sobota, 15 grudnia 2018

Luksusowe Monako

Luksusowe Monako


Autor: Marcin Górski


Liczące zaledwie 1,95 km kwadratowego Księstwo Monako, z każdej strony otoczone jest przez Francję, gdyby ktoś nie wiedział gdzie dokładnie leży, musi szukać między górami a wybrzeżem Morza Śródziemnego. To właśnie dzięki swojemu położeniu ma tak dobrą pozycję, a także dlatego, że przez wszystkie lata jego kolejni władcy konsekwentnie zbijali fortuny.


Księstwo w 1297 r. założył Francois Grimaldi, uciekinier z Genui, który wdarł się przebrany za mnicha do zamku na skale, dzisiejsze Monako rozciąga się w jego koło. Grimaldi zbrojnie przejął warownię na własność i rozpoczął zbijanie majątku na handlu, w którym był świetny. Od tamtego czasu księstwo wciąż pozostaje w rękach rodu Grimaldich. Na pamiątkę władcy założyciela a blisko Pałacu Książęcego znajduje się jego spiżowy pomnik szablą schowaną pod habitem.

Monako, choć niewielkie, pełne jest kontrastów, z jednej strony stare miasto, słynne Muzeum Oceanograficzne, Pałac, port i kasyno, z drugiej strony kilkudziesięciometrowe wieżowce, które bardziej przypominają Miami niż śródziemnomorski krajobraz. Pierwsze nowoczesne budynki powstały w drugiej połowie XX w, bowiem Księstwo ma bardzo małą ilość ziemi, której ceny są bardzo wysokie. Dlatego budowanie w górę jest jedynym rozwiązaniem. Monako słynie z braku podatków i dla obywateli i dla rezydentów, dlatego tylu mieszka tu światowych bogaczy.

Największą rzeszę turystów przyciąga słynne kasyno w Monte Carlo, którzy liczą, że stawiając kilkanaście euro szybko je szczęśliwie pomnożą i wyjadą z ogromną fortuną. Kasyno szczęśliwcom zapewnia limuzynę Rolls Royce, która zabierze ich do eleganckiego hotelu czy drogich butików. Skoro już mowa o hotelach, w nich panuje ostra konkurencja, bowiem jest ich największe skupisko na 1 km kw., dlatego prześcigają się w atrakcjach, by przyciągnąć gości. W wielu z nich powstają wystawy i galerie sztuki. W przypadku sieciowych hoteli takich jak Novotel ceny oscylują od 200 do 250 euro za dobę. Nie brakuje także obiektów ceniących się na kilka tysięcy euro jak np. Hermitage. Tańszym rozwiązaniem są noclegi w Nicei i dojazdy do Monako.

Monako może pochwalić się w swoim pięknym Muzeum Oceanograficznym, gdzie w podziemiach mieszczą się w gigantyczne akwaria z rybami z raf koralowych, środowisk zimnych, słodkowodnych, jaskiniowych. A także egzotycznym ogrodem na klifie, którego pomysłodawcą był Książe Ludwik II Grimaldi. W tym roku ogród obchodzi swoje 80-lecie, znajduje się w nim wiele egzotycznych roślin, a głównie kaktusy i sukulenty. Ważną informacją dla turystów jest ta, że w okresie od czerwca do października pałac władcy Monako jest udostępniony zwiedzającym, a co dzień o godzinie 11;15 przed pałacem odbywa się zmiana warty - straże paradują przed kolekcją kilku armat.

Podróż do Monako możemy odbyć samochodem, albo samolotem, w przypadku tego drugiego musimy polecieć liniami lotniczymi do Nicei, a stamtąd do Księstwa rejsowym helikopterem za 80 euro w 15 minut lub autobusem miejskim za kilka euro w dwie godz.


CentrumHoteli.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Concierge w hotelu

Concierge w hotelu


Autor: Robert Wąsik


Concierge to osoba odpowiedzialna za realizację różnych życzeń gości hotelowych: od zamówienia taksówki po organizację luksusowego rejsu prywatnym jachtem. W zależności od klasy hotelu zakres obowiązków osoby na tym stanowisku może być bardzo różny.


Na stanowisku concierge

Zazwyczaj concierge zajmuje wydzielone stanowisko przy ladzie recepcyjnej lub bezpośrednio w jej pobliżu, a więc przy głównych ciągach komunikacyjnych w hotelu. Oczywiście w hotelach wyższej kategorii można połączyć się z tym stanowiskiem choćby przez wewnętrzną linię telefoniczną. Zazwyczaj bezpośrednio w sąsiedztwie stanowiska obsługi gości umieszcza się stolik z materiałami informacyjnymi, ulotkami, broszurami biur podróży współpracujących z hotelem lub darmowymi planami okolicy. Osoba pracująca na stanowisku concierge musi te materiały znać, a także umieć je kreatywnie poszerzać, a więc doradzać gościom hotelowym także w zakresie wykraczającym poza to, co się w drukowanych materiałach znajduje.

W dużym hotelu

W hotelach wysokiej klasy, gdzie ruch jest duży, a liczba gości znaczna, do obsługi stanowiska concierge często deleguje się kilku pracowników. Cała rzecz polega na tym, aby goście hotelowi na obsługę nie musieli czekać – concierge zgodnie z definicją tego zawodu, musi spełniać często życzenia niestandardowe, a więc trudno oszacować czas potrzebny na pełne obsłużenie pojedynczej osoby. W największych i najbardziej luksusowych hotelach świata gość może zażyczyć sobie wyznaczenia osobistego doradcy, który będzie pełnił funkcję concierge-a przez całą dobę, ale w standardowych hotelach nie ma takiej potrzeby.

Nie zastąpisz go komputerem

Oczywiście wszystko to, co robi concierge, może tez załatwić dowolny inny pracownik hotelu, jeśli tylko otrzyma dostęp do odpowiednio szybkiego łącza internetowego, jednak to by zepsuło ideę całego stanowiska. Concierge, zgodnie z tradycją, to żywa osoba. To oczywiście nie wyklucza zastosowania rozwiązań, które dałyby gościom możliwość samodzielnego sprawdzenia programów wycieczek czy zamówienia taksówki, ale klient prestiżowy przyzwyczajony jest do tego, że obsługują go ludzie a nie komputery, choćby te ostatnie były sto razy wydajniejsze.

Prezencja, wiedza, maniery

Konsjerż jest osobą, której wizerunek musi licować z prestiżem hotelu. Nie ma możliwości, aby na tym stanowisku obsadzić osobę, która nie zna programów biur podróży albo nie wie, jaki jest numer do współpracującej z hotelem korporacji taksówkarskiej. Zamówienie biletów lotniczych lub autobusowych, sprawdzenie programu kin, teatrów i opery musi zajmować nie więcej niż mgnienie oka, a przy tym concierge musi oczywiście spełnić wysokie standardy kultury osobistej. Często osoba ta dostaje wyróżniający się uniform, dzięki któremu już z daleka goście mogą zorientować się, gdzie znajduje się osoba, która może im pomóc. Jako że jest to stanowisko prestiżowe, wyróżniać się na nim można jedynie nienaganną prezencją, doskonale skrojonym garniturem i manierami niepozostawiającymi wątpliwości, że lepszej osoby do obsługi klienta nie można było znaleźć.

I jeszcze wyposażenie

Concierge to osoba, która spędza sporo czasu z klientami i u której pojedynczy gość często również zajmuje wiele czasu, dlatego należy stanowisko konsjerża odpowiednio przygotować. Eleganckie biurko, wygodny fotel, gazetniki – to w hotelach o wysokim standardzie. Przy standardzie podstawowym wystarczy schludny kawałek lady recepcyjnej zapewniający gościom odrobinę prywatności. Dopuszczalna jest obsługa gości stojących, ale zalecane jest przygotowanie jednego lub dwóch miejsc siedzących – ich ilość oczywiście zależy od tego, jakich gości hotel przyjmuje.

Wyposażenie tego kącika, podobnie jak wyposażenie hotelowego lobby, musi być wymieniane często i zawsze musi pozostawać idealnie czyste i przyjazne dla gości hotelowych.


Inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

czwartek, 4 października 2018

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 3: ludzie.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 3: ludzie.


Autor: Robert Wąsik


Odpowiedni sprzęt, najlepsze środki czyszczące, doskonałe wyposażenie: to bez dwóch zdań jest ważne, ale bez ekipy sprzątającej nie da się utrzymać czystości w hotelu. Jakich ludzi znaleźć? A może w ogóle nie szukać?


Obsługa piętra

Podstawową jednostką „porządkową” w hotelu jest piętro. W największych hotelach oczywiście wprowadza się podziały dodatkowe, ale przy przeciętnym hotelu sprząta się właśnie piętrami i to na piętra przelicza się ilość niezbędnego sprzętu, środków oraz ludzi. Obsługa piętra odpowiedzialna jest za utrzymanie czystości w pokojach i częściach wspólnych danego piętra i segmentu w pełnym zakresie. Oznacza to zazwyczaj, że dla każdego piętra przygotowuje się oddzielne wózki hotelowe, oddzielne zestawy środków czystości i sprzątanie przeprowadza się na wszystkich piętrach równocześnie.

Części wspólne

Do obsługi porządkowej części wspólnych wydziela się, zwłaszcza w dużych hotelach z rozbudowanym lobby, odrębną ekipę sprzątającą. Ponieważ właśnie tutaj ruch jest największy i dostaje się najwięcej zabrudzeń z zewnątrz, prace porządkowe w częściach ogólnodostępnych zazwyczaj prowadzone są w systemie ciągłym, co oznacza, że w danym momencie jakiś element części ogólnodostępnej jest właśnie objęty pracami porządkowymi.

Własna ekipa sprzątająca?

Właściciel hotelu zawsze ma do wyboru samodzielne zatrudnienie osób sprzątających oraz wyposażenie hotelu w niezbędny sprzęt i środki czystości albo wynajem firmy zewnętrznej, która zapewnia sama całe wyposażenie techniczne. Oczywiście zastosowanie jednego rozwiązania nie wyklucza równoległego stosowania drugiego. W dużych hotelach popularne jest rozwiązanie polegające na samodzielnym przygotowaniu obsługi porządkowej pięter, gdzie koszt jest relatywnie niski (kilka godzin sprzątania dziennie, brak potrzeby zastosowania choćby maszyn czyszczących) i wynajęciu firmy zewnętrznej do obsługi porządkowej lobby (obsługa ciągła, wymagająca sporych nakładów finansowych oraz dysponowania odpowiednimi środkami technicznymi).

W dużych, prestiżowych hotelach, często właściciel decyduje się na zapewnienie ciągłej obsługi porządkowej we własnym zakresie. Decyduje o tym chęć spełnienia najwyższych kryteriów jakościowych, które najłatwiej jest kontrolować, mogąc bezpośrednio zarządzać pracami porządkowymi. Oczywiście w takiej sytuacji struktura ekipy sprzątającej komplikuje się, ale hotel nie jest zależny od cen dyktowanych przez zewnętrzne firmy.

Tak naprawdę najważniejsze jest jednak to, kto konkretnie będzie sprzątał, a nie jaka będzie forma prawna tych rozwiązań. Ponieważ dla wielu osób sprzątanie jest czynnością błahą, niektórzy skłonni są traktować ten problem po macoszemu. Stworzenie lub wynajęcie profesjonalnej ekipy sprzątającej, złożonej z osób dokładnych, pracowitych i wykonujących szybko powierzone im zadania to dobry sposób na obniżenie kosztów utrzymania hotelu.
Pamiętać też trzeba o tym, że sami goście hotelowi biorą czynny udział w utrzymaniu porządku w hotelu: zapewnienie odpowiedniej ilości właściwie oznakowanych pojemników na śmieci pozwoli oszczędzić pracy obsłudze pięter. Pewne rozwiązania techniczne w kuchniach czy łazienkach pozwalają także na bieżąco wspomagać utrzymanie czystości: automatyczne spłuczki, systemy oczyszczania wody, rozdzielacze tłuszczu. Kultura gości ma duży wpływ na to, jaki ostatecznie będzie koszt utrzymania czystości, więc niezależnie od tego, z której strony chcesz spojrzeć na problem czystego hotelu, i tak musisz dojść do wniosku, że najważniejszy tutaj jest człowiek, a sprzęt i środki to tylko dodatkowe narzędzia.


Profesjonalny sprzęt czyszczący i pozostałe inwestycje hotelowe dla czystości w Twoim hotelu

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 2: wyposażenie.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 2: wyposażenie.


Autor: Robert Wąsik


Zagadnienia „wyposażenia” i „czystości” są ze sobą zdecydowanie ściślej związane, niż wynikałoby to z folderów reklamowych producentów wyposażenia hoteli. W tym artykule wszechstronnie przedstawiłem rolę, jaką prawidłowo dobrane wyposażenie odgrywa w ograniczeniu kosztów sprzątania hotelu.


Po pierwsze: daj się wyczyścić

Materiały, z których wykonane są meble hotelowe i inne elementy wyposażenia to pierwszy krok do stworzenia hotelu łatwego do utrzymania w czystości. I tak najprostsza zasada będzie głosiła, że im powierzchnia bardziej gładka, tym łatwiej jest ją wyczyścić. Technicznie rzecz biorąc, jest to prawda: okleina meblowa dużo łatwiej da się wyczyścić niż surowe drewno (pomijając już fakt, że surowe drewno może zostać wręcz „zaimpregnowane” grubą warstwą zanieczyszczeń). Ta zasada jednak wcale nie jest zawsze zachowana: weźmy na ten przykład lustra. Cóż, o powierzchnię gładszą od luster jest trudno, ale ich czyszczenie wymaga użycia innych środków i zawsze sporo czasu.

Materiały, z których wykonuje się meble i inne elementy wyposażenia, stawiają przed gestorem hotelu szereg wyzwań: dobór odpowiednich środków czyszczących, ewentualnych narzędzi pomocniczych, a także tworzą jeszcze jeden problem: ile razy uda się wyczyścić dany element, zanim się on zniszczy?

Jednym z najwyżej cenionych materiałów obiciowych jest naturalna skóra. Choć jest ona względnie trwała i odporna na zabrudzenia, a do jej czyszczenia w zasadzie nie potrzeba żadnych szczególnie agresywnych środków, o tyle są substancje, które mogą trwale obniżyć walory estetyczne takiej tapicerki. Z tego powodu skóry pokrywa się czasem specjalnymi impregnatami lub nasącza substancjami, które mają je uodpornić nawet na szczególnie uporczywe zabrudzenia. Każdy materiał ma swoje unikalne właściwości, które decydują o tym, w jaki sposób można go czyścić, ile razy można to zrobić, a także – pośrednio – w których miejscach hotelu dany materiał się nie sprawdzi.

Po drugie: ułatwiaj sobie życie

Sam materiał stanowi głównie o doborze środków czyszczących. Innych przecież używa się do blatów kamiennych, innych do drewnianych podłóg, a innych do okien i to jest intuicyjne i zrozumiałe. Z tym akurat nikt nie walczy, ale już jeśli chodzi o kształt mebli i elementów wyposażenia, to sprawa – choć intuicyjnie również oczywista – w praktyce prosta nie jest.

Kiedy najłatwiej posprzątać i kiedy czas potrzebny na wykonanie prac czystościowych jest najkrótszy? Oczywiście wtedy, kiedy powierzchnia do wyczyszczenia jest maksymalnie ograniczona i nic nie utrudnia dostępu do wszystkich jej zakamarków. Właśnie to decyduje o tym, że w hotelach nie przyjęły się generalnie fantazyjne kształty, ornamentacje i inne ozdobniki niepełniące funkcji użytkowych, a jedynie estetyczne. Z tego samego powodu niekiedy zamyka się pewne przestrzenie, na przykład nad szafą. Alternatywnie przestrzeń taką wykorzystuje się jako pawlacz, w którym można przechowywać np. dodatkowy komplet pościeli, ale znacznie częściej jednak należy unikać tworzenia takich załomów.
Z kolei drugim problemem mogą być wszelkiego rodzaju przestrzenie pod meblami, w tym również pod łóżkiem. Jeśli w ogóle się one pojawiają, należy zadbać o to, aby były maksymalnie łatwo dostępne: odkurzanie pod łóżkiem może i nie jest wielkim problemem, ale i tak wymaga więcej czasu, niż gdyby łóżko stało na prostej skrzyni bezpośrednio na podłodze. Podobnych problemów jest więcej, i to nie tylko przecież w pokojach. Słowem tylko warto tu wspomnieć o kuchniach. Fakt, że większość urządzeń gastronomicznych to proste konstrukcje ze stali szlachetnej wcale nie wynika z tego, że nie da się stworzyć innej obudowy: często nawet byłaby ona praktyczniejsza, ale jej sprzątanie byłoby prawdziwą męczarnią. Prosta bryła = tańsze sprzątanie i od tej zasady praktycznie nie ma wyjątków. Z takich prostych konstrukcji rezygnuje się tylko w niektórych, ściśle uzasadnionych przypadkach.

Ludzie są ważni

Nic się nie posprząta samo – tylko odpowiednia ekipa ludzi będzie w stanie utrzymać w hotelu porządek. Jak to osiągnąć? To już temat na kolejną część cyklu.


wyposażenie dla hoteli

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 1: sprzęt i środki.

Jak ograniczyć koszt sprzątania w hotelu? Część 1: sprzęt i środki.


Autor: Robert Wąsik


Oferty kierowane do gestorów hoteli zazwyczaj skupiają się na elegancji i funkcjonalności rozwiązań. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że to, co w hotelu najważniejsze i najlepsze jest dla gościa, niekoniecznie będzie optymalnym rozwiązaniem dla pracowników.


Profesjonalne środki czyszczące

Do utrzymania czystości w hotelu potrzebne są środki czyszczące inne niż te, które wykorzystuje się w domach. To wynika z charakterystyki obiektu: duży ruch przekłada się na olbrzymią ilość zabrudzeń, które w dodatku często nie są usuwane na bieżąco. To oznacza, że pracownicy hotelu muszą usuwać przyschnięte zabrudzenia o różnej charakterystyce. Samo w sobie nie jest to może wielką przeszkodą, ale zazwyczaj hotele są urządzone dość różnorodnie: w jednym miejscu dywan, w innym panele, gdzie indziej płytki ceramiczne. Najlepsze środki czyszczące pozwalają na czyszczenie wielu różnych typów powierzchni.

No dobrze, możesz spytać, co w tym takiego odkrywczego, skoro w domu dbamy dokładnie o to samo? Różnica jest znaczna: w domu możemy wiele rzeczy wysprzątać na bieżąco, a większe porządki przeprowadza się raz lub dwa razy w tygodniu. W hotelu takie „większe” porządki to codzienny standard, a większość środków czyszczących zawiera mniej lub bardziej agresywnie działające substancje chemiczne, które mogą uszkadzać poszczególne rodzaje powierzchni. Dobór takich, które pozwolą na zachowanie czystości, ale jednocześnie nie ograniczą znacznie żywotności materiałów ani nie obniżą ich atrakcyjności wizualnej, to sprawa kluczowa.

Wózki hotelowe w służbie czystości

Wózki hotelowe to kategoria sprzętu tak różnorodna, że wręcz niepodobna ich opisać. Jest jednak spora grupa wózków, które zostały zaprojektowane tylko po to, aby ułatwić utrzymanie czystości. W zależności od charakteru hotelu, potrzeb utrzymania i oczywiście możliwości finansowych, wózki do utrzymania czystości mogą być różnie zbudowane. Zazwyczaj jest to uchwyt na worek do śmieci o dużej pojemności, podstawy pod wiadra, półka (lub kilka), na których można ustawić środki czyszczące, a także pojemniki lub szuflady, w których można przechowywać drobne sprzęty do czyszczenia lub czyste szmaty. Większość wózków tego typu jest też wyposażona w uchwyty pozwalające bezpiecznie i wygodnie przewozić miotłę lub mop. Oczywiście różnorodność konstrukcyjna jest spora, ale wymienione elementy są zazwyczaj uznawane za te, które mają największe znaczenie dla wygody i szybkości sprzątania.

Maszyny czyszczące

Niektórzy śmieją się z maszyn sprzątających, mówiąc, że jest to skrzyżowanie wózka golfowego i hotelowego wózka utrzymania czystości. Cóż, być może, ale to w niczym nie umniejsza ich funkcjonalności.

W zależności od modelu, maszyny czyszczące mogą zamiatać, zmywać i froterować podłogi. Konstrukcja maszyn jest nieskomplikowana: system zbierania odpadów suchych, podawania wody ze środkiem czyszczącym oraz system suszenia posadzki wraz z podzespołami służącymi do zbierania wody brudnej. Osoba obsługująca maszynę czyszczącą w zasadzie musi jedynie kontrolować stan powierzchnie wyczyszczonej maszynowo i zadbać o to, aby we właściwym momencie uzupełnić zasobnik na wodę lub zmienić substancję czyszczącą.

Maszyny czyszczące mają oczywiście dużo większą wydajność niż najlepsza nawet ekipa sprzątająca, ale mają też swoje ograniczenia. Przede wszystkim maszyny tego rodzaju służą jedynie do czyszczenia podłóg, co oznacza, że nie da się na razie całkowicie wyeliminować potrzeby zatrudnienia osób do utrzymania w czystości pozostałych powierzchni. Sprawa druga to rzeczona wydajność – jest to zaleta, jeśli uwzględnić czas sprzątania, ale ponieważ koszt zakupu maszyny jest spory, to przy niedużej powierzchni i małym natężeniu ruchu inwestycja ta nie będzie miała szans się zwrócić. Ważne jest więc, aby skuteczność i wydajność maszyn porównać z rzeczywistymi potrzebami hotelu, tym bardziej że maszyna wymaga ciągłego doładowywania akumulatorów i wykonywania pewnych czynności konserwacyjnych. W niedużych hotelach, zwłaszcza tych, które znajdują się w odrestaurowanych budynkach, problemem może być już samo ustawienie maszyny po wykonaniu pracy – zajmuje ona sporo miejsca, a biorąc pod uwagę, że trzeba zarezerwować też powierzchnię do przechowywania środków czystości, problem wcale nie jest błahy.

Oczywiście sam sprzęt i środki czyszczące – choćby najlepsze – nie posprzątają w hotelu. Do tego potrzebna jest odpowiednia ekipa ludzi, a także – i to może trochę dziwić – odpowiednie wyposażenie hotelu. O tym, jak wyposażenie samo może pomagać w utrzymaniu czystości, dowiesz się w następnej części cyklu.


inwestycje hotelowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.