czwartek, 7 czerwca 2018

Jak wygląda nowoczesny hotel?

Jak wygląda nowoczesny hotel?


Autor: Robert Wąsik


Hotele to przedsiębiorstwa o bardzo skomplikowanej strukturze, natomiast hotelarstwo jako takie jest istotnym wskaźnikiem obrazującym stan gospodarki oraz polityki turystycznej kraju lub regionu.


Rozwój hotelarstwa od zawsze powiązany był z turystyką oraz przedsiębiorczością. Dziś oba te związki są doskonale eksponowane, a jeśli chodzi o związek z przedsiębiorczością czy szeroko pojętą atrakcyjnością biznesową danego regionu, to jeszcze nigdy powiązania te nie były tak dobrze widoczne. Dziś mówi się o pewnych organizmach, układach funkcjonalnych oraz użytkowych hotelu oraz planach przestrzennych. Jest to aparat pojęciowy o stosunkowo niedługiej historii, ale opisuje zjawisko, które jest znane od wieków. Od stuleci przecież ludzie podróżują, i to podróżują w celach naprawdę rozmaitych. Wraz jednak z rozwojem komunikacji coraz silniej zarysowywała się konieczność rozszerzenia usług oferowanych przez obiekty noclegowe. Dziś widać tego wszelkie efekty w postaci rozbudowy oferty o propozycje relaksacyjne, wypoczynkowe itd. Dziś hotel nie jest po prostu noclegiem, ale złożonym przedsiębiorstwem, którego celem jest realizacja bardzo różnorodnych potrzeb klienta.

Hotele często aspirują do funkcji niemal samodzielnych miast. W hotelu można już bardzo często skorzystać między innymi z oferty wypoczynkowej, zdrowotnej i paramedycznej, zrobić zakupy, a nawet wykupić wycieczkę po mieście lub jego okolicach. Hotel, który przestał być miejscem noclegowym, stał się wszystkim po trochu. Dziś gra toczy się o to, aby zapewnić klientowi jak najbardziej kompleksową obsługę. Oczywiście w poszczególnych typach obiektów noclegowych, wyróżnianych na podstawie dowolnego czynnika charakterystycznego, zaspokajanie tych potrzeb wygląda nieco inaczej. Nie trzeba nikomu tłumaczyć różnic między hostelami a hotelami, choć już między tradycyjnym hotelem a motelem często by należało. Grunt, że każdy typ obiektów, a także każdy poziom standardowy charakteryzuje się nieco innym podejściem do potrzeb konsumenta. We wszystkich przypadkach wyraźna jest jednak różnica pomiędzy dzisiejszymi hotelami a wzorcem historycznym. Oczywiście nie mają sensu tutaj żadne oceny zasadności tego rodzaju przemian ani próba ich wartościowania w jakimkolwiek stałym układzie odniesienia. Hotele zmieniają się dlatego, że zmieniają się wymagania klientów, więc jakiekolwiek oceny możliwe są nie tylko w odniesieniu do konkretnych uwarunkowań historycznych, ale również z uwzględnieniem lokalnej gospodarki i wielu innych zmiennych.

Oczywiście dużą rolę we wszystkich przemianach, do jakich dochodziło w funkcji i strukturze organizacyjnej hotelu, odegrał postęp technologiczny. Nowoczesne wyposażenie jest czymś, co pozwala na radykalizację zmian w bazie noclegowej, a także na dostosowanie jej do wymogów klienta. Jednocześnie mowa cały czas o tych samych technologiach, które, działając na klienta, zmieniają jego preferencje. Jest to więc samonapędzający się mechanizm. Oczywiście technika i technologia przejawiają się w każdym aspekcie funkcjonowania nowoczesnego hotelu i pozbawiona ich baza noclegowa praktycznie przestałaby istnieć. Jednym z przejawów szybkiego rozwoju techniki i technologii, a także samej koncepcji hotelu jako obiektu noclegowego jest fakt, że nie nadąża za nim nawet język. Co prawda potoczny język zwykle potrafi znaleźć właściwe określenie na wszystko, jednak język branżowy hotelarstwa pełen jest zwrotów wywodzących się z różnych języków, w tym głównie angielskiego.

Nowoczesny hotel nie jest oczywiście nigdy samowystarczalną jednostką. Uzależniony jest przede wszystkim od dostępu do pewnych produktów i usług zewnętrznych, ale w praktyce często też jest jedynie elementem pewnej sieci lub, mówiąc bardziej profesjonalnie, pewnego łańcucha hotelowego, a więc pewnej grupy zależnych lub tylko luźno powiązanych podmiotów gospodarczych połączonych wspólną wizją nowoczesnego hotelarstwa oraz pewnymi zaszłościami organizacyjnymi i technicznymi.

Zarządzanie hotelem jest z wielu powodów bardzo skomplikowane, dlatego w strukturze organizacyjnej hotelu wyróżnia się pewne piony, które odpowiadają za zaspokojenie określonych potrzeb gości hotelowych. W klasycznym ujęciu pionów tych jest pięć, natomiast oczywiście ze względów praktycznych struktura organizacyjna każdego hotelu może być bardziej szczegółowa, co zdarza się przede wszystkim w większych obiektach. Podstawowe części funkcjonalne hotelu to:

  • pion pobytowy,
  • pion gastronomiczny,
  • pion wielofunkcyjny,
  • pion rekreacyjny,
  • pion pomocniczo-techniczny.

Każdy z tych pionów korzysta z określonych elementów umożliwiających spełnienie danych funkcji. Jeśli porównać tę strukturę do historycznego modelu hotelu, to pierwsze hotele ograniczały się jedynie do działalności dzisiejszych pionów pobytowych, choć oczywiście zasady funkcjonowania są nieporównywalne, choćby ze względu na standard higieniczny lub nawet zróżnicowanie standardów usługowych.

Nowoczesny hotel dąży w zasadzie do spełnienie wszystkich potrzeb gościa, co w praktyce często oznacza konieczność zapewnienia dostępności usług nietypowych: gabinetów odnowy biologicznej, węzłów sanitarnych o bardzo wysokim standardzie lub zagwarantowania możliwości wypoczynku osobom niepełnosprawnym lub innym gościom o szczególnych wymaganiach.


Jeśli urządzasz nowoczesny hotel - skorzystaj z pomocy serwisu zwiadowca.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

5 mebli, których nie masz w domu

5 mebli, których nie masz w domu


Autor: Robert Wąsik


Są takie meble, które znajdują się w każdym domu, ale są też takie, które w domach pojawiają się sporadycznie, za to są w każdym hotelu. Poniżej encyklopedyczne wpisy o 5 takich meblach.


Meble dla hoteli to dość specyficzny odłam branży meblarskiej. Często okazuje się, że do hoteli zamawia się meble, które normalnie nie pojawiają się w naszych domach. Dlaczego tak się dzieje? Wszak pokój hotelowy powinien być - przynajmniej w założeniu - traktowany jako tymczasowy dom, dlatego też takie rozbieżności mogą mylić. Przyjrzyjmy się najbardziej popularnym meblom hotelowym, których raczej nie można spotkać w przeciętnych domach.

W pokojach hotelowych gość często może odnaleźć tak zwane bagażniki. Są to swego rodzaju podstawki, na których można położyć bagaż. Dzięki temu oszczędza się miejsce w pokoju, a torba lub walizka nie muszą stać na podłodze. To bardzo wygodne dla gości, bo po pierwsze czują, że dba się o ich bagaż, po drugie zaś nie jest on narażony na ciągłe potrącanie nogą. Bagażniki hotelowe zazwyczaj występują w dwóch wersjach - może być to po prostu podstawka wykonana z drewna czy z plastiku lub też drewniana konstrukcja. Bagażnik drugiego typu najczęściej składa się z drewnianego stelaża oraz poprzecznych pasów z materiału. Jego ogromną zaletą jest fakt, że jest składany - jeżeli nie jest w danej chwili potrzebny, wystarczy go złożyć i schować do szafy czy do kąta. Dzięki temu zyskuje się więcej miejsca w pokoju hotelowym. Jest za to o wiele mniej stabilny niż jego drewniany czy plastikowy odpowiednik. Mimo to zwykle goście preferują bagażniki składane, które dają im większą swobodę.

Kolejnym z mebli, którego zazwyczaj nie można spotkać w domu, a który doskonale sprawdza się w hotelowych barach, jest hoker. To nic innego jak krzesło lub stołek na wysokich nogach. Jest właściwie niezbędnym wyposażeniem każdego hotelowego baru – goście, siedząc na hokerach, mogą znajdować się bezpośrednio przy barze, niekoniecznie musząc siedzieć przy stolikach. To, na jaki hoker warto się zdecydować, zależy właściwie wyłącznie od preferencji estetycznych oraz ogólnego wystroju lokalu. Właściwie wszystkie są bardzo dobrej jakości, zatem pozostaje tylko zdecydować się na hoker drewniany, rattanowy, plastikowy lub metalowy.

Kolejnym z obowiązkowych elementów wystroju każdego hotelowego baru oraz każdego hotelowego lobby są eleganckie loże. W barze mogą zasiąść przy nich znajomi, w lobby osoby, które na kogoś czekają lub po prostu chcą odpocząć. Takie loże znajdują się właściwie we wszystkich hotelach - różny jest tylko ich standard. Zazwyczaj jednak dba się, by były one bardzo reprezentacyjne - szczególnie te, które znajdują się w lobby. Skórzane kanapy to właściwie niemal standard.

Pozostając przy tematyce barowej, warto wspomnieć także o minibarkach. Są one umieszczane w pokojach hoteli, które oferują podwyższony standard oraz właściwie zawsze w hotelach znajdujących się w miejscowościach typowo turystycznych. Decydując się na montaż w pokoju minibarku, warto wybrać taki, który nadaje się do zabudowy. Wbudowanie go na przykład w jedną z szafek sprawi, że będzie prezentował się o wiele bardziej elegancko. Tymczasem wpływy z minibarków mogą być duże, dlatego z pewnością warto w nie zainwestować.

Luksusowe apartamenty często mają na wyposażeniu także sejfy. Najczęściej taki pokój proponuje się biznesmenom, którzy mogą w sejfie schować nie tylko pieniądze, ale i ważne dokumenty. Hotele nastawione na gości biznesowych zdecydowanie powinny zainwestować w tego typu wyposażenie pokoju. Sejf oczywiście najczęściej jest zabudowany w jakiejś szafce lub ukryty w inny sposób - po pierwsze ma to wpływ na estetykę pomieszczenia, po drugie zaś oczywiście na bezpieczeństwo zgromadzonych w sejfie rzeczy.


Inwestycje hotelowe obsługuje zwiadowca. Dzięki temu portalowi dowiesz się więcej o meblach do hotelu

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zasłona, która nie zasłania

Zasłona, która nie zasłania


Autor: Robert Wąsik


Dekoracja i aranżacja wnętrz to trudna sztuka. Staje się zaś jeszcze trudniejsza, kiedy ma dotyczyć miejsc ruchliwych, w których funkcja musi być postawiona wyżej niż estetyka, ale w których o tej ostatniej zapominać nie wolno – na przykład w hotelach albo restauracjach.


Firany i zasłony dziś już rzadko kiedy pełnią funkcję, która oryginalnie była im przypisana, a już szczególnie zasłony wyjątkowo rzadko służą do zasłaniania okien. Stały się za to razem z firanami wybitnie wdzięcznym tworzywem dla osób odpowiedzialnych za wystrój i aranżację wnętrz.

Podstawowe zalety firan i zasłon są takie, że mogą się one znaleźć w praktycznie każdym pomieszczeniu, i tak jest od zawsze. Z tego zresztą wynika olbrzymia różnorodność materiałów, wzorów, kształtów. W przypadku zasłon jest ona naprawdę olbrzymia, ponieważ spotyka się zarówno cienkie, tiulowe zasłonki, które, choćby nie wiadomo co, nie są w stanie zasłonić nawet przymglonego słońca, a także ciężkie kotary z naturalnej skóry. Te ostatnie, choć zasłonić mogą okna naprawdę szczelnie, są używane praktycznie wyłącznie w celach dekoracyjnych.

Nie da się jednak ukryć, że firany i zasłony mają sporo poważnych wad. Przede wszystkim mają gigantyczną powierzchnię – nawet w podstawowym wariancie dekoracyjnym, czyli bez dodatkowych marszczeń. A taka powierzchnia szybko przeradza się w równie wielką zbieraninę kurzu, co – zwłaszcza w hotelu – jest ze wszech miar niepożądane. Teoretycznie można wszystko to wyprać, ale to kolejna przeszkoda. Nawet najbardziej niepozorne firanki i zasłony to jednak spora masa, a to oznacza w najlepszym wypadku duże zużycie wody, prądu, czasu i energii personelu (w najgorszym razie należy zastąpić słowo „duże” słowem „niewyobrażalne”). Nawet przy optymistycznym założeniu, że odpada krochmalenie i prasowanie, pracy jest nadal sporo, a to już można wycenić w złotówkach.

Aranżacje wnętrz z wykorzystaniem zasłon mogą być problematyczne jeszcze z jednego powodu: skoro zasłona została przekształcona jedynie do roli dekoracji, czym zasłonić okno, bo przecież to też się czasem może przydać? Tutaj rozwiązań jest kilka: stosuje się rolety (wewnętrzne lub zewnętrzne), verticale, choć to rozwiązanie prezentuje się kiepsko, a nawet... dwie pary zasłon. Jedne z nich wówczas są funkcjonalne, a drugi ładne. Uwierzcie, da się z tego zrobić coś wspaniałego, ale nie pytajcie jak – to wiedzą tylko specjaliści od dekoracji hotelowych wnętrz, a swoją wiedza nie chcą się podzielić. Może to zresztą tylko kwestia wyczucia.


Szukasz zasłon lub firan do hotelu? Zajrzyj tutaj

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zestaw porcelany w hotelu - ozdoba czy komplet naczyń

Zestaw porcelany w hotelu - ozdoba czy komplet naczyń


Autor: Robert Wąsik


W domach porcelana jest przede wszystkim funkcjonalna, natomiast w hotelach pełni funkcję bardziej reprezentacyjną niż użytkową, ale wiele zależy od klasy hotelu oraz subiektywnych wyborów osób odpowiedzialnych za jego eksploatację. Przyjrzyjmy się temu bliżej.


Historii porcelany nie będziemy tutaj przytaczali, bo każdy ją zna - najpierw Chiny, potem mniej lub bardziej udane próby w Europie i dopiero później Miśnia, Petersburg i Ćmielów. To w telegraficznym skrócie. Nie ma też większego sensu skupiać się na składzie i procesie technologicznym, bo ten w każdym zakładzie wygląda nieco inaczej, dlatego nawet porcelana bez widocznej sygnatury nie jest trudna do rozpoznania dla znawców. Co jednak robi porcelana w restauracjach i kawiarniach hotelowych? Przecież to materiał drogi i paskudnie wręcz wrażliwy - ubić uszko od filiżanki albo wyszczerbić talerzyk można nawet przez przypadek, a takie naczynie do niczego już służyć nie może.

Porcelana reprezentacyjna

Porcelana, jako materiał kosztowny, ale także bardzo elegancki i, tak zwyczajnie, ładny, pełni funkcje reprezentacyjne. Przeznaczona jest do dyspozycji najważniejszych gości, a także do obsługi spotkań biznesowych i oficjalnych. Są to zawsze wydarzenia, które wymagają specjalnej oprawy i porcelana stołowa doskonale się tutaj nadaje. Jednocześnie oczywiście w niektórych hotelach porcelana może stanowić istotną część zastawy na przykład w kawiarniach. Umówmy się jednak - nie każdy hotel ma strategię marketingową wycelowaną w zamożnych klientów i łańcuchy ekonomiczne nie korzystają raczej z porcelanowej zastawy.

Porcelana funkcjonalna

Porcelana zawsze miała walory estetyczne, ale zawsze też miała być funkcjonalna. W hotelu taka funkcjonalność wygląda nieco inaczej, bo przy przechodzeniu przez tysiące rąk porcelana w końcu niszczeje, natomiast w wielu hotelach o wyższym standardzie rzeczywiście jest normalnie użytkowana. Porcelana służy w takim przypadku do wykonywania talerzyków deserowych i filiżanek, ale wykonuje się z niej także ozdoby i akcesoria, w tym wazoniki i serwetniki.

Dla hotelu zakup porcelany to wyzwanie i nie chodzi tylko o względy finansowe. Porcelana kruszy się i tłucze, a wtedy nie ma mowy już ani o walorach użytkowych, ani tym bardziej reprezentacyjnych, więc wybierając porcelanę, zawsze należy mieć na uwadze możliwość zakupu pojedynczych sztuk, choć akurat z detalicznymi zakupami hotele mało komu się kojarzą - niesłusznie, jak widać.


W inwestycjach hotelowych pomaga Zwiadowca

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Sztuka w hallu, czyli słowo o reprodukcjach

Sztuka w hallu, czyli słowo o reprodukcjach


Autor: Robert Wąsik


Reprodukcje obrazów znajdują się w naprawdę wielu miejscach – zarówno w domach prywatnych, jak też w szkołach, hotelach, restauracjach, reprezentacyjnych gabinetach. I choć nie ma szans, aby wymienić wszystkich popularnych w tej branży malarzy i grafików, reprodukcje są malowane zwykle z tych samych autorów.


Dlaczego wybór pada na reprodukcje, a nie na oryginały, to chyba sprawa oczywista. Nawet jeśli jakiś oryginał trafi na aukcję, kupi go muzeum, kolekcjoner albo fundacja, a nie hotel czy restauracja. Dlaczego jednak cały czas powiela się dzieła tych samych artystów? To już sprawa bardziej skomplikowana. Przede wszystkim dzieła znane mają z góry określony poziom prestiżu: "Dama z łasiczką", "Słoneczniki" czy nawet "Biały kwadrat na białym tle" to dzieła znane, rozpoznawalne i cenione wysoko (aczkolwiek można się spierać w przypadku kwadratu). Jeśli obraz ma być elementem budowania prestiżu, musi być rozpoznawalny. Nawet najpiękniejszy obraz niewiele zmieni, jeśli będzie pochodził z galerii nikomu nieznanego artysty.

Po drugie – jeśli chodzi o reprodukcje znanych dzieł sztuki, jest ich tyle, że ich kopie wręcz biorą się znikąd. Nikt nie jest w stanie skatalogować wszystkich kopii znanych dzieł, a akurat w tym przypadku dostępność produktu nie jest jeszcze wadą, choć to jednak dobra luksusowe.

Jest jednak pewna rzecz, o której w tym miejscu wspomnieć należy lub nawet trzeba. Prawdziwie cenne reprodukcje nie pochodzą z Allegro (niezależnie od tego, jak wysoko cenimy ten serwis). Każda reprodukcja powinna być wykonana na podstawie stosownej licencji wydanej przez właściciela obrazu, a więc zwykle fundację lub muzeum. Technika wykonania reprodukcji może być przy tym dowolna (ale określona przez licencję).

Oczywiście najwyżej cenione są reprodukcje oryginalnej metody, a więc akwarela z akwareli, a węgiel węglem, natomiast technicznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaopatrzyć się w stosowną fotokopię albo wydruk na płótnie. W wielu przypadkach nadaje to znanym dziełom zupełnie nowego wyrazu i choć treść dzieła jest taka sama, forma może zdecydowanie wpłynąć na jego odbiór, dlatego nie należy z góry odrzucać nowoczesnych technik tworzenia reprodukcji.

W zależności od miejsca, w którym ma zawisnąć reprodukcja, można wybierać różne tematy obrazów, różne techniki ich powielenia, a także różne techniki ekspozycji: w ramach drewnianych, naciągnięte na blejtramy czy nawet w antyramie – wszystkie posunięcia są dozwolone, tym bardziej że stanowią swoista interpretację sztuki, która wiele może powiedzieć o instytucji lub firmie, która taką reprodukcję wykorzystuje u siebie.


Poszukiwania odpowiednich reprodukcji warto zacząć na tej stronie

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.