszczenia, to inwestycja może okazać się podwójnie nietrafiona, dlatego równocześnie uwzględnia się charakterystykę techniczną danego materiału. Będąc już w temacie: żaden mebel nie jest wieczny, to chyba oczywiste. Trzeba jednak już w momencie zakupu oszacować, jak długo będzie miał on być używany. Inny jest okres eksploatacji mebli w restauracji, inny w lobby, a inny w pokoju i właśnie ten czynnik może przesądzić o wyborze takiej czy innej tkaniny,

Oczywiście w tych rozważaniach warto także pomyśleć nam możliwością znakowania tapicerki logo hotelu i zastanowić się, jak konkretny materiał będzie prezentował się na tle konkretnego wystroju. W końcu aranżacja przestrzeni powinna być spójna: to nie jest łączenie dowolnych elementów, ale świadome, celowe działanie.


dowiedz się więcej

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Nowoczesny hotel

Nowoczesny hotel


Autor: Robert Wąsik


Na tematycznych stronach internetowych można poczytać o najnowocześniejszych hotelach świata: iPod zamiast kluczy, obrazy wyświetlane na ciekłokrystalicznych ścianach i inne cuda. Ale nowoczesność ma też inne oblicze, dużo bardziej neutralne, dużo mniej bajeranckie.


Nowoczesny klucz

Otwieranie drzwi kartą magnetyczną to niby nic nowego, ale jednak w Polsce wiele hoteli dopiero tego rodzaju zamki zaczyna poznawać. I pewnie nie byłoby tematy do dyskusji, gdyby karty magnetyczne były po prostu kluczami. Zacznijmy od tego, że to, czy karta będzie magnetyczna, czy będzie działała w technologii NFC, to już tylko kwestia wyboru, bo możliwe technicznie są oba warianty. Po co jednak komu klucz NFC? Słusznie – nikomu i po nic, dlatego obecnie karty dostają więcej funkcji, niż można by było sobie wyobrazić.

Moim ulubionym pomysłem jest wykorzystanie kart w barach: gość hotelowy przychodzi do baru, restauracji lub dowolnego innego punktu usługowego lub gastronomicznego, przykłada kartę i odchodzi, a w tym czasie wszystkie wydatki sumują się na rachunku, który zostanie uregulowany przy wymeldowaniu. Inna sprawa, że w ten sposób gość wydaje duuużo więcej, niż sobie założył, bo wszak fizycznie, póki co, żadnych pieniędzy nie wydaje, ale samo zastosowanie jest nader pomysłowe.

Inteligentne pokoje

System centralnego zarządzania klimatyzacją czy systemami wentylacyjnymi to nic nowego. Nowoczesność pojawia się tam, gdzie centralne ustawienia można nadpisać przez sterownik pokojowy, oczywiście w pewnej tylko granicy dopuszczalnych wartości. Takie systemy – łącznie z funkcją awaryjnego otwierania drzwi, powiadamiania o zagrożeniu pożarowym i setką innych dodatków to już codzienność – oczywiście w Polsce to zdanie będzie aktualne pewnie za 20 lat.

Pokój, w którym można wyłączyć światła z recepcji, jeśli wiadomo, że gość opuścił go i zamknął już drzwi, albo gdzie te światła wyłączają się automatycznie, to spore udogodnienie i oczywiście oszczędność w kosztach eksploatacji.

Rozsądna ekologia

Hotele są drogie w utrzymaniu: setki osób zużywających bardzo duże nieraz ilości wody, prądu, gazu. Zaprzęgnięcie do pracy „zielonego” wyposażenia to dziś podstawa budowy ekonomicznych rozwiązań: oświetlenie LED, systemy odzysku ciepła z wody i pionów wentylacyjnych, pompy ciepła w garażach podziemnych czy systemy recyrkulacji lub własne oczyszczalnie ścieków, lub użytkowanie ścieków określonych typów to rozwiązania, które w nowoczesny sposób pozwalają zadbać o rentowność hotelu. Właściwa ich implementacja nie jest ani łatwa, ani zwykle tania, ale po wielu latach działania, „zielony” hotel może przynosić dużo większe zyski, a to nie dzięki szczególnie szybko wzrastającej sumie w rubryce MA, ale dzięki ograniczaniu kwoty wpisywanych jako WINIEN.

Nowocześni goście

Warto wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy: to, co sprawdzi się w hotelu, tak naprawdę zależy wyłącznie od jego gości. Są ludzie, którzy bez smartfona i dostępu do internetu nie wytrzymają ani jednego dnia (ba, są tacy, dla których kwadrans to już wyzwanie). Dostosowanie infrastruktury do ich potrzeb jest często kluczowe: dostęp do internetu (najlepiej bezprzewodowego), możliwość sterowania za pomocą Bluetooth telewizją hotelową i podobne wynalazki to często racja bytu hotelu. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma już innych potrzeb do zaspokojenia, ale nowoczesność gości tylko w pewnych rejonach działalności wymusza daleko idące zmiany – zobacz, że niewiele wynalazków jest już w stanie zrewolucjonizować na przykład utrzymanie czystości albo prace recepcji, ale obsługę bezpośrednią – wciąż sporo.


inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.